ببینید ، اگر دریاچه ارومیه احیا نشود ... ، بلاهایی که خشک شدن نگین فیروزه ای سر ایران می آورد

به گزارش کوه سفید، دریاچه ارومیه دومین دریاچه آب شور در دنیا است که فرایند خشک شدن آن از حدود نیمه دهه 80 شروع شده و در این سال ها علاوه بر خشکسالی، انحراف آب برای مصرف آبیاری کشاورزی در حوضه آبریز آن هم افزایش یافته و هرروز مساحت این دریاچه کاهش می یابد و نتیجه آن خشکی 95 درصدی دریاچه است.

ببینید ، اگر دریاچه ارومیه احیا نشود ... ، بلاهایی که خشک شدن نگین فیروزه ای سر ایران می آورد

به گزارش خبرنگاران آنلاین، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگاران آنلاین گفت: طرح احیای دریاچه ارومیه، همزمان با هزینه کردهای بسیاری که در بعد سخت افزاری اتفاق می افتد، جلوی توسعه اراضی کشاورزی را نگرفته است و این فرایند همچنان سیر صعودی داشته است. متأسفانه همین موضوع، حجم بسیاری از منابع آبی منطقه را متاثر می نماید. از وزارت جهاد کشاورزی می خواهم که جلوی توسعه اراضی کشاورزی را بگیرد و الگوی کشت مناسب در منطقه انجام گردد.

اگر دریاچه ارومیه احیا نگردد، باد لایه ای از نمک را بیشتر بر سکونتگاه های کرانه غربی حوضه آبریز دریاچه فروخواهد نشاند و شهرها و روستاهای خالی از سکنه، تصویر خیالی از روزگار پررونق بازارهای تبریز، باغشهر اسکو و دامنه های سرسبز سهند ایجاد خواهند کرد. متخصصان پیش بینی می نمایند با خشک شدن دریاچه ارومیه در برترین حالت حدود 6 میلیون نفر از جمعیت ساکن در حاشیه این دریاچه مجبور به ترک منطقه خواهد شد. آنها هم که می مانند با بیماری های قلبی، ریوی و انواع سرطان ها دست و پنجه نرم خواهند کرد.

محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی به خبرنگاران آنلاین گفت: جلسات متعددی با دستگاه های متولی اعم از جهاد کشاورزی، امور آب و فاضلاب و... برگزار و مروری بر مصوبات داشتیم. از ابتدای سال تا به حال بیش از 500 میلیارد تومان اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص داده شده است .

خبرنگار: رضا سمائی نیا

تدوین: مهدی کشوریان

در این زمینه ببینید:

  • ببینید | خبر مهم محیط زیست درباره احیای دریاچه ارومیه
  • ببینید | بارش های زمستانه و بهاره هم دریاچه ارومیه را نجات نداد | خشکی کامل در انتظار نگین آبی آذربایجان
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 شهریور 1401 بروزرسانی: 19 شهریور 1401 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1814

به "ببینید ، اگر دریاچه ارومیه احیا نشود ... ، بلاهایی که خشک شدن نگین فیروزه ای سر ایران می آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ببینید ، اگر دریاچه ارومیه احیا نشود ... ، بلاهایی که خشک شدن نگین فیروزه ای سر ایران می آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید