فراتحلیل چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش کوه سفید، فراتحلیل در واقع روشی کمی است برای تلفیق نتایج تحقیقات مستقل و مشابه و ترکیب یافته های آنها برای ارزیابی اثر بخش ادبیات تحقیقات کمی است.

فراتحلیل چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش خبرنگار حوزه خاتمه نامه گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، نگارش خاتمه نامه ازجمله موارد تخصصی است که اغلب دانشجویان در نحوه نگارش علمی آن با مشکلاتی روبرو هستند، از انتخاب عنوان گرفته تا نگارش بخش های مختلف خاتمه نامه و اصلاحات تخصصی مربوط به آن، ازاین رو خبرگزاری خبرنگاران بر آن است تا با ارائه سلسله مباحثی در رابطه با نحوه نگارش خاتمه نامه و نکاتی که در این خصوص دانشجویان باید بدانند، چراغ راهی برای علاقه مندان به نگارش دقیق و تخصصی خاتمه نامه ها باشد.

پس از خواندن این گزارش دانشجویان و علم دوستان با فراتحلیل در نگارش خاتمه نامه و مقاله های علمی آشنا خواهند شد.

ایگر و اسمیت در سال 2001 تعریف شاخصی را از فراتحلیل ارائه کردند. آن ها فراتحلیل را هنر ترکیب و تحلیل تحلیل ها می نامند و در واقع روشی کمی است برای تلفیق نتایج تحقیقات مستقل و مشابه و ترکیب یافته های آنها برای ارزیابی اثر بخش ادبیات تحقیقات کمی است.

گلاس واژه فراتحلیل را برای اولین بار در سال 1977 به کار برد و از آن به عنوان یک فلسفه پژوهشی و روش شناسی اسم برد. البته تاریخچه فراتحلیل به سال ها قبل یعنی سال 1904 و فعالیت های پیرسون در تحقیقات پزشکی برمی شود.

به زبان دیگر فراتحلیل عبارت از رویکرد کمی که برای ترکیبی سیستماتیک از تحقیقات قبلی و آن چه که توسط محققین پیشین انجام شده است برای دست یابی به جمع بندی درباره بدنه تحقبق و کشف دانش جدید انجام می شود(لی، 2010)

یکی از مهمترین راهبرد های کشف خلاءهای تحقیقاتی برآمده از مطالعه ادبیات پژوهش جهت طرح ریزی برای تحقیقات کیفی و کمی در آینده فراتحلیل است. چرا که در این روش هر تحقیق مستقل اما مشابه نقش یکی از اجزای نمونه شما را بازی می کند و بجای اینکه نمونه ها افراد باشند، این تحقیقات گذشته هستند که نقش نمونه را بازی می کنند.

البته باید توجه شود که فراتحلیل صرفا برای تحقیقات کمی گذشته کاربرد دارند و برای تحقیقات کیفی باید از روش های تحلیل محتوا در قالب فرا ترکیب بهره برد.

در مجموع اشمید در سال 2003 این ویژگی ها را برای فراتحلیل بیان می کند:

فراتحلیل برای تحقیقات کمی مستقل اما با فرضیات مشابه کاربرد دارد.

منابع اطلاعاتی یا داده های تحقیق، نتایج تحقیقاتی است که در گذشته انجام گرفته است.

هدف آن شناسایی رابطه یا تاثیر متغیرها در تحقیقات گذشته است.

تلاش می کند به مشکل قدرت آماری پایین تحقیقات دارای نمونه آماری کوچک فائق آید.

خاتمهی پیام/4133

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 3 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 584

به "فراتحلیل چیست و چه کاربردی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراتحلیل چیست و چه کاربردی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید