راشاتودی: قطعات زیمنس را در شرایط تحریم از ایران می خریم

به گزارش کوه سفید، فارس نوشت: طبق تصمیم روسیه قطعات طراحی شده به وسیله ایران جایگزین تجهیزات آلمانی در نیروگاه های برق آبی خواهند شد.

راشاتودی: قطعات زیمنس را در شرایط تحریم از ایران می خریم

روسیه فراوری قطعات ایرانی را برای جایگزینی توربین های زیمنس در نیروگاه های آبی خود شروع نموده است. واحد های توربین گازی MGT-70 کپی سخت افزار زیمنس ساخته شده به وسیله ایران است. ایران قبل از اعمال موج اخیر تحریم ها، مجوز مونتاژ و فراوری داخلی این توربین ها را دریافت نموده بود.

در حال حاضر، روسیه می تواند توربین های کوچک و میانه را در داخل کشور خود فراوری کند، اما دستگاه هایی با ظرفیت بزرگ بین 100 تا 120 مگاوات در کارخانه مونتاژ زیمنس در روسیه فراوری خواهد شد. توربین های ایرانی به طور بالقوه می توانند جایگزین تجهیزات فراوری شده به وسیله غول صنعتی آلمانی شوند؛ که سال گذشته به علت تحریم ها فعالیت خود را در روسیه متوقف کرد.

این اقدامات به روابط صنعتی بین روسیه و تامین نمایندگان تجهیزات غربی آن ضربه زده است. سال گذشته، شرکت نفت و گاز روسی گازپروم به تدریج تحویل گاز به اروپا به وسیله خط لوله نورد استریم 1 را به علت مسائل فنی مربوط به سرویس دهی توربین ها کاهش داد.

این توربین ها که به وسیله زیمنس ساخته شده، احتیاج به تعمیر و نگهداری منظم در کارخانه این شرکت در مونترال کانادا داشتند، که به علت تحریم های اتاوا بر صنعت انرژی روسیه متوقف شد. پس از درخواست آلمان (که نگران کمبود گاز در صورت بسته شدن خط لوله بود) کانادا توربین ها را از محدودیت ها معاف کرد. آن ها اجازه داشتند که به آلمان فرستاده شده و پس از آن دوباره به روسیه تحویل داده شوند؛ با این حال، گازپروم از پس گرفتن توربین ها بدون ضمانت قانونی جهت تعمیر آن ها در آینده خودداری کرد.

گفتنی است بعد از تحریم قطعات صنعت نفت ایران، نخبگان ایرانی در شرکت های دانش بنیان در قالب فراوری بار اول اقدام به بومی سازی تجهیزات مذکور کردند و حالا علاوه بر تأمین احتیاج داخل این قطعات را به سایر کشور ها نیز صادر می نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 24 بهمن 1401 بروزرسانی: 24 بهمن 1401 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1889

به "راشاتودی: قطعات زیمنس را در شرایط تحریم از ایران می خریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راشاتودی: قطعات زیمنس را در شرایط تحریم از ایران می خریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید