چرا کاربران برای خرید کارت گرافیک بیش از حد هزینه می نمایند؟

به گزارش کوه سفید، کارت گرافیک از جمله پرتقاضاترین قطعات کامپیوتر محسوب می گردد و به همین دلیل طبیعتا قیمت بالایی دارد. اما در این میان بسیاری از کاربران، بیش از حد احتیاج برای خرید کارت گرافیک هزینه می نمایند. اما علت این موضوع چیست؟ در ادامه به آنالیز دلایل این کار می پردازیم.

چرا کاربران برای خرید کارت گرافیک بیش از حد هزینه می نمایند؟

طراحی پر زرق و برق و اورکلاک جزئی

شرکت هایی که کارت گرافیک فراوری می نمایند، حاشیه سود کمی دارند و با یکدیگر در رقابت شدید هستند. به همین علت است که آن ها برای جذب شما و خالی کردن جیبتان، در مقایسه با سایر گزینه ها برای همان مدل کارت گرافیک، هر کاری انجام می دهند.

از آنجایی که گیمرهای PC دوست دارند تجهیزات خود را در کیس هایی با پنجره شفاف و انبوهی از نورپردازی RGB به نمایش بگذارند، طراحی فیزیکی واقعی کارت نیز در تصمیم خرید شما نقش ایفا می نماید؛ نه صرفاً عملکرد آن. تعداد محدودی از گیمرها کارت های گرافیک با طراحی ساده و مینیمالیستی را ترجیح می دهند، اما بعضی افراد برای نورپردازی و پوشش های فانتزی، هزینه بیشتری پرداخت می نمایند.

گاهی اوقات، هزینه اضافی صرف اورکلاک کارخانه می گردد، جایی که کارت گرافیک کمی سریع تر از سرعت های پیش فرضِ توصیه شده به وسیله سازنده کارت گرافیک تنظیم می گردد. این کارت گرافیک به وسیله شرکت فراورینماینده طوری ساخته شده است که تمام روز با آن سرعت ها کار کند، اما حقیقت این است که بیشتر افراد به راحتی می توانند کارت گرافیک خود را به همان سطح یا حتی بیشتر اورکلاک نمایند.

خنک نمایندگی بیش از احتیاج

حالا که صحبت از اورکلاک کردن و عملکرد شد، باید بگوییم که خریداران کارت گرافیک معمولا بیش از حد احتیاج نگران خنک نگه داشتن کارت گرافیک خود هستند. پردازنده ها محدوده دمای ایمن مشخصی دارند و تا زمانی که در این محدوده باقی بمانند، عمر طولانی و مفیدی خواهند داشت. احتیاجی نیست که هسته کارت گرافیک را زیر بار به دمای اتاق برسانید، اما بعضی افراد برای خنک سازی بهتر و کاهش چند درجه بی مورد از دمای عملیاتی کارت، هزینه بیشتری پرداخت می نمایند.

با این حال، به نظر ما پرداخت هزینه بیشتر برای کارت گرافیکی که صدای کمتری فراوری می نماید، ارزش دارد. این یک تجمل کاربردی است که واقعا به درد شما می خورد. توصیه ما خرید کارتی است که کمترین اندازه دسی بل را ارائه دهد. البته در این زمینه بعضی کارت گرافیک ها از تنظیم سرعت فن هم پشتیبانی می نمایند که برای کاهش صدا کاربردی است.

خرید کارت گرافیک بر اساس احتیاج

در بازار کارت گرافیک همواره یک نقطه ایده آل وجود دارد که در آن می توانید با قیمتی مناسب، تجربه فوق العاده ای کسب کنید. افراد بسیار کمی احتیاج به خرید کارت های رده بالا مانند RTX 4090 دارند و قطعا نباید تصمیم خرید خود را بر اساس نتایج بنچ مارک هایی که با تنظیمات خیلی بالا (Ultra) در بازی های تازه گرفته شده اند، قرار دهید. در عوض، کارتی را انتخاب کنید که برترین عملکرد را با رزولوشن و تنظیمات جزئیاتی که برای شما قابل قبول است، ارائه دهد. در بیشتر موارد، تنظیمات میانه تا بالا کاملا کافی هستند و تنظیمات خیلی بالا (Ultra) تنها باعث مصرف برق بیشتر و افزایش هزینه قبض شما می گردد.

تعصب روی برند

برندهای مطرح سازنده کارت گرافیک وجود دارند و در مقابل برندهای ارزان نیز در بازار یافت می شوند. بسیاری از افراد تمایل به خرید کارت های گران تر از برندهای مطرح دارند، اما من در طول زندگی ام همواره از برندهای مالی و ساده کارت گرافیک استفاده نموده ام و هرگز با هیچ مسئله ای از نظر عملکرد یا کیفیت روبرو نشده ام. خرید ارزان ترین مدل کارت گرافیکی که پیدا می کنید، مسئله ای ندارد، به شرط آن که گارانتی مناسبی داشته باشد و افت عملکرد قابل توجهی نداشته باشد. من ترجیح می دهم برای صرفه جویی 20 درصدی در هزینه، 2 درصد از حدبیشتر عملکرد را قربانی کنم.

خرید زودهنگام

بدترین زمان برای خرید کارت گرافیک، درست زمان عرضه آن است. در این زمان تقاضا برای خرید کارت در بالاترین حد و عرضه آن در کمترین حد خود قرار گرفته است. با گذشت زمان، کارت ها در دسترس تر می شوند، برندهای دیگر نیز کارت های رقیب خود را عرضه می نمایند و طی هفته های پس از عرضه، قیمت ها به تدریج کاهش می یابد. پس آیا واقعا احتیاج دارید که به محض عرضه کارت گرافیک تازه، آن را تهیه کنید؟ احتمالا کارت گرافیک فعلی شما هنوز عملکرد مناسبی دارد و اگر سال هاست که منتظر ارتقاء آن هستید، قطعا یک یا دو ماه دیگر هم صبر کنید، مسئله ای پیش نخواهد آمد.

خرید کارت گرافیک دست دوم

می دانم که برای بعضی افراد، ایده خرید قطعات کامپیوتر دست دوم خوشایند نیست، اما حدود نیمی از کارت گرافیک هایی که من خریداری نموده ام، مدل های دست دوم بوده اند و باز هم هرگز مسئله ای نداشته ام. به شرطی که قبل از خرید بتوانید کارت را تست کنید، احتمالا سال ها برای شما کار خواهد نمود. حتی نگرانی هایی که در خصوص کارت های گرافیکی استفاده شده برای استخراج ارزهای دیجیتال وجود دارد، در بیشتر موارد بی مورد است. در واقع، این کارت ها معمولا با ولتاژ پایین (Undervolted) کار می نمایند و خنک نماینده خوبی دارند. به همه افرادی فکر کنید که هر سال یک کارت گرافیک تازه می خرند و کارت های گرافیک کم استفاده خود را با ضرر زیادی به بازار عرضه می نمایند. این فرصت شما برای رسیدن به کارت گرافیکی ارزان قیمت و ایده آل است.

در هر صورت برای خرید کارت گرافیک، بهتر است هوشمندانه عمل کنید و با توجه به احتیاجهایی که دارید، گزینه ای را انتخاب کنید که برای استفاده از آن احتیاجی به پرداخت هزینه بیش از حد نداشته باشید.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 خرداد 1403 بروزرسانی: 29 خرداد 1403 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1991

به "چرا کاربران برای خرید کارت گرافیک بیش از حد هزینه می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کاربران برای خرید کارت گرافیک بیش از حد هزینه می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید