تاثیر انگیزه بخشی بر موفقیت شرکت

به گزارش کوه سفید، دنیای اقتصاد نوشت: فعالیت اصلی مدیریت منابع انسانی، جذب استعداد ها از بازار کار، یاری به شرکت برای دستیابی به اهداف خود به وسیله حفظ کارکنان مستعد و بهبود عملکرد کارکنان به وسیله ابزار های مختلف انگیزشی است. امروزه شرکت ها باید احتیاج ها و توصیه های کارکنان خود را درک نمایند و سیستم های پاداش متناسب با این احتیاج ها را شناسایی نموده تا با ایجاد انگیزه مناسب، به درجه ای از موفقیت و پیشرفت که مدنظر شرکت است، برسند.

تاثیر انگیزه بخشی بر موفقیت شرکت

برای افزایش سطح انگیزه، بهبود عملکرد افراد و رسیدن به کارآیی مورد نظر، شرکت ها آغاز به ایجاد سیستم های پاداش و تشویق می نمایند که می تواند بر احتیاج های ذاتی کارکنان اثرگذار باشد، زیرا کارکنان با یکدیگر متفاوت هستند.

بعضی از کارکنان ممکن است به مزد یا انگیزه اضافی احتیاج داشته باشند و بعضی دیگر به مسوولیت ها یا فرصت های بیشتری برای رشد احتیاج دارند. بر این اساس، ایجاد انگیزه در کارکنان، بخشی از مسوولیت کارفرما در جذب و نگهداشت کارکنان است. فرآیند انگیزش یعنی به حداکثر رساندن توانایی منابع انسانی و توسعه استراتژی های مدیریت پایدار برای شرکتی که در پی موفقیت و منحنی عمر بیشتری است.

مهم ترین چالش هایی که کارفرمایان در حوزه انگیزشی با آن روبه رو هستند، دو مورد است: چگونگی ایجاد انگیزه در کارکنان جهت دستیابی به اهداف شرکت و نحوه برآوردن احتیاج های کارکنان جهت ایجاد انگیزه در آنان. این دو مشکل با تغییرات عظیمی که در فناوری و اقتصاد امروزی اتفاق افتاده و موجب تغییرات روزافزون در احتیاج های کارکنان می گردد، پیچیده تر شده است.

اهمیت انگیزه بخشی برای موفقیت شرکت

لوتانز تایید می نماید: انگیزه عملیاتی است که به عملکرد و رفتار کارمندان انرژی و فرمان می دهد و باعث تقویت آن می گردد. بعضی از عوامل انگیزه بخش که منجر به موفقیت شرکت خواهد شد، به توضیح زیر است:

رشد شخصی و شغلی. هر انسانی ذاتا در پی غلبه و دستیابی به اهدافی است که به او یاری می نماید تا سبک زندگی با ثباتی داشته باشد. رشد شخصی یک کارمند، نقش مهمی در ایجاد انگیزه برای دیگران دارد. وقتی فردی در محیط کار احساس راحتی و تاثیر گذار بودن دارد، نگرش های شخصی وی بهبود می یابد و به او یاری می نماید تا رابطه بهتری با کار و همکاران خود داشته باشد. به رسمیت شناختن و رشد شغلی درون شرکتی، بخشی از دلایل اصلی ایجاد انگیزه است. کارمندی که با ویژگی سختکوشی روزمره شناخته می گردد، بدون شک نتایج خوبی برای خود و شرکت خواهد داشت.

برای همکاران خود اهمیت قائل شوید. هر کارمند می خواهد در شرکت مورد توجه قرار گیرد و در پی فرصتی است که سایر همکاران او را به عنوان یک عنصر مهم در شرکت بشناسند. بدون شک، در نظر گرفتن همه همکاران در تصمیم گیری، انگیزه آنان را افزایش می دهد. از این گذشته، کارمندان تمام وظایف شرکت را انجام می دهند و کاملا می دانند چه عواملی برای شرکت سودمند خواهد بود و چه عواقبی خواهد داشت.

در نتیجه با علم به این موضوع به سمت موفقیت گام برمی دارند. تحقیقات نشان می دهد که یک نیروی کار با انگیزه، درگیر با مسائل شرکت و جوابگو، در مقایسه با یک گروه بی انگیزه و بی تفاوت، بهره وری بالاتری دارد. وقتی کارکنان احساس اشتغال مفید می نمایند، به احتمال زیاد برای منافع شرکت کوشش بیشتری خواهند کرد، زیرا آنان می توانند از نزدیک سهم خود را در موفقیت شرکت نظاره نمایند. این دسته از کارکنان علاوه بر اثربخشی بیشتر، به طور مداوم نتایج بهتری را در عملیات کاری خواهند داشت. کارکنانی که از کار خود راضی هستند، تاثیر زیادی در رشد و موفقیت شرکت دارند. از سوی مقابل، کارکنان غیر متعهد می توانند تاثیر منفی بر توانایی شرکت در صنعت داشته باشند.

جایگاه و اهمیت کارکنان را درک کنید. معین سطح انگیزه، اولین قدم برای ایجاد یک فعالیت موثر است. به طور معمول، کارکنانی که با اشتیاق کار می نمایند و ارتباط عمیقی با شرکت دارند، کسانی هستند که باعث ایجاد نوآوری، ابتکار عمل بیشتر، کیفیت کاری بالاتر و حرکت شرکت به سمت جلو خواهند شد.

از طرف دیگر، کارکنان سمی برای شرکت ضرر دارند، زیرا آن ها می توانند سایر اعضای تیم را با دیدگاه های منفی خود، آلوده نمایند. این نه تنها بهره وری شرکت را کاهش می دهد، بلکه باعث می گردد تا اعضای اصلی تیم، شرکت را به مقصدی بهتر برای کار ترک نمایند. شناسایی این کارکنان و پرداختن به دلیل ناراحتی آنان، حیاتی است. اگر افراد غیر کارآمد اصلاح پذیر نیستند یا تمایلی به این کار ندارند، ضروری است که به خاطر کل تیم، از شرکت اخراج شوند.

از درون به بیرون انگیزه دهید. اشتیاق عاملی است که باید از درون هر کارمند ناشی گردد. با این حال، آنچه باعث ایجاد انگیزه در یک فرد می گردد، ممکن است برای شخص دیگری کارآمد نباشد. چالش شما ایجاد یک محیط کاری برنده و تشویق کارکنان به اعتقاد به این بینش مهم است.

به طور کلی ارائه نگرش مثبت درباره شرکت، موقعیت کاری و حیات شغلی می تواند تاثیر مهمی در روحیه کارکنان داشته باشد. نگرش کارکنان به کسانی که مدیریت شرکت را بر عهده دارند، منتقل می گردد؛ بنابراین مهم است که هر روز با یک یادداشت مثبت آغاز نموده و روز را به خاتمه برسانید. تعارف ساده، سلام و احوال پرسی مشتاقانه و گفت وگوی کوچک با اعضای تیم می تواند به انرژی کارکنان یاری کند.

آنچه می خواهند به آن ها بدهید. اگر کارمندی بازخورد بیشتری درباره کار خود یا مسوولیت بیشتری می خواهد، آن را به او بدهید. کسی که به طور فعال در کوشش است تا در موفقیت شرکت دخیل باشد، باید به این کار تشویق گردد. به یک کارمند مسوولیت پذیر اجازه دهید تصمیمات بیشتری بگیرد. وقتی برترین افراد احساس نمایند که استعداد ها و مشارکت آن ها ارزش زیادی دارد، انگیزه آنان نیز بیشتر می گردد.

از طرفی، کمی تعریف و تمجید خیلی طول نمی کشد. ستایش صادقانه و هدفمند را در دستور کار روزانه خود قرار دهید. مقدار تحسین هر کارمند را معین کنید و در صورت لزوم آن را تحسین کنید. بعضی از کارکنان مانند افراد تازه کار یا کم تجربه، معمولا بیشتر از همکاران باتجربه به ستایش بیشتری احتیاج دارند. از همه مهم تر، قانون کاردینال را به خاطر بسپارید: ستایش در جمع، توبیخ در خلوت.

در شناسایی کارکنان مستعد، سرمایه گذاری کنید. برگزاری مسابقات در سطح شرکت، انگیزه لازم را برای کوشش کارکنان برای موفقیت ایجاد می نماید. این قبیل موارد، فرصت های خارق العاده ای برای درخشش کارکنان ایجاد نموده و به شرکت فرصتی می دهد که به افراد برتر، پاداش داده و به طور علنی از مشارکت آن ها حمایت کند.

برنامه هایی که موفقیت کارکنان را برجسته می نماید، سرمایه گذاری هوشمندانه ای برای شرکت محسوب می شوند. بنابراین، مطمئنا برای این جوایز، بودجه در نظر بگیرید چراکه واقعا از این پاداش ها می توانید ارزش کسب کنید. پاداش های نقدی، سفر ها گزینه های عالی هستند. برای کارکنان خود روشن کنید که این یک برنامه مهم است و جوایزی را برای انعکاس آن در اختیار دارید.

دریافت بازخورد. بازخورد عملکرد نیز از جمله مواردی است که کارکنان را به سمت انگیزه بالا و درست کار ها ترغیب می نماید. تفاوت بین بازخورد های مداوم و آینده نگر بسیار عمیق تر از بازخورد های دوره ای است. در مطالعه ای که انجام شد، معین شد که سیستم بازخورد فصلی یا سالانه قدیمی و بی فایده است. کنار گذاشتن چرخه بازخورد فصلی و سالانه کلید انگیزه کارکنان و حتی سطوح بالاتر مشارکت، خلاقیت و همکاری است.

منبع: فرارو
انتشار: 15 اسفند 1401 بروزرسانی: 15 اسفند 1401 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1897

به "تاثیر انگیزه بخشی بر موفقیت شرکت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر انگیزه بخشی بر موفقیت شرکت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید