خبرنگاران ملاقات پمپئو و شیخ تمیم در حاشیه امضای توافقنامه طالبان و آمریکا

به گزارش کوه سفید، تهران - خبرنگاران - شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا امروز شنبه در حاشیه امضای توافقنامه طالبان و آمریکا در دوحه قطر ملاقات و گفت و گو کردند.

خبرنگاران ملاقات پمپئو و شیخ تمیم در حاشیه امضای توافقنامه طالبان و آمریکا

به گزارش خبرگزاری قطر (قنا) در این ملاقات که عصر امروز (شنبه) در کاخ البحر دوحه انجام شد، مایک پمپئو از امیر قطر به خاطر میزبانی مراسم امضای توافق نامه صلح بین آمریکا، افغانستان و طالبان و همچنین کوشش های میانجیگری که قطر برای حل اختلاف ها و برقراری صلح در منطقه و دنیا نموده است، قدردانی کرد.

در این ملاقات توسعه روابط و راهبردهای دو کشور مورد آنالیز نهاده شد و درباره مهمترین موضوعات منطقه و دنیا بحث و گفتگو شد.

امیر قطر همچنین در ملاقات جداگانه با ملا عبد الغنی بردار رئیس دفتر سیاسی گروه طالبان افغانستان گفت و گو کرد. در این ملاقات آخرین تحولات افغانستان مورد آنالیز نهاده شد و ملا عبدالغنی برادر از دولت قطر بخاطر میانجیگری بین آمریکا و طالبان که به امضای توافق نامه برای خاتمه دادن به سالها جنگ بین آنها، قدردانی کرد.

شیخ تمیم نیز توافق طالبان و آمریکا را لحظه مهم و تاریخی برای افغانستان دانست و آن به رئیس دفتر سیاسی طالبان تبریک گفت.

امیر قطر همچنین ابراز امیدواری کرد که صلح و امنیت در سراسر جمهوری اسلامی افغانستان حاکم گردد.

به گزارش رسانه های قطر، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا پس از امضای توافق نامه صلح با طالبان مدعی شد: آمریکا القاعده را در افغانستان از بین برد و پس از امضای توافقنامه تاریخی با طالبان می تواند راه را برای خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان هموار کند.

وی از گروه طالبان خواست تا به تعهدات و وعده های خود مبنی بر قطع روابط با القاعده و ادامه نبرد با داعش پایبند بمانند.

وزیر امور خارجه آمریکا خطاب به نمایندگان طالبان شرکت کننده در این مراسم گفت: وعده های خود مبنی بر قطع روابط با القاعده و سایر سازمان های تروریستی را حفظ کنید و به مبارزه با سازمان دولت اسلامی (داعش) ادامه دهید تا شکست بخورد.

توافق میان آمریکا و طالبان پس از 11 دور مذاکرات رسمی، امروز شنبه 10 اسفند ماه توسط زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان و عبدالغنی برادر رییس دفتر سیاسی گروه طالبان بصورت رسمی امضا شد.

این توافق با حضور نمایندگان و وزیران خارجه 30 کشور منطقه و دنیا و همچنین نماینده های ویژه بعضی از کشورها بصورت رسمی امضا شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 498

به "خبرنگاران ملاقات پمپئو و شیخ تمیم در حاشیه امضای توافقنامه طالبان و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ملاقات پمپئو و شیخ تمیم در حاشیه امضای توافقنامه طالبان و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید