چای اولانگ چیست؟ خواص چای اولانگ

به گزارش کوه سفید، چای اولانگ، یا اولونگ یکی از انواع چای است که 2 درصد از کل چای فراوری و مصرف شده در دنیا را تشکیل می دهد. کیفیت این چای ترکیبی از چای سیاه و سبز است که باعث می گردد چندین خاصیت بسیار خوب برای بدن داشته باشد. برای مثال اگر می خواهید سوخت و ساز را در بدن خود افزایش دهید و متابولیسم را تقویت کنید و استرس را کاهش دهید این چای به شما یاری بسیاری می نماید. مقاله پیش رو تمام آنچه باید درباره چای اولانگ بدانید به شما می گوید. مطلب برترین چای را در خبرنگاران بلاگ بخوانید.

چای اولانگ چیست؟ خواص چای اولانگ

چای اولانگ (اولونگ) چیست؟

چای اولونگ، نوعی چای سنتی چینی است. این چای از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس به دست می آید که در واقع همان گیاهی است که از آن چای سبز و سیاه به دست می آید. تفاوت این چای ها در نحوه فرآوری آن هاست.

انواع چای ها آنزیم های خاصی دارند. این آنزیم ها باعث ایجاد واکنش در برگ ها که اکسیداسیون نام دارد. اکسیداسیون عملی است که باعث می گردد برگ های سبز چای به رنگ تیره و سیاه در بیایند.

چای سبز بسیار کم اکسید می گردد؛ اما چای سیاه کامل اکسید می گردد تا برگ های آن کاملا به رنگ سیاه در بیاید. چای اولانگ از لحاظ

مقدار اکسیداسیون در میانه چای سبز و سیاه واقع شده است. یعنی از چای سیاه کمتر و از چای سبز بیشتر اکسید می گردد.

رنگ و طعم خاص چای اولانگ به علت این اکسیداسیون جزئی است.

رنگ چای در برند های مختلف می تواند متفاوت باشد که از سبز تا سیاه متغیر است.

مواد مغذی موجود در چای اولانگ

این چای نیز به مانند چای سبز و سیاه شامل ویتامین، مواد معدنی، و آنتی اکسیدان های مفید برای بدن است.

یک فنجان از چای اولانگ حاوی مواد ذیل است:

مواد معدنی موجود در چای اولانگ
فلوراید5 تا 24 درصد از احتیاج روزانه بدن
منگنز26 درصد از احتیاج روزانه بدن
پتاسیم 1 درصد از احتیاج روزانه
سدیم 1 درصد از احتیاج روزانه
منیزیم 1 درصد از احتیاج روزانه
نیاسین1 درصد از احتیاج روزانه
کافئین36 میلی گرم

بعضی آنتی اکسیدان های مهم مانند پلی فنول ها در چای اولانگ وجود دارند. بسیاری از خواص مهم که چای اولانگ دارد به علت وجود این آنتی اکسیدان ها در آن است. چای اولانگ بعلاوه دارای تئین است و شامل آمینواسید هایی است که باعث آرامش می گردد.

چای اولانگ از دیابت جلوگیری می نماید.

آنتی اکسیدان های پلی فنول که در این چای وجود دارند باعث کاهش قند خون می شوند و سطح انسولین را در بدن تنظیم می نمایند. بعلاوه مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهند پلی فنول ها باعث افزایش حساسیت نسبت به انسولین می شوند.

به همین منوال مطالعات دیگری نیز اجرا شده اند که نشان می دهند بین مصرف مرتب چای اولانگ و بهبود قند خون و کاهش ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 می گردد. در واقع مطالعات بر روی خواص و تاثیرات چای اولانگ بر سلامتی بسیار کمتر از چای های معروف تری مانند چای سبز و چای سیاه اجرا شده است.

مطالعات اخیر نشان داده است افرادی که 720 میلی گرم چای اولانگ را در روز مصرف می نمایند ابتلا به دیابت نوع دو در آن ها 16 درصد کاهش می یابد. تحقیق دیگری نشان می دهد افرادی که مبتلا به دیابت هستند اگر 1. 5 لیتر از این چای را به مدت 30 روز مصرف نمایند قند خونشان تا 30 درصد کاهش می یابد.

به همین صورت مصرف روزانه 1 لیتر از این نوع چای به مدت 30 روز میانه قند خون را تا 3. 3 درصد کاهش خواهد داد.

چای اولانگ سلامت قلب را بهبود می بخشد.

مصرف مداوم چای اولانگ باعث می گردد که سلامتی قلب بهبود یابد. مطالعات متعددی نشان داده اند که مصرف مداوم و مرتب چای اولانگ باعث کاهش فشار خون و کاهش کلسترول خون می گردد که باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی می گردد.

در مطالعه ای که اخیرا اجرا شده است نشان داده شده افرادی که روزانه بیش از 1. 4 لیتر چای اولانگ مصرف نموده اند حدود 51 درصد کاهش ابتلا به بیماری های قلبی را نشان می دادند.

مطالعه ای در ژاپن که بر روی 76 هزار نفر انجام شد نشان می دهد 240 میلی گرم از این چای در روز می تواند بیماری های قلبی را تا 61 درصد کاهش دهد.

یک مطالعه که در چین اجرا شده گزارش می دهد ریسک ابتلا به سکته مغزی برای کسانی که حدود نیم لیتر از چای اولانگ را در روز مصرف می نمایند 39 درصد ریسک ابتلا به سکته مغزی کمتری دارند

مصرف مداوم 120 میلی گرم از این چای یا چای سبز می تواند شانس ابتلا به فشار خون بالا را تا 46 درصد کاهش دهد. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که چای اولانگ حاوی کافئین است که باعث افزایش فشارخون می گردد. به علت پایین بودن مقدار کافئین موجود در چای اولانگ این چای به جای نوشیدنی های کافئین دار تجویز می گردد.

چای اولانگ باعث کاهش وزن می گردد.

دانشمندان بر این باورند که بعضی از پلی فنول های موجود در چای باعث تقویت متابولیسم شده و مقدار جذب از غذایی که می خورید را بالاتر می برند. بعلاوه این آنتی اکسیدان های پلی فنول باعث می گردد آنزیم هایی در بدن ترشح گردد که بدن برای تامین انرژی مورد احتیاج خود از چربی ها استفاده کند.

یک مطالعه نشان داده است که چای اولانگ باعث شد شرکت نمایندگان در آزمایش 2. 9 تا 3. 4 درصد انرژی بیشتری در روز مصرف نمایند.

این مسئله می تواند به علت وجود کافئین در چای اولانگ باشد اما غیر از این آنتی اکسیدان های موجود در چای کار دیگری نیز انجام می دهند. برای مشخص این اثرات دانشمندان دو آزمایش ترتیب دادند که در آن به بعضی افراد کافئین و به بعضی دیگر ترکیب کافئین با این پلی فنول ها داده شد.

هر دو گروه مقدار افزایش متابولیسم تا حد 2. 8 درصد را نشان دادند اما فقط افرادی که کافئین و پلی فنول را به صورت ترکیبی دریافت نموده بودند قابلیت استفاده از چربی جهت تامین انرژی را داشتند.

این آزمایش نشان می دهد که این چربی سوزی به خاطر مواد موجود در چای بوده است.

چای اولانگ عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

آنالیز های اخیر نشان داده اند که چای اولانگ عملکرد مغز را حفظ نموده و از بیماری آلزایمر جلوگیری می نماید. در واقعه چندین ماده شیمیایی مختلف در چای اولانگ وجود دارد که عملکرد مغز را بهبود می بخشند.

برای تازه کار ها کافئین باعث افزایش دوپامین و نور اپی نفرین در مغز می گردد. این دو انتقال دهنده در مغز مسئول مود، دقت و عملکرد مغز هستند.

مطالعات بیشتر نشان داده اند که تیانین که نوعی آمینواسید در چای اولانگ است می تواند باعث کاهش استرس و افزایش توجه گردد.

مطالعات نشان داده اند که چای به صورت همزمان هم تیانین دارد و هم کافئین که این امر می تواند در حواس جمعی و دقت افراد تاثیر به سزایی داشته باشد. پلی فنول های موجود در چای باعث احساس آرامش می شوند. بعضی مطالعات نشان داده اند افرادی که به صورت مرتب چای مصرف می نمایند تا 64 درصد احتمال ابتلا به مسائل عملکردی مغز در آن ها کاهش می یابد. این اثر برای افرادی که به صورت مرتب چای اولانگ یا چای سیاه مصرف می کردند بهتر بوده است.

بعلاوه مطالعات دیگری نشان داده اند مصرف مداوم چای سبز، سیاه و اولانگ باعث بهبود قابلیت شناختی، حافظه عملکرد اجرایی و سرعت پردازش مغز می گردد.

چای اولانگ از بعضی سرطان ها جلوگیری می نماید.

دانشمندان بر این باورند که آنتی اکسیدان های موجود در انواع چای مانع از جهش سلول ها و تبدیل آن ها به سلول های سرطانی می گردد. بعلاوه پلی فنول های موجود در چای باعث کاهش سرعت تقسیم سلولی سلول های سرطان زا می شوند.

یک تحقیق جامع نشان می دهد که افرادی که به صورت مرتب چای مصرف می نمایند تا 15 درصد احتمال ابتلا به سرطان های دهان در آن ها کمتر است. بعلاوه مطالعات دیگری از این تاثیرات بر روی نواحی دیگری مانند ریه، پانکراس و کبد صحبت می نمایند.

خواص چای اولانگ برای دندان و استخوان ها

آنتی اکسیدان های موجود در چای اولانگ می تواند باعث سلامت دندان و تقویت استخوان های شما گردد. مطالعه ای نشان داده است افرادی که چای سیاه، سبز یا اولانگ مصرف می نمایند 2 درصد تراکم استخوانی بالاتری دارند.

یک مطالعه دیگر در چین نشان داده است که زنانی که به طور مرتب چای اولانگ مصرف می نمایند تراکم استخوان بین 4. 5 تا 4. 9 درصد بیشتر از افراد دیگر داشتند. افزون بر این مطالعات دیگر نشان می دهند که مصرف مرتب چای باعث می گردد مواد معدنی موجود در استخوان ها افزایش یابد.

بالاتر بودن تراکم استخوان ها باعث می گردد تا کمتر به پوکی استخوان مبتلا شویم. البته هنوز رابطه بین مصرف چای اولانگ و پوکی استخوان مورد آنالیز قرار نگرفته است.

دست آخر اینکه مطالعات مختلفی وجود دارد که بیان می نمایند با مصرف مداوم چای پلاک های میکروبی که روی دندان تشکیل و باعث پوسیدگی آن ها می شوند کاهش می یابند.

چای اولانگ و اثر آن بر اگزما

بعضی مطالعات نشان می دهند که مصرف مداوم چای می تواند باعث بهبود بیماری اگزما گردد.

در یک مطالعه به 118 بیمار که دچار اگزمای حاد بودند روزانه 1 لیتر چای اولانگ داده شد و سایر درمان ها به صورت معمولی استفاده شد. بیماری پس از یک الی دو هفته آغاز به بهبود نموده و پس از یک ماه 63 درصد از بیماران اوضاع رو به بهبودی داشتند. این اثرات تا 5 ماه بعد نیز در افراد مشاهده شده است.

منبع: healthline.com

منبع: اُکالا
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1573

به "چای اولانگ چیست؟ خواص چای اولانگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چای اولانگ چیست؟ خواص چای اولانگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید