تور ایتالیا: نخستین واکنش ها به فیلم تل ماسه؛ دنی ویلنوو باز هم پیروز شد (جشنواره ونیز 2021)

به گزارش کوه سفید، فیلم تل ماسه (Dune) به کارگردانی دنی ویلنوو در جشنواره ونیز 2021 نمایش داده شد و بالاخره تعدادی از منتقدان و سینمادوستان پیروز به تماشای آن شدند.

تور ایتالیا: نخستین واکنش ها به فیلم تل ماسه؛ دنی ویلنوو باز هم پیروز شد (جشنواره ونیز 2021)

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

هفتادو هشتمین دوره جشنواره وهم از چهارشنبه شروع شده و تا 20 شهریور (11 سپتامبر) ادامه خواهد داشت. فیلم های مهم و جالب توجه ای همچون مادران موازی به کارگردانی پدرو آلمودوار و قدرت سگ از جین کمپیون در بخش مسابقه اصلی برای دریافت شیر طلایی با یکدیگر رقابت خواهند کرد، اما فیلم های مورد انتظاری همچون تل ماسه و دیشب در سوهو هم در بخش خارج از مسابقه جشنواره وهم 2021 به نمایش در خواهند آمد تا جشنواره وهم سال جاری به یکی از برترین رویدادهای سینمایی چند سال اخیر تبدیل گردد.

دیروز تل ماسه به کارگردانی دنی ویلنوو در دو نوبت نمایش داده شد و تا به این ساعت به طور کلی بازخوردهای مثبتی از جانب سینمادوستان و منتقدان دریافت نموده است. برای این فیلم در متاکریتیک و راتن تومیتوز به ترتیب بر اساس 19 و 34 آنالیز امتیاز 76 از 100 و 85 از 100 به ثبت رسیده که نشان می دهد اثر تازه دنی ویلنوو در نظر منتقدها فیلم قابل قبول و خوبی است.

این فیلم اقتباسی از رمان تل ماسه نوشته فرانک هربرت به تعداد می رود. همیشه از تل ماسه به اسم یکی از برترین کتاب های علمی-تخیلی و پرفروش ترین رمان این سبک یاد شده است. داستان کتاب و فیلم ویلنوو در آینده ای دور و در سیاره ای به نام آراکیس رقم می خورد که به خاطر طبیعت بیابانی خود به تل ماسه مشهور شده است. این سیاره که تنها منبع ماده ای ارزشمند است، به آوردگاهی برای نزاع چندین نژاد مختلف برای دسترسی به آن ماده مهم تبدیل می گردد.

اشاره به این موضوع هم خالی از لطف نیست که بر اساس صحبت های اخیر دنی ویلنوو به زودی ساخت فیلم تل ماسه 2 (2 Dune) شروع می گردد و زندیا کلمن بازیگر نقش اصلی آن خواهد بود. او در مصاحبه با مجله ایتالیایی Il Venerdì di Repubblica بیان نموده است: من بی صبرانه منتظر شروع فیلم برداری تل ماسه 2 هستم تا تیموتی شالامی و زندیا دوباره با یکدیگر هم بازی شوند. در ادامه قصه زندیا قهرمان داستان خواهد بود.

گزیده نقدهای فیلم تل ماسه

جیمز موترام از توتال فیلم

  • امتیاز: 100 از 100

تل ماسه یک فیلم جاه طلبانه عظیم است که می توان آن را نمایشی حیرت انگیز و نفسگیر خواند. برای این فیلم دنباله ای ساخته خواهد شد و ویلنوو قصد ندارد تمام داستان رمان عظیم تل ماسه را در یک فیلم 150 دقیقه ای جا دهد تا اشتباه دیوید لینچ را مرتکب نگردد؛ در نتیجه تل ماسه 2021 شروع ماجراجویی های بین کهکشانی ما خواهد بود.

فیلم نیمه ابتدایی رمان است و نقاط اوج کم تری نسبت به بخش های پایانی داستان دارد. به بعضی شخصیت ها مانند گلوسو ربان با بازی دیوید باتیستا هم کم لطفی شده است. اما تل ماسه تازه آنقدر نکته مثبت دارد که تحسین برانگیز باشد. فیلم برداری و کارگردانی آن بسیار چشمگیر است می توان نشانه هایی از سبک کاری استنلی کوبریک و فیلم اودیسه فضایی: 2001 را در آن پیدا کرد. بازی تیموتی شالامی هم در این ادای احترام ویلنوو به آثار علمی-تخیلی برجسته دهه 1960 میلادی جالب توجه است.

رودریگو پرز از پلی فهرست

  • امتیاز: 83 از 100

تل ماسه فیلمی نیست که نظر مخالفان دنی ویلنوو را در مورد سبک کاری وی تغییر دهد؛ افرادی که او را کارگردانی متظاهر، خشک و بیش از حد جدی می دانند. هنوز تعیین نیست که با توجه به شرایط ناامید کننده گیشه برادران وارنر مجوز ساخت تل ماسه 2 را صادر خواهد نمود یا نه، اما در حال حاضر این موضوع دغدغه ما نیست؛ بلکه باید به کیفیت بالا و جادوی غیرقابل انکار بخش اول تل ماسه بپردازیم.

از نظر زیبایی شناسی تل ماسه بسیار عظیم و پیچیده است. موسیقی های هانس زیمر بسیار شنیدنی هستند و سبک فیلم برداری گریک فریزر هم فوق العاده است.

اوون گلیبرمن از ورایتی

  • امتیاز: 70 از 100

تل ماسه میخواهد مخاطب اش را شگفت زده کند و گاهی در انجام این کار پیروز می گردد. اما فیلم در بعضی دقایق مانند نیشِ خواب آورِ یک پشه سمی شما را خسته می نماید. داستان رفته رفته نبض و ضرب آهنگ خود را از دست می دهد و بعضی شخصیت ها و خطوط داستانی که به خوبی معرفی می شوند، به شکل صحیحی ادامه نمی یابند. آیا قسمت دومی برای این فیلم ساخته خواهد شد؟

در مجموع اقتباس ویلنوو اثر عظیمی است و در بیشتر دقایق منطقی به نظر می رسد، اما بخار قصه گویی فیلم زودتر از آنچه که باید تمام می گردد.

دیوید رونی از هالیوود ریپورتر

  • امتیاز: 50 از 100

خطوط داستانی فیلم فاقد انسجام کافی هستند تا مدام در حرکت باشند. بعضی اتفاقات متناقض به نظر می رسند و ویلنوو تعدادی از اتفاقات کتاب را [برای جای گرفتن در فیلم] رقیق و خلاصه نموده است. اما با تمام این تفاسیر بازی ربکا فرگوسن، جیسون موموآ، زندیا و اسکار آیزاک کماکان راضی کننده است. نقش زندیا اساساً یک مقدمه برای قسمت دوم است و در صورت ساخته شدن تل ماسه 2، علاوه بر او تعداد دیگری از شخصیت ها همچون چانی با استلیگر، رهبر فرمن ها (با بازی خاویر باردم) هم نقش پررنگ تری خواهند داشت.

عظیم ترین مشکل تل ماسه این بوده که در واقع تنها بخش ابتدایی یک اثر کامل است و این امر بدان معناست که بسیاری از اتفاقات و شخصیت ها بلاتکلیف باقی می مانند و ما مدام به بهتر شدن فیلم در قسمت دوم امیدوار هستیم.

فیلم تل ماسه برای اکران در سالن های سینما و پخش همزمان به وسیله سرویس آنلاین HBO Max در تاریخ 30 مهر (22 اکتبر) برنامه ریزی شده است. این فیلم به چند علت یکی از مهم ترین فیلم های سال 2021 است. نخست به این خاطر که با آن شاهد قدم گذاشتن دوباره رمان محبوب و پرفروش علمی-تخیلی تل ماسه به سینما هستیم و دوم اینکه پس از فیلم پیروز بلید رانر 2049 در سال 2017، شاهد اثر تازهی از دنی ویلنوو خواهیم بود. بعلاوه تیم بازیگری سرشناس این اثر هم در افزایش محبوبیت آن بی تأثیر نیستند که از میان آن ها می توان به تیموتی شالامی، استلان اسکارشگورد، ربکا فرگوسن، اسکار آیزاک، جاش برولین و خاویر باردم اشاره نمود.

منبع: Metacritic و Rottentomatoes

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1463

به "تور ایتالیا: نخستین واکنش ها به فیلم تل ماسه؛ دنی ویلنوو باز هم پیروز شد (جشنواره ونیز 2021)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ایتالیا: نخستین واکنش ها به فیلم تل ماسه؛ دنی ویلنوو باز هم پیروز شد (جشنواره ونیز 2021)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید