وسایلی که ساخت آن ها را مدیون سفرهای فضایی هستیم

به گزارش کوه سفید، آیا می دانستید خیلی از اختراعاتی که هر روز از آن ها استفاده می کنیم در واقع به دست دانشمندان و مهندسان فضایی طراحی شدند؟

وسایلی که ساخت آن ها را مدیون سفرهای فضایی هستیم

اگر انسان نسبت به جهان هستی کنجکاو نبود، شاید هیچوقت نه گوشی هایمان دوربین داشتند نه کامپیوترهایمان موس. در ادامه این مطلب از خبرنگاران با اختراعات سفرهای فضایی آشنا خواهیم شد که روی زمین از آن ها استفاده می کنیم.

1- کفش های ورزشی

اگر فناوری ساخت لباس های فضانوردی نبود، از کفش های راحت ورزشی، به شکلی که حالا می شناسیم برخوردار نبودیم. کفی ضربه گیر وسطی کفش های ورزشی با همان فناوری ای ساخته می شوند که در تولید لباس های فضانوردی به کار می رود تا لباس ها هم ضربه گیر باشند هم استحکام داشته باشند.

2- هدفون های بی سیم

احتمالاً می توانید تصور کنید که تجربه بی وزنی در فضا با وجود سیم های دست و پاگیر اصلاً خوشایند نیست. برای اینکه فضانوردان در سفرهای فضایی بتوانند در فضا کارهای خود را راحت انجام دهند و سیم ها دست و پاگیرشان نشوند، فناوری ارتباط پیشرفته به وجود آمد که برقراری ارتباط را از وجود سیم و کابل بی نیاز کرد. ما حالا قدر این اختراع را واقعاً می دانیم چون روی کره زمین هم سیم ها مشکل ساز هستند.

3- گوشی های دوربین دار

اگر بخواهیم چیزی را روی دستگاهی نصب کنیم و آن را به فضا بفرستیم، از جهت اندازه و وزن با محدودیت زیادی رو به رو هستیم. به همین دلیل در دهه 1990، گروهی برای ساخت دوربین های بسیار کوچک و سبک دست به کار شدند. وقتی اریک فاسم مشغول ساخت فناوری بسیار ویژه ای برای این منظور بود همکارانش او را احمق خطاب می کردند. فاسم با وجود همه تردیدهایی که از سمت همکارانش نسبت به ایده او وجود داشت، اختراعش را ثبت کرد که بعدها معلوم شد تصمیم درستی بود چرا که حالا بیشتر تلفن های همراه از همان فناوری استفاده می کنند.

4- موس

کسی که برای اولین بار موس را اختراع کرد یکی از محققین ناسا بود. البته او این اختراع را با نام نشانگر محل x-y در صفحه نمایش ثبت کرده است. هدف از ساخت این وسیله راحت تر کردن تعامل میان کامپیوترها و فضاپیما بود. این محقق نمی دانست سال ها بعد با اختراع خود زندگی بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار خواهد داد، یعنی زمانی که اولین کامپیوترها همراه با موس فروخته شدند.

5- سیستم های تصفیه هوا

فضانوردان برای آنکه بتوانند در سفرهای طولانی مدت فضایی دوام آورند به یک منبع غذایی قابل اتکا نیاز دارند. ایجاد همان سیستم گردش هوای موجود بر روی کره زمین برای پرورش مواد غذایی، چالش بزرگی برای مهندسان فضایی بود. اما آن ها راه حلی برای این چالش پیدا کردند که تبدیل شد به فناوری ای که امروزه آن را به عنوان دستگاه تصفیه هوا می شناسیم. حالا از این دستگاه ها در بیمارستان ها، خانه ها و فروشگاه های مواد غذایی استفاده می شود که به دنبال حفظ تازگی محصولات خود در مدت طولانی تری هستند.

بیشتر بخوانید: در مقاله ای دیگر از خبرنگاران درباره کشف جدید فضاپیمای وویجر در فضای میان ستاره ای بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 2 آذر 1399 بروزرسانی: 2 آذر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 951

به "وسایلی که ساخت آن ها را مدیون سفرهای فضایی هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وسایلی که ساخت آن ها را مدیون سفرهای فضایی هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید