سرنوشت عجیب دو خودرو رنو در ایران

به گزارش کوه سفید، سال 1279 شمسی بود که مظفرالدین شاه در سفر به بلژیک، با اتومبیل آشنا شد و با وجودی که خزانه مملکت خالی بود از بانک انگلیس وام گرفت و ماشین را خرید و در بازگشت به ایران آن را با خود آورد.

سرنوشت عجیب دو خودرو رنو در ایران

به گزارش همشهری، مظفرالدین شاه در این سفر با مدیرعامل شرکت رنو تبادل نظر کرد و توانست 2دستگاه خودرو وارد ایران کند. آن طور که در منابع تاریخی آمده است مدیرعامل شرکت رنو یک اتومبیل را به شاه هدیه می نماید و دومی را به قیمت 16 هزار فرانک (4000 تومان) به مظفرالدین شاه می فروشد.

مظفرالدین شاه هر 2خودرو را با قطار و کشتی از روسیه و دریای خزر به انزلی آورد. سپس از انزلی با راننده به سمت دارالخلافه قاجار حرکت کرد، اما جاده های کشور که خاکی و پر از چاله بود، باعث شد یکی از خودرو ها در بین راه خراب و هرگز به تهران نرسد. اما دومی پایش به مرکز رسید و، چون دود می کرد، کالسکه دودی و کالسکه آتشی نام گرفت. خیابان های تهران هم مثل همه جای ایران، مناسب رانندگی نبود. به همین دلیل شاه ایران فقط گاهی از آن استفاده می کرد. این خودروی بعد از مرگ مظفرالدین شاه به محمدعلی پسر او رسید که با مشروطه خواستار سر ناسازگاری داشت. او بعدازظهر اوایل اسفندماه 1286 با این خودرو برای گردش به دوشان تپه رفت بود که با نقشه حیدر عمواوقلی از فعالان جنبش مشروطه ایران، 2بمب دست ساز را به سمتش پرتاپ کردند. محمدعلی شاه آسیبی ندید، اما این خودرو برای همواره از کار افتاد و قصه نخستین خودروی وارد شده به ایران تمام، شد.

منبع: فرارو
انتشار: 29 بهمن 1401 بروزرسانی: 29 بهمن 1401 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1891

به "سرنوشت عجیب دو خودرو رنو در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت عجیب دو خودرو رنو در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید