فعالیت 150 شرکت دانش بنیان در حوزه سلول بنیادی، تسهیل فرایند حمایتی

به گزارش کوه سفید، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در مراسم راه اندازی شتابدهنده تخصصی سلول های بنیادی و طب بازساختی در دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به ایجاد زمینه ای برای توسعه فناوری های حوزه سلول درمانی به کمک شرکت های دانش بنیان گفت: یکی از حمایت های معاونت علمی و فناوری، ایجاد زمینه و مساعد کردن بستر لازم برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به زیست بوم نوآوری و فناوری بود که خوشبختانه این مهم در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی محقق شده است.

فعالیت 150 شرکت دانش بنیان در حوزه سلول بنیادی، تسهیل فرایند حمایتی

ستاری با اشاره به نقش پارک علم و فناوری سلامت و مراکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، در توسعه اقتصاد دانش بنیان گفت: مشارکت با بخش خصوصی در پژوهش گام ارزشمندی بود که در سال های اخیر انجام شد، در این سال ها با جلب مشارکت این بخش اقدامات ارزشمندی در حوزه نوآوری انجام شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با تاکید بر این که باید فرهنگ نوآوری از دل دانشگاه ها با راه اندازی مراکز نوآوری و شتابدهنده های بخش خصوصی متحول شود، اضافه کرد: نمونه های موفقی از شتابدهنده های بخش خصوصی در کشور فعال هستند و با پیوستن شتابدهنده های حوزه سلول بنیادی و پزشکی بازساختی، شاهد تحولی در این عرصه خواهیم بود.

ستاری با اشاره به نقش آفرینی بیش از 150 شرکت دانش بنیان و صدها مرکز فناور در حوزه سلول بنیادی گفت: این کسب وکارها، محصولات دانش بنیان و خدمات نوآورانه شان را به بازار ارائه می دهند و گامی در تحول این جهت بر می دارند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین بیان کرد: فرآیند تحول و موفقیت یک شرکت خلق الساعه نبوده و تدریجی و در راستای یک حرکت مستمر علمی است و خوشبختانه با حمایت وزارت بهداشت این اقدام ارزشمند اجرا شده است.

گسترش زیست بوم پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین از فرآیند احداث مرکز کارآزمایی بالینی بازدید کرد و در جریان پیشرفت این پروژه قرار گرفت. آزمایشگاه کارآزمایی بالینی پیشرفت 30 درصدی داشته و تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

تمامی فرآیندهای پژوهشی، به کارگیری فناوری این حوزه، تولید انبوه سلول و به کارگیری روی بیماران در این مرکز جامع انجام خواهد شد و تمامی بیمارستان های دانشگاه و مراکز در همکاری با این مرکز و دانشگاه علوم پزشکی می توانند فعالیت های فناورانه خود را در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی را پیش ببرند.

در فاز بعدی این پروژه بیمارستان سلول درمانی افتتاح خواهد شد، که ضمن ایجاد زمینه ای برای توسعه گردشگری پزشکی، به بیماران داخلی کمک خواهد کرد و به فرصتی برای توسعه فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی بدل خواهد شد.

پارک علم و فناوری سلامت ایران در جهت اجرا

در بخشی از این مراسم، نخستین نشست هیأت امنای پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، جلیل کوهپایه زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران و دیگر اعضا هیأت امنای این پارک علم و فناوری برگزار شد.

همچنین در این نشست مصوب شد تا پارک علم و فناوری سلامت در ملارد به بهره برداری برسد و در تمامی حوزه های فناوری سلول های بنیادی، پزشکی بازساختی و زیست فناوری میزبان تیم های نوآور و خلاق باشد. این مرکز همچنین با پیوند فناوری های سلولی و علوم پایه به ویژه در حوزه سلولی و چشم پزشکی تحولی در این حوزه ایجاد خواهد کرد.

سهم دانشگاه در توسعه این پارک علم و فناوری، حداکثر 49 درصد خواهد بود و بخش خصوصی مشارکت خواهد کرد. فضای استقرار 12 شرکت در 2 هکتار با تمامی امکانات تا پایان نیمه نخست سال جاری میزبان شرکت های دانش بنیان، خلاق و واحدهای فناور خواهد شد.

از محورهای نخستین نشست هیأت امنای پارک علم و فناوری سلامت ایران می توان به تهیه طرح جامع پارک علم و فناوری، تأمین زیرساخت های پارک و به کارگیری شرکت مشاور برای پارک و تقویت زیست بوم نوآوری و فناوری دانشگاه، راه اندازی مرکز پرورش و تکثیر حیوانات آزمایشگاهی و پیگیری جذب اعتبارات ملی و استانی برای راه اندازی پارک اشاره کرد. پس از جلسه هیأت امنا، شورای جذب و پذیرش پارک مصوب و مقدمات تصویب شیوه نامه هایی آماده شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1273

به "فعالیت 150 شرکت دانش بنیان در حوزه سلول بنیادی، تسهیل فرایند حمایتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت 150 شرکت دانش بنیان در حوزه سلول بنیادی، تسهیل فرایند حمایتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید