با معایب و مزایای تحصیل در اوکراین آشنا شوید

به گزارش کوه سفید، ما در این مطلب می خواهیم معایب و مزایای تحصیل در اوکراین را مورد ارزیابی قرار دهیم تا بتوانید در خصوص تحصیل در این کشور به درستی تصمیم بگیرید. مزایای تحصیل در اوکراین بیشتر هستد یا معایب تحصیل در اوکراین؟! با ادامه این پُست از مجله مهاجرتی لتسگویونی همراه ما باشید.

با معایب و مزایای تحصیل در اوکراین آشنا شوید

اوکراین به نام هشتمین کشور محبوب قاره اروپا، یکی از مقاصد برتر توریستی و تحصیلی دنیا است که هر ساله متقاضیان زیادی را برای تحصیل در اوکراین به سوی خود جذب می کند. این کشور در شرق اروپا واقع شده و بعد از روسیه دومین کشور بزرگ قاره اروپا محسوب می شود. مرکز اکراین شهر معروف کیف kyiv است که موسسات آموزشی با کیفیت و مقرون به صرفه ای را در خود جای داده است.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید چرا اوکراین جزو بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل محسوب می شود، با ما همراه باشید تا در ادامه با بررسی معایب و مزایای تحصیل در اوکراین، به خوبی این سوال را پاسخ دهیم.

مزایای تحصیل در اوکراین

به طور حتم نمی توان تنها با شنیدن مزایای یک مقصد تحصیلی معروف در مورد مهاجرت تحصیلی به آن کشور تصمیم قطعی گرفت و داشتن اطلاعات در مورد معایب و مسائل احتاقتصادی، اهمیت ویژه ای برای دانشجویان بین المللی متقاضی تحصیل در اکراین خواهد داشت.

از این رو، نخست مزایای مختلف تحصیل در اوکراین را به شما معرفی کرده، سپس بررسی معایب این مقصد تحصیلی اروپایی می پردازیم.

شرایط ایده آل تحصیل پزشکی و دندان پزشکی

همان طور که در مطلب نوترین شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی اوکراین به این موضوع اشاره کردیم، هزینه تحصیل رشته های تخصصی پزشکی در کشور اوکراین بسیار مناسب و مقرون به صرفه است و بسکمک از دانشجویان بین المللی به دلیل اعتبار مدارک دانشگاهی، تجهیزات مدرن آزمایشگاهی، سیستم آموزشی با کیفیت و البته هزینه بسیار مناسب تحصیلی، این کشور را برای رشته پزشکی و یا دندان پزشکی انتخاب می کنند.

برای مثال، هزینه دوره 6 ساله پزشکی MBBS آکادمی کیف اوکراین در سال اول تنها 6 هزار دلار و در سالهای بعدی 4500 دلار آمریکا است. با کمی مقایسه و مشاهده شهریه دانشگاه های آمریکا، انگلیس و استرالیا به سادگی متوجه این موضوع می شوید که تحصیل رشته های تخصصی در اوکراین، یک فرصت ویژه و استثنایی است.

حضور دانشگاه های برتر دنیا

بنابر آخرین آمار وب سایت رنکینگ QS، این کشور دارای دانشگاه های رده بالا و ممتازی است که از کیفیت آموزشی و رنکینگ بالایی در فهرست دنیای برخوردار هستند و می توانند گزینه مناسبی برای ادامه تحصیل دانشجویان بین المللی باشند. در حال حاضر، بهترین دانشگاه های اوکراین شامل موارد زیر می شوند:

  • دانشگاه ملی کارازین خارکف اوکراین
  • موسسه ملی تاراس شفچنکو کی یف
  • موسسه پلی تکنیک ایگور سیکورسکی کی یف
  • دانشگاه دولتی سومی
  • دانشکده ملی واسیل استوس دونتسک

هزینه تحصیل دانشگاه های اوکراین

با در نظر گرفتن این موضوع که اغلب دانشگاه های اوکراین دولتی هستند، می توان نوید این را داد که هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه های اوکراین طی سالهای مختلف آنچنان تغییری نداشته و بسیار کمتر از کشورهایی نظیر آمریکا، کانادا و استرالیا است.

بنابر آمار و به طور میانگین، هزینه تحصیل در دانشگاه های اکراین از 1200 تا 5000 دلار آمریکا متغیر بوده و معمولاً شهریه دوره های مقدماتی دانشگاه کمتر از 2 هزار دلار و در برخی از موسسات آموزشی این کشور، کمتر از 1000 دلار در سال است.

اگر مایل به تحصیل به زبان روسی و یا اوکراینی در دانشگاه های این کشور باشید، میانگین شهریه تحصیلی سالانه شما بین 1700 تا 3500 دلار خواهد بود، اما در حالت نرمال و ارائه دروس به زبان انگلیسی، این اندازه به 1200 تا 5000 دلار تغییر خواهد کرد.

اعتبار بالای دوره های آموزشی

خوشبختانه سیستم آموزشی دانشگاه های اوکراین از توافق نامه بولونیا تبعیت کرده و با سیستم معتبر و اروپایی ارناموس هماهنگ و منطبق است و به دانشجویان بین المللی امکان استفاده از مزیت تبادل دانشجو را برای حداکثر دو ترم تحصیلی به سایر دانشگاه های اروپا می دهد.

این در حالی است که تمامی دوره های آموزشی ارائه شده از طریق دانشگاه های اوکراین از طریق سازمان های دنیای WHO، UNESCO، EUROPEAN COUNCIL و غیره قابل شناسایی بوده و مدارک دانشگاهی آن در تمامی دنیا معتبر و قابل پذیرش است.

امکان استفاده از بورسیه تحصیلی

همانند سایر مقاصد تحصیلی در اروپا، شما این امکان را دارید تا در صورت داشتن رزومه تحصیلی درخشان، به طور همزمان برای پذیرش تحصیلی و بورسیه دانشگاهی درخواست دهید و با پیروزیت در اخذ کمک هزینه تحصیلی، تحصیل رایگان و کم هزینه را در کشور اوکراین تجربه کنید.

باید به این موضوع توجه داشته باشید که نمی توانید بدون داشتن نمرات بالای دروس اصلی، معدل بالا، شرط سنی و گپ تحصیلی پایین و مهارت بالای زبان انگلیسی، برای فاند و بورس تحصیلی اکراین اقدام کنید.

هزینه های مناسب زندگی در اوکراین

یکی دیگر از مزایای تحصیل در اوکراین، پایین بودن هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور است. در واقع برای زندگی در اوکراین برخلاف سایر کشورهای اروپایی، پول زیادی مورد نیاز نبوده و می توان با کمی رعایت و صرفه جویی در هزینه ها، با ماهی 100 تا 200 دلار، به زندگی دانشجویی در کشور اوکراین پرداخت.

البته این موضوع کاملاً بستگی به سبک زندگی و سطح توقع دانشجو داشته و نمی توان به طور قطعی در مورد میانگین هزینه های ماهانه یک دانشجوی بین المللی در اوکراین صحبت کرد، ولی در حالت کلی هزینه های پایین زندگی جزو مزایای تحصیل در اوکراین محسوب می شود.

ارائه دروس به زبان انگلیسی

برخلاف بسکمک از کشورهای اروپایی نظیر فرانسه و آلمان که بخش وسیعی از دوره های آموزشی دانشگاه به زبان بومی به دانشجویان بین المللی ارائه می شود، دانشجویان دانشگاه های اوکراین امکان تحصیل به زبان انگلیسی را در تمامی رشته ها و مقاطع تحصیلی خواهند داشت.

امکان تحصیل به زبان انگلیسی در اوکراین بدون نیاز به پرداخت شهریه بیشتر یکی دیگر از مزایای تحصیل در اوکراین به تعداد می رود.

امکان انجام کار دانشجویی در حین تحصیل

شما این امکان را دارید تا با انجام کار دانشجویی پاره وقت در حین تحصیل در دانشگاه های اوکراین، هزینه های زندگی خود را به خوبی مدیریت کنید. در واقع شما مجاز هستید تا به نام یک دانشجوی بین المللی تا حداکثر 40 ساعت در هفته به کار دانشجویی پاره وقت بپردازید.

البته ممکن است مدیریت زمان و انرژی برای رسیدگی به دروس دانشگاه و کار پاره وقت به طور همزمان کار سختی به نظر برسد، اما با توجه به درآمد حداکثر 500 دلاری در ماه کار دانشجویی، این موضوع یکی از مزایای تحصیل در اوکراین به تعداد میرود.

تخفیف دانشجویی برای حمل و نقل

بنابر قوانین دولتی کشور اوکراین، شما مجاز هستید تا با استفاده از کارت دانشجویی، از تخفیف حداکثر 50 درصدی بلیط وسایل نقلیه عمومی از جمله قطار، مترو، اتوبوس و حتی بلیط هواپیما برخوردار شوید.

دریافت اقامت اروپا پس از فارغ التحصیلی

بدون شک، یکی از مجذوب کننده ترین مزایای تحصیل در اوکراین، امکان دریافت کارت اقامت دائمی اروپا و حق شهروندی این کشور است. شما می توانید با فارغ التحصیلی از دانشگاه های اوکراین، برای ویزای جستجوی کار اکراین درخواست داده و با عقد قرارداد با یک کارفرمای اروپایی و انجام کار قانونی برای حداقل زمان 2 تا 3 سال، برای کارت اقامت دائمی اروپا درخواست دهید.

در صورتی که 5 سال از زمان دریافت کارت اقامت دائمی، پرداخت اقتصادیات و تمدید قرارداد کاری در اوکراین گذشته باشد، امکان دریافت حق شهروندی و پاسپورت اوکراین برای شما، همسر و فرزندان زیر 18 ساله شما وجود خواهد داشت.

معایب تحصیل در اوکراین

اکنون که با مزایای تحصیل در اوکراین به خوبی آشنا شدید، نوبت به معرفی معایب تحصیل در این کشور می رسد تا بتوانید در نهایت در مورد مهاجرت تحصیلی خود به این کشور تصمیم گیری کنید.

شرایط سخت آب و هوایی در زمستان

اوکراین دارای زمستان های نسبتاٌ سخت و سردی است و به طور معمول درجه دما برای مدت 3 تا 4 ماه در سال به زیر صفر درجه می رسد. اگر جزو دانشجویان بین المللی ساکن کشوری چهار فصل نظیر ایران باشید، خیلی سریع با یکی از معایب تحصیل در اوکراین خود را هماهنگ کرده و می توانید به راحتی به تحصیل خود در اوکراین ادامه دهید.

اما این موضوع برای ساکنین کشورهای گرمسیر نظیر هند متفاوت بوده و دانشجویان را با مسائل زیادی روبرو می کند.

استفاده گسترده از زبان بومی

اگر بخواهید به نام یک دانشجوی بین المللی تنها به زبان انگلیسی اکتفا کنید، مطمئناً با مشکل روبرو خواهید شد، این بدین خاطر است که از زبان بومی روسی و اوکراینی به طور گسترده در سطح شهر استفاده می شود و نمی توان همانند کشوری نظیر سوئد توقع این را داشت که همه مردم با زبان انگلیسی با شما ارتباط برقرار کرده و به محاوره بپردازند.

اگر تنها به ارتباطات درون دانشگاه، اساتید دانشگاهی و دوستان بین المللی خود در زمان حضور و تحصیل در اوکراین اکتفا کنید، می توانید تنها با زبان انگلیسی امورات خود را بگذرانید، اما در سطح شهر و به هنگام برقراری ارتباط با کارفرما در هنگام انجام کار دانشجویی، با مشکل عدم ارتباط زبانی پیروز روبرو شده و سریعاً باید اقدام به یادگیری زبان نو روسی و یا اوکراینی کنید.

فاصله دانشگاه ها با مرکز شهر

یکی دیگر از معایب تحصیل در اوکراین این است که اغلب دانشگاه های این کشور در حومه واقع شده اند و دانشجویان ملزم هستند تا از وسایل نقلیه و در برخی مواقع پیاده روی های طولانی برای رسیدن به کلاس درس استفاده کنند.

فاصله دانشگاه ها با مرکز شهر و قرارگیری آنها در حومه شهرها شاید چندان مسئله جدی و اذیت کننده ای نباشد، اما این موضوع در زمان سرما و بارش برف زمستان خود را نشان داده و موجب رویارویی دانشجویان با مسائل فراوان رفت و آمد می شود.

فساد اقتصادی

متاسفانه فساد اقتصادی در کشور اوکراین هم وجود داشته و این موضوع در کلاسهای درس و دانشگاه های این کشور هم دیده می شود.

در واقع یکی دیگر از معایب تحصیل در اوکراین این است که می توان در برخی از دانشگاه ها با دادن پول و رشوه به استاد، در یک امتحان قبول شد و به راحتی در ترم تحصیلی بعدی ثبت نام کرد، وقوع این پدیده موجب می شود تا دانشجو بدون یادگیری کامل دروس ضروری و بهره مندی از کیفیت لازم برای کار در بازار کار دنیای از یک رشته تحصیلی فارغ التحصیل شود.

نبود امکان سفر به کشورهای حوزه شینگن

شاید نتوان این موضوع را یکی از معایب تحصیل در اوکراین به تعداد آورد، اما از آنجایی که اوکراین همانند کشورهایی نظیر رومانی و کرواسی، تنها عضو اتحادیه اروپا EU هستند، دانشجوی بین المللی دارنده کارت اقامت موقت نمی تواند همانند دانشجوی کشورهای فرانسه، ایتالیا و یا آلمان به 25 کشور معتبر حوزه شنگن بدون دریافت ویزا سفر کند.

از این رو، دانشجوی در حال تحصیل در اوکراین، تنها حق حضور کوتاه مدت و بدون ویزا در چندین کشور اتحادیه اروپا از جمله رومانی، کرواسی، اسلوواکی و مولداوی را از طریق کارت اقامت خود خواهد داشت.

منبع: لتس گو یونی
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1434

به "با معایب و مزایای تحصیل در اوکراین آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با معایب و مزایای تحصیل در اوکراین آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید