فاجعه در مسجد 800 ساله ورامین

به گزارش کوه سفید، نم همه جا را برداشته است، شوره روی دیوار 800 ساله به وضوح دیده می گردد، خشت ها به راحتی از بدنه جدا می شوند، بندکشی بین آجرهای تاریخی به شکلی ناشیانه با سیمان اجرا شده است. این وضع فاجعه آمیز مسجد جامع ورامین است که از دوره حکمرانی مغول ها بر ایران به جای مانده است.

فاجعه در مسجد 800 ساله ورامین

به گزارش ایسنا، حدود یک سال پیش ژیلا خدادادی ـ رییس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین ـ از شروع بازسازی این مسجد تاریخی خبر داده و گفته بود: در این مرحله از بازسازی و بازسازی، عملیات بندکشی ایوان های دو طرف محراب مسجد و ایوان های ضلع شرقی اجرا و پنجره های ضلع شرقی تعمیر و ایزوگام سقف و پشت بام مسجد جامع، ترمیم جداره ها و اجرای کف فرش آجری پشت بام مسجد جامع و تعمیر درهای چوبی ورودی جامع انجام می گردد.

بازسازی مسجد جامع ورامین با اعتباری بالغ بر 600 میلیون تومان انجام شد، 300 میلیون تومان آن را استانداری تهران و 300 میلیون تومان دیگر را اداره کل میراث فرهنگی استان تهران تأمین کرد، اما حالا پس از گذشت یک سال، وضع امروز این مسجد تاریخی، تمام بازسازی ها و پولی را که خرج آن شده است زیر سوال می برد و این پرسش را مطرح نموده که طرح بازسازی مسجد کجا و چگونه تهیه، تایید و اجرا شده است؟

رطوبت در بخش های زیادی از مسجد جامع ورامین مشاهده می گردد، باران به همه جا نفوذ نموده است، ردپای شوره روی دیوار و طاق ها پررنگ شده است. خشت ها و آجرها لق شده و به راحتی از سیمان جدا می شوند و بندکشی ها در بخش هایی با سیمان صورت گرفته است. بام طاق های ضربی ایزوگام شده و چینش آجرها در بخش هایی ناموزون است.

ایسنا پیگیر شرایط بازسازی این مسجد تاریخی از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران است که کارفرمای بازسازی مسجد تاریخی ورامین بوده است. هرچند مسؤولان میراث فرهنگی تهران نسبت به آنچه در میراث فرهنگی تهران درحال وقوع است، به رسانه ها جوابگو نیستند. با این حال، تصاویری که در ادامه این گزارش منتشر می گردد، به وضوح شرایط بازسازی غیراصولی در این مسجد تاریخی را نشان می دهد.

مسجد جامع ورامین اثر معماری فاخر از دوران حاکمیت محمد خدابنده (الجاتیو) است که در زمان سلطان ابوسعید به انتها رسید، نمونه کامل از یک مسجد چهار ایوانی و از آثار تاریخی منحصر به فرد کشور است. ساخت قسمتی از این مسجد در سال 722 قمری ساخته شد و قسمت دیگرش در سال 726 قمری انتها یافت و در زمان شاهرخ میرزای تیموری در سال 815 قمری بازسازی شد. مسجد جامع ورامین در سال 1310 شمسی به شماره 176 در شمار لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: فرارو
انتشار: 7 تیر 1402 بروزرسانی: 7 تیر 1402 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1943

به "فاجعه در مسجد 800 ساله ورامین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاجعه در مسجد 800 ساله ورامین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید