کوشش برای کشف بقایای جاده ابریشم در جنوب شرقی معبد آناهیتا

به گزارش کوه سفید، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های واصله، کوشش برای کشف بقایای جاده ابریشم در جنوب شرقی معبد آناهیتا صورت می پذیرد.

کوشش برای کشف بقایای جاده ابریشم در جنوب شرقی معبد آناهیتا

مرتضی گراوند، مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا با اشاره به اهمیت بنای باستانی معبد آناهیتا گفت: بزرگترین بنای تک سنگی تاریخ ایران در امتداد جاده ای قرار گرفته که در زمانهای گذشته فلات ایران را به بین النهرین متصل مینموده است.

وی ادامه داد: این جاده در زمان هخامنشیان با عنوان راه شاهی، در دوره اشکانیان با عنوان جاده ابریشم، در دوره ساسانیان با عنوان شاهراه ارتباطی شرق به غرب و در دوره اسلامی با عنوان جاده بزرگ خراسان شناخته میشده است.

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا افزود: باتوجه به اینکه این جاده فلات ایران را به بین النهرین متصل مینموده و از آنجایی که معبد آناهیتا نیز در این راستا قرار گرفته، بنظر می رسد که بقایایی از جاده ابریشم در جنوب شرقی معبد آناهیتا وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: براساس عکسهایی که اریک فردریش اشمیت باستان شناس آمریکایی بین سالهای 1934 تا 1936 در قالب پروژه پرواز بر فراز شهرهای باستانی ایران از معبد آناهیتا گرفته، تعیین است که راهی که در آن موقع شهر همدان را به کرمانشاه متصل میکرد، از جنوب این معبد عبور نموده که ما این راستا را در زمان ساماندهی فعالیت های باستان شناسی در داخل معبد حفظ نموده ایم.

گراوند توضیح داد: برای کشف این مسئله که آیا این راستا همان راه شاهی است، باید کارهای ژئوفیزیکی را در این محل انجام دهیم تا بتوانیم اتفاقاتی که در گذشته در ضلع جنوبی معبد اتفاق افتاده و شواهد چندانی از آن نیست را کشف کنیم.

وی اظهار داشت: در این راستا با دانشگاه ساپینزا شهر رم رایزنی هایی داشته ایم و قرار است که با همراهی تیم باستان شناسی آنها که احتمالا شهریور به کرمانشاه خواهند آمد، کارهای ژئوفیزیکی را در این محل انجام دهیم تا ابهاماتی که پیش روی ما وجود دارد برطرف گردد.

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا یادآور شد: این معبد باستانی روی یک صخره بلند واقع شده و در پائین دست آن دشت کنگاور است که در گذشته زمین کشاورزی و جلگه ای بسیار پرآب و به شکل باتلاق بود، بنابراین عبور جاده از محل جلگه امکان پذیر نبوده، بنابراین راه شاهی باید از جنوب معبد و از روی پشته صخره ای آن که امتداد زیادی دارد، عبور نموده باشد.

به گفته این مسئول، با حضور تیم باستان شناسی دانشگاه ساپینزا رم کارهای ژئوفیزیکی در جنوب معبد برای روشن شدن حقایق صورت خواهند گرفت.

منبع: همگردی
انتشار: 28 مرداد 1401 بروزرسانی: 28 مرداد 1401 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1802

به "کوشش برای کشف بقایای جاده ابریشم در جنوب شرقی معبد آناهیتا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای کشف بقایای جاده ابریشم در جنوب شرقی معبد آناهیتا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید