پسوریازیس چیست و چگونه درمان می گردد؟

به گزارش کوه سفید، پسوریازیس، یک بیماری خارش پوست، می تواند در طول زندگی شما ظاهر گردد و از بین برود. این مربوط به یک پاسخ ایمنی بیش فعال است و مسری نیست. اگر تغییرات پوستی دارید که از بین نمی روند، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

پسوریازیس چیست و چگونه درمان می گردد؟

پسوریازیس یک بیماری با واسطه ایمنی (بیماری با علت ناتعیین که با التهاب ناشی از اختلال عملکرد سیستم ایمنی تعیین می گردد) است که باعث التهاب در بدن می گردد. ممکن است علائم قابل مشاهده ای از التهاب مانند پلاک های برجسته (پلاک ها برای انواع پوست متفاوت به نظر برسند) و پوسته ها روی پوست وجود داشته باشد.

پسوریازیس بیش از 3 درصد از جمعیت بزرگسال ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیش از 7.5 میلیون بزرگسال آمریکایی است. پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب و خارش در پوست شما می گردد. علائم پسوریازیس شامل نواحی ضخیم پوست بی رنگ و پوشیده از فلس است. این منطقه ها ضخیم و پوسته پوسته پلاک نامیده می شوند.

پسوریازیس یک بیماری مزمن پوستی است، به این معنی که می تواند به طور غیر منتظره شعله ور گردد و هیچ درمانی وجود ندارد. پسوریازیس پلاکی شایع ترین نوع است. باعث ایجاد منطقه ها ضخیم و پوسته پوسته پوست می گردد. در حالی که درمانی وجود ندارد، درمان پسوریازیس می تواند علائم شما را تحت کنترل نگه دارد. ارائه دهنده شما ممکن است کرم یا پماد خاصی را برای پسوریازیس تجویز کند.

پسوریازیس روی ساعد افراد مانند لکه های پوسته پوسته و قرمز رنگ است و باعث ایجاد لکه های قرمز و پوسته پوسته می گردد. این به این علت اتفاق می افتد که بدن شما دارای سیستم ایمنی بیش فعال است. به این معنی که می تواند به طور غیر منتظره شعله ور گردد و هیچ درمانی وجود ندارد.

برای بعضی از افرادی که پسوریازیس تشخیص داده می گردد، این بیماری بیشتر از خارش، پوسته پوسته شدن پوست و تغییر رنگ پوست ایجاد می نماید. می تواند منجر به تورم مفاصل و آرتریت گردد. پسوریازیس پلاکی شایع ترین نوع است. باعث ایجاد منطقه ها ضخیم و پوسته پوسته پوست می گردد. در حالی که درمانی وجود ندارد، درمان پسوریازیس می تواند علائم شما را تحت کنترل نگه دارد. ارائه دهنده شما ممکن است کرم یا پماد خاصی را برای پسوریازیس تجویز کند.

پسوریازیس روی ساعد افراد مانند لکه های پوسته پوسته و قرمز رنگ است. این به این علت است که سیستم ایمنی بیش فعال رشد سلول های پوست را سرعت می بخشد. سلول های طبیعی پوست در عرض یک ماه به طور کامل رشد می نمایند و می ریزند (ریزش می نمایند). با پسوریازیس، سلول های پوست این کار را تنها در سه یا چهار روز انجام می دهند. سلول های پوست به جای ریزش، روی سطح پوست انباشته می شوند. بعضی افراد گزارش می دهند که پلاک پسوریازیس باعث خارش، سوزش و گزش می گردد. پلاک ها و پوسته ها ممکن است در هر قسمتی از بدن ظاهر شوند، اگرچه معمولاً روی آرنج، زانو و پوست سر دیده می شوند.

التهاب ناشی از پسوریازیس می تواند سایر اندام ها و بافت های بدن را تحت تاثیر قرار دهد. افراد مبتلا به پسوریازیس ممکن است شرایط سلامت دیگری را نیز تجربه نمایند. از هر سه نفر مبتلا به پسوریازیس یک نفر ممکن است به آرتریت پسوریاتیک نیز مبتلا گردد. علائم PsA شامل تورم، سفتی و درد در مفاصل و نواحی اطراف مفاصل است. PsA اغلب تشخیص داده نمی گردد، به ویژه در اشکال خفیف تربا این حال، درمان زودهنگام PsA برای جلوگیری از آسیب دائمی مفصل بسیار مهم است. علائم اغلب بین 15 تا 25 سالگی آغاز می گردد، اما می تواند در هر سنی آغاز گردد. مردان، زنان و بچه ها با هر رنگ پوستی ممکن است به پسوریازیس مبتلا شوند.

انواع پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس می تواند در هر جایی از بدن ظاهر گردد، حتی روی پلک ها، گوش ها، لب ها، چین های پوستی، دست ها، پا ها و ناخن ها. پلاک ها می توانند چند تکه کوچک باشند یا می توانند منطقه ها بزرگی را تحت تاثیر قرار دهند. این امکان وجود دارد که پلاک ها و پوسته های پسوریازیس در بیش از یک محل روی بدن در یک زمان وجود داشته باشد. چندین نوع پسوریازیس وجود دارد. ممکن است بیش از یک نوع پسوریازیس در یک زمان و بیش از یک نوع در طول زندگی داشته باشید. درمان ممکن است بسته به نوع و محل پسوریازیس متفاوت باشد.

پسوریازیس پلاکی: پسوریازیس پلاکی شایع ترین نوع پسوریازیس است. حدود 80 تا 90 درصد افراد مبتلا به پسوریازیس پسوریازیس پلاکی دارند.

پسوریازیس معکوس: این نوع در چین های پوست شما ظاهر می گردد. باعث ایجاد پلاک های نازک بدون فلس می گردد.

پسوریازیس روده ای: پسوریازیس روده ممکن است پس از گلودرد ناشی از عفونت استرپتوکوک ظاهر گردد. به نظر می رسد لکه های پوسته پوسته کوچک، قرمز و قطره ای شکل است و اغلب بچه ها و بزرگسالان جوان را تحت تاثیر قرار می دهد.

پسوریازیس پوسچولار: پسوریازیس پوسچولار دارای برجستگی های کوچک و پر از چرک در بالای پلاک ها است.

پسوریازیس اریترودرمیک: این یک نوع شدید پسوریازیس است که ناحیه بزرگی (بیش از 90٪) از پوست شما را تحت تاثیر قرار می دهد. باعث تغییر رنگ گسترده پوست و ریزش پوست می گردد.

سبوپسوریازیس: این نوع معمولاً روی صورت و پوست سر شما به صورت برجستگی ها و پلاک هایی با پوسته های چرب و زرد ظاهر می گردد. این تلاقی بین پسوریازیس و درماتیت سبورئیک است.

پسوریازیس ناخن: پسوریازیس ناخن باعث تغییر رنگ پوست، ایجاد حفره و تغییر در ناخن های دست و پا می گردد.

پسوریازیس چه قسمتی از بدن من را تحت تاثیر قرار می دهد؟

بثورات پسوریازیس می تواند در هر نقطه از پوست شما ظاهر گردد. پسوریازیس در موارد زیر شایع است:

آرنج و زانو

صورت و داخل دهان شما

پوست سر

ناخن های دست و پا

اندام تناسلی

پایین کمر

کف دست و پا

در بیشتر افراد، پسوریازیس ناحیه کوچکی از پوست آن ها را می پوشاند. در موارد شدید، پلاک ها به هم متصل می شوند و ناحیه بزرگی از بدن شما را می پوشانند.

آرتریت پسوریاتیک چیست؟

آرتریت پسوریاتیک نوعی آرتریت است که باعث درد و تورم مفاصل می گردد. مشابه پسوریازیس، آرتریت پسوریاتیک یک بیماری خود ایمنی است که باعث می گردد سیستم ایمنی بدن شما عملکرد غیر طبیعی داشته باشد و علائم ایجاد کند. از هر 3 نفری که پسوریازیس تشخیص داده می گردد، 1 نفر به علت التهاب دچار آرتروز می گردد. درمان زودهنگام آرتریت پسوریاتیک می تواند آسیب به مفاصل شما را کاهش دهد.

پسوریازیس چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد و چقدر شایع است؟

افراد در هر سن، جنس و نژاد ممکن است به پسوریازیس مبتلا شوند. پسوریازیس میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. بیش از 3 درصد از جمعیت ایالات متحده به پسوریازیس مبتلا هستند.

آیا پسوریازیس همان اگزما است؟

پسوریازیس و اگزما دو بیماری پوستی متفاوت هستند. هر دو بیماری علائم مشابهی مانند تغییر رنگ پوست، بثورات و خارش ایجاد می نمایند. پلاک های پسوریازیس باعث ایجاد منطقه های از پوست ضخیم می شوند که با فلس پوشانده شده است. اگزما باعث ایجاد بثورات پوستی خشک و ناهموار می گردد. اگزما بعلاوه معمولاً باعث خارش شدیدتر از پسوریازیس می گردد.

علائم و علل پسوریازیس چگونه است؟

در حالی که دانشمندان نمی دانند دقیقاً چه چیزی باعث پسوریازیس می گردد، ما می دانیم که سیستم ایمنی و ژنتیک نقش مهمی در توسعه آن ایفا می نمایند. یک چیزی که ما می دانیم: پسوریازیس مسری نیست. شما نمی توانید پسوریازیس را از شخص دیگری بگیرید. معمولاً چیزی پسوریازیس را تحریک می نماید و باعث بروز یا بدتر شدن علائم می گردد. محرک ها از فردی به فرد دیگر فرق دارد. علائم پسوریازیس روی پوست شما شامل پلاک است. پلاک ها به شکل زیر هستند:

راش یا ناحیه برجسته پوست ضخیم.

پوست روی پلاک تغییر رنگ داده است.

پلاک پوسته پوسته یا پوسته پوسته است و به راحتی می ریزد.

نشانه اولیه پسوریازیس برجستگی های کوچک است. برجستگی ها رشد می نمایند و فلس ها در بالا تشکیل می شوند. سطح پلاک ممکن است ریزش کند، اما فلس های زیر آن ها به هم می چسبند. اگر بثورات پوستی خود را بخراشید، ممکن است فلس ها از روی پوست شما جدا شوند. این می تواند باعث خونریزی گردد. با ادامه رشد بثورات، ضایعات (منطقه ها بزرگتر آسیب پوست) می توانند ایجاد شوند. علائم پسوریازیس می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. علاوه بر پلاک های پوستی یا بثورات پوستی، ممکن است علائمی داشته باشید که عبارتند از:

خارش پوست

پوست ترک خورده و خشک

درد پوست

ناخن هایی که سوراخ، ترک خورده یا خرد شده اند

درد مفاصل

اگر پلاک خود را خراش دهید، می توانید پوست خود را بشکنید که می تواند منجر به عفونت گردد. عفونت ها خطرناک هستند. اگر درد شدید، تورم و تب دارید، علائم عفونت را دارید. اگر این علائم را دارید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

چه چیزی باعث پسوریازیس می گردد؟

یک سیستم ایمنی بیش از حد واکنشی که باعث ایجاد التهاب در پوست شما می گردد باعث پسوریازیس می گردد. اگر به پسوریازیس مبتلا هستید، سیستم ایمنی بدن شما قرار است مهاجمان خارجی مانند باکتری ها را از بین ببرد تا شما را سالم نگه دارد و از بیمار شدن شما جلوگیری کند. در عوض، سیستم ایمنی بدن شما می تواند سلول های سالم را با مهاجمان خارجی اشتباه بگیرد. در نتیجه، سیستم ایمنی بدن شما التهاب یا تورم ایجاد می نماید که روی سطح پوست خود به صورت پلاک های پوستی می بینید.

معمولاً تا 30 روز طول می کشد تا سلول های نو پوست رشد نموده و جایگزین سلول های قدیمی پوست شوند. سیستم ایمنی بیش از حد واکنشی شما باعث می گردد که جدول زمانی رشد سلول های نو پوست به سه تا چهار روز تغییر کند. سرعت سلول های نو جایگزین سلول های قدیمی باعث ایجاد پوسته ها و ریزش مکرر پوست در بالای پلاک های پوستی می گردد.

پسوریازیس در خانواده ها دیده می گردد. ممکن است یک جزء ژنتیکی در پسوریازیس وجود داشته باشد، زیرا والدین بیولوژیکی ممکن است این بیماری را به بچه ها خود منتقل نمایند. در حالی که دانشمندان نمی دانند دقیقاً چه چیزی باعث پسوریازیس می گردد، می دانیم که سیستم ایمنی و ژنتیک نقش مهمی در توسعه آن ایفا می نمایند. یک چیزی که ما می دانیم: پسوریازیس مسری نیست.

چه چیزی باعث شیوع پسوریازیس می گردد؟

شیوع پسوریازیس یا شعله ور شدن آن، در نتیجه تماس با یک محرک، که می تواند یک محرک یا یک آلرژن باشد، باعث علائم پسوریازیس می گردد. شیوع پسوریازیس از فردی به فرد دیگر فرق دارد. محرک های رایج برای شعله ور شدن پسوریازیس عبارتند از:

استرس عاطفی

عفونت (عفونت استرپتوکوک)

آسیب پوستی مانند بریدگی، خراش یا جراحی

بعضی دارو ها مانند لیتیوم و بتا بلوکر ها

تغییر دمای بدن به علت آب و هوا

آیا پسوریازیس مسری است؟

نه، پسوریازیس مسری نیست. شما نمی توانید با تماس با بثورات پوستی پسوریازیس شخص دیگری به پسوریازیس مبتلا شوید.

پسوریازیس چگونه تشخیص داده می گردد؟

یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا یک متخصص پوست پسوریازیس را پس از معاینه فیزیکی برای آنالیز پوست و آنالیز علائم شما تشخیص می دهد. آن ها از شما سوالاتی می پرسند که می تواند شامل موارد زیر باشد:

آیا سابقه بیماری های پوستی در خانواده بیولوژیکی خود دارید؟

اولین بار چه زمانی متوجه علائم شدید؟

آیا برای درمان پوست خود از دارو های خانگی استفاده نموده اید؟

آیا این اولین باری است که در پوست خود شیوع بیماری دارید؟

از چه نوع صابون یا شامپو استفاده می کنید؟

ظاهر پلاک پوستی منجر به تشخیص پسوریازیس می گردد، اما علائم می تواند به سایر بیماری های پوستی مشابه مرتبط باشد، بنابراین ممکن است ارائه دهنده شما آزمایش بیوپسی پوست را برای تأیید تشخیص شما ارائه دهد. در طول این آزمایش، ارائه دهنده شما نمونه کوچکی از بافت پوست را از پلاک پوست شما خارج می نماید و آن را زیر میکروسکوپ آنالیز می نماید.

پسوریازیس چگونه درمان می گردد؟

چندین گزینه درمانی می توانند علائم پسوریازیس را تسکین دهند. درمان های رایج پسوریازیس عبارتند از:

کرم های استروئیدی

مرطوب نماینده های پوست خشک

دارو برای کند کردن فراوری سلول های پوست (آنترالین)

لوسیون ها یا شامپو های دارویی

پماد ویتامین D 3

ویتامین A یا کرم های رتینوئید

کرم یا پماد ممکن است برای بهبود بثورات در نواحی کوچک پوست شما کافی باشد. اگر بثورات شما نواحی بزرگ تری را تحت تاثیر قرار می دهد، یا اگر درد مفاصل نیز دارید، به درمان های دیگری احتیاج خواهید داشت. درد مفاصل ممکن است نشانه ای از ابتلا به آرتریت باشد. ارائه دهنده شما در خصوص یک برنامه درمانی بر اساس موارد زیر تصمیم می گیرد:

شدت بثورات

جایی که بثورات روی بدن شماست

سن شما

سلامت کلی شما

اگر درمان های رایج پسوریازیس مؤثر نباشند، چه؟

اگر علائم پسوریازیس شما پس از درمان بهبود نیافت، یا اگر نواحی بزرگی از درگیری (10 درصد پوست یا بیشتر) دارید، ممکن است پزشک درمان های زیر را توصیه کند:

نور درمانی: لامپ های ال ای دی در طول موج های خاص می توانند التهاب پوست را کاهش داده و به کاهش سرعت فراوری سلول های پوست شما یاری نمایند.

PUVA: این درمان دارویی به نام پسورالن را با قرار گرفتن در معرض نوع خاصی از نور ماوراء بنفش ترکیب می نماید.

رتینوئید ها: این دارو های مرتبط با ویتامین A می توانند به علائم پسوریازیس شما یاری نمایند، اما ممکن است عوارض جانبی از جمله نقص مادرزادی ایجاد نمایند.

درمان های ایمنی: دارو های نوتر ایمنی درمانی (بیولوژیک ها و مهارنماینده های مولکول کوچک) با مسدود کردن سیستم ایمنی بدن شما کار می نمایند، بنابراین نمی توانند واکنش خود ایمنی ایجاد نمایند.

متوترکسات: ارائه دهندگان این دارو را برای موارد شدید پسوریازیس توصیه می نمایند. ممکن است باعث بیماری کبد گردد. اگر آن را مصرف کنید، ارائه دهنده شما پیشرفت شما را با آزمایش خون کنترل می نماید. ممکن است برای آنالیز سلامت کبد خود به بیوپسی های دوره ای کبد احتیاج داشته باشید.

سیکلوسپورین: این دارو می تواند به پسوریازیس شدید یاری کند، اما ممکن است باعث فشار خون بالا و آسیب کلیه گردد.

قبل از آغاز درمان، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در خصوص عوارض جانبی صحبت کنید و برای جلوگیری از تداخل دارویی، دارو ها یا مکمل هایی را که در حال حاضر مصرف می کنید ذکر کنید.

زندگی با پسوریازیس

مانند سایر بیماری های مزمن، پسوریازیس ممکن است بر بخش هایی از زندگی شما به غیر از سلامت جسمانی تأثیر بگذارد. پسوریازیس ممکن است بر سلامت عاطفی، روابط و نحوه مدیریت استرس شما تأثیر بگذارد. حتی می تواند بر بخش هایی از زندگی شما تأثیر بگذارد که انتظارش را ندارید، مانند لباس هایی که انتخاب می کنید. برای بعضی افراد، زندگی با پسوریازیس می تواند یک چالش باشد. با این حال، راه هایی برای مقابله با این چالش ها وجود دارد تا بتوانید با پسوریازیس پیشرفت کنید.

آیا پسوریازیس عوارضی دارد؟

برای بعضی از افرادی که پسوریازیس تشخیص داده می گردد، این بیماری بیشتر از خارش، پوسته پوسته شدن پوست و تغییر رنگ پوست ایجاد می نماید. می تواند منجر به تورم مفاصل و آرتریت گردد. اگر پسوریازیس دارید، ممکن است در معرض خطر بیشتری باشید:

دیابت

چاقی

کلسترول بالا

سکته مغزی

حملات قلبی

اگر به پسوریازیس مبتلا هستید، پزشک شما به طور منظم فشار خون را آنالیز می نماید و پیشرفت درمان شما را برای جلوگیری از عوارض نظارت می نماید. برای جلوگیری از عوارض احتمالی می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

داشتن یک رژیم غذایی متعادل

ورزش منظم

داشتن خواب کافی

سیگار نکشیدن

پسوریازیس، یک بیماری خارش پوست، می تواند در طول زندگی شما ظاهر گردد و از بین برود. این مربوط به یک پاسخ ایمنی بیش فعال است و مسری نیست. اگر تغییرات پوستی دارید که از بین نمی روند، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

چقدر بعد از درمان احساس بهتری دارم؟

تشدید علائم پسوریازیس می تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند با مصرف بعضی داروها، بهبودی پوست شما را تسریع بخشد. پس از رفع شدن علائم، پسوریازیس در حال بهبودی است. این بدان معنی است که ممکن است در آینده علائم دیگری را تجربه کنید. جدول زمانی بهبودی شما ممکن است چند ماه تا چند سال طول بکشد. اگر متوجه شدید علائم شما هنگام تماس با محرک های خاصی تشدید می شوند، اجتناب از این محرک ها منجر به بهبودی طولانی می گردد.

چگونه می توانم از پسوریازیس پیشگیری کنم؟

راهی برای پیشگیری کامل از پسوریازیس وجود ندارد. شما می توانید با پیروی از درمان ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود، داشتن یک سبک زندگی سالم، مراقبت خوب از پوست و اجتناب از محرک هایی که می توانند باعث شیوع علائم شوند، خطر خود را کاهش دهید.

اگر پسوریازیس دارم چه انتظاری دارم؟

اگر به پسوریازیس مبتلا هستید، مشاهده علائم در اوایل بزرگسالی معمول است، اما جدول زمانی آغاز علائم برای هر فردی منحصر به فرد است. ممکن است متوجه محرک های خاصی در محیط خود شوید که می تواند باعث تشدید علائم گردد. اجتناب از این محرک ها می تواند منجر به شیوع کمتر در آینده گردد. پسوریازیس می تواند باعث ناراحتی، خارش و خودآگاهی شما گردد. اگر این علائم باعث ناراحتی جسمی یا روحی شما می گردد، برای درمان با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا درمانی برای پسوریازیس وجود دارد؟

هیچ درمانی برای پسوریازیس وجود ندارد پسوریازیس یک بیماری مزمن است، به این معنی که علائم ممکن است در طول زندگی شما ظاهر شوند و از بین بروند. درمان می تواند علائم را تسکین دهد تا بتوانید برترین ظاهر و احساس خود را داشته باشید.

چگونه از خودم مراقبت کنم؟

برای اینکه با پسوریازیس برترین احساس را داشته باشید:

دارو ها را طبق دستور مصرف کنید.

به طور مرتب از مرطوب نماینده مخصوصا بعد از حمام بهره ببرید.

از صابون های تند خودداری کنید.

از شامپوی دارویی برای فلس های روی پوست سر خود بهره ببرید.

اقدامات دیگری که باید برای سالم ماندن تا حد امکان انجام دهید:

با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در خصوص کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط مانند بیماری قلبی، افسردگی و دیابت صحبت کنید.

استرس خود را با مدیتیشن، ورزش یا مراجعه به یک متخصص سلامت روان کاهش دهید.

چه زمانی باید به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنم؟

به طور منظم خودآزمایی پوست را انجام دهید تا متوجه هرگونه تغییر در پوست خود شوید. اگر تغییرات پوستی دارید، راش هایی که از بین نمی روند یا راش هایی که بدتر می شوند، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

چه سوالاتی باید از پزشکم بپرسم؟

چگونه می توانم از شیوع بیماری جلوگیری کنم و علائم را کنترل کنم؟

چه دارویی برای من بهتر عمل می نماید؟

برای بهبود علائمم چه کار دیگری باید انجام دهم؟

اگر کرم ها کار ننمایند، چه گزینه هایی وجود دارد؟

آیا پسوریازیس هرگز از بین خواهد رفت؟

پسوریازیس، یک بیماری خارش پوست، می تواند در طول زندگی شما ظاهر گردد و از بین برود. این مربوط به یک پاسخ ایمنی بیش فعال است و مسری نیست. اگر تغییرات پوستی دارید که از بین نمی روند، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. درمانی برای پسوریازیس وجود ندارد، اما درمان پسوریازیس می تواند علائم را بهبود بخشد. ارائه دهنده شما ممکن است یک کرم یا مرطوب نماینده خاص یا دارو تجویز کند. اگر کرم ها یا دارو ها مؤثر نباشند، درمان های دیگری نیز در دسترس هستند. حفظ سلامت کلی شما نیز به بهبود علائم یاری می نماید.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرادید
انتشار: 16 فروردین 1402 بروزرسانی: 16 فروردین 1402 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1907

به "پسوریازیس چیست و چگونه درمان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پسوریازیس چیست و چگونه درمان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید