کپسول بلو اوریجین پنجمین پرواز فضایی سرنشین دار را با موفقیت انجام داد

به گزارش کوه سفید، شرکت بلو اوریجین با پرتاب دوباره کپسول فضایی نیو شپرد، شمار پروازهای فضایی سرنشین دار خود را به 5 رساند.

کپسول بلو اوریجین پنجمین پرواز فضایی سرنشین دار را با موفقیت انجام داد

این شرکت متعلق به جف بزوس (Jeff Bezos) روز گذشته 6 نفر را به فضای زیر مداری زمین فرستاد تا پنجمین ماموریت انسانی خود را انجام دهد و چندین نقطه عطف را در این مأموریت ثبت کند.

سفر کپسول نیو شپرد (New Shepard) در ساعت 09:25 منطقه زمانی شرقی (17:55 به وقت تهران) از محل تأسیسات پرتاب بلو اوریجین در غرب تگزاس و 40 کیلومتری شهر ون هورن شروع شد.

این سفر طولانی اما کوتاه مدت، 10 دقیقه بعد و هنگامی که کپسول نیو شپرد و شش مسافر آن به وسیله چتر نجات فرود آمدند به خاتمه رسید. در طول پرواز، سرنشین های این مأموریت به حداکثر ارتفاع 106 کیلومتر از سطح زمین رسیدند و مرز قراردادی فضا را پشت سر گذاشتند.

مجموعه نیو شپرد، از یک موشک و یک کپسول تشکیل شده است که هر دو قابل استفاده مجدد هستند. موشک، کمی پیش از کپسول و به صورت عمودی فرود می آید؛ درست همان روشی که بوسترهای مرحله اول موشک های مداری فالکون 9 اسپیس ایکس انجام می دهند.

این پرواز تازه، بیست ویکمین پرواز کلی برای بلو اوریجین و نیو شپرد محسوب می گردد و به همین علت NS-21 نام گرفته است. پس از مأموریت NS-20 که در 31 مارس انجام شد، این دومین پرواز سرنشین دار این شرکت در سال 2022 بود.

سه پرواز خدمه دیگر نیوشپرد به ترتیب در ماه های جولای، اکتبر و دسامبر سال گذشته انجام شدند. مهندس و سرمایه گذار ایوان دیک (Evan Dick) که یکی از سرنشینان پرواز NS-19 بود، امروز دوباره با NS-21 پرواز کرد و اولین مسافر نیو شپرد شد که بیش از یک بار پرواز نموده است.

سرنشینان مأموریت قبلی، NS-20، پیغام هایی را برای تیم ارتباط با کپسول گذاشته بودند تا پیش از پرواز برای خدمه تازه بخواند. علاوه بر این، چارلی دوک (Charlie Duke) فضانورد آپولو، که 50 سال پیش با ماموریت آپولو 16 پرواز و در تیم ارتباطی کپسول آپولو 11 هم خدمت نموده بود، قبل از پرواز، از مرکز کنترل مأموریت برای خدمه NS-21 آرزوی سلامتی کرد.

دوک گفت: برای پروازی که در پیش دارید، تبریک می گویم. می دانم که شما یک ماجراجویی هیجان انگیز خواهید داشت، همانطور که من 50 سال پیش داشتم. امیدوارم یک سواری عالی داشته باشید و پس از بازگشت مشتاقانه منتظر ملاقات شما هستم.

در این پرواز کاتیا اچازارتا (Katya Echazarreta) 26 ساله اولین زن مکزیکی الاصل و جوان ترین زن آمریکایی لقب گرفت که به فضا رسیده است. جایگاه او به وسیله سازمان غیرانتفاعی فضا برای بشریت (Space For Humanity) که در پی توسعه دسترسی گونه بشر به فضاست، پشتیبانی می شد.

او اولین نفر از شهروند-فضانوردان این مؤسسه است که به مرز فضا رسیده است. با این حال، هنوز کار او برای این گروه خاتمه نیافته است و انتظار می رود که شهروند-فضانوردان به بیان جنبه های مثبت اثر نمای کلی که به تغییر دیدگاه ناشی از تماشا سیاره از بالا گفته می گردد، یاری نمایند.

چهار مسافر دیگر NS-21 هم بدین ترتیب بودند: ویکتور کوریا هسپانها (Victor Correa Hespanha) مهندس عمران که دومین برزیلی بود که به فضا رسید. جیسون رابینسون (Jaison Robinson) که در سال 2009 در یک برنامه تلویزیونی فینالیست شد و بعدا شرکتی به نام دریم وریشنز ونچرز (Dream Variations Ventures) را تاسیس کرد. ویکتور وسکوو (Victor Vescovo) یک کاوشگر ماهر که شرکت سرمایه گذاری سهام خصوصی اینسایت اکویتی (Insight Equity) را تأسیس نموده است و هامیش هاردینگ (Hamish Harding) رئیس کارگزاری تجاری جت اکشن اوییشن (Action Aviation) که دارای چندین رکورد جهانی هوانوردی است.

مانند اچازارتا، کوریا هسپانها هم با حمایت مؤسسه دیگری پرواز فضایی را تجربه کرد. جایگاه او به وسیله آژانس فضایی کریپتو (Crypto Space Agency) پشتیبانی شد. چهار مسافر دیگر NS-21 ظاهرا هزینه را به صورت شخصی پرداخت نموده اند، اما مقدار آن به وسیله بلو اوریجین فاش نشده است.

این در حالی است که ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) ریچارد برانسون به عنوان رقیب اصلی این شرکت در صنعت گردشگری فضایی زیرمداری، هم اکنون برای رزرو یک جایگاه در هواپیمای فضایی وی اس اس یونیتی (VSS Unity) خود، 450 هزار دلار دریافت می نماید. VSS Unity تا کنون چهار بار به فضا پرواز نموده است، اما هنوز مشتریان پولی را حمل ننموده است. ویرجین گلکتیک میخواهد عملیات مسافربری کاملا تجاری با این وسیله نقلیه را در اوایل سال 2023 شروع کند.

لازم به ذکر است مأموریت NS-21 در ابتدا قرار بود 20 می (30 اردیبهشت) پرتاب گردد، اما بلو اوریجین برای آنالیز مشکل احتمالی یکی از سیستم های پشتیبان نیو شپرد، پرتاب آن را به تاخیر انداخت.

عکس ها: مأموریت NS-21 بلو اوریجین به مرز فضا

Credit: Blue Origin

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 تیر 1401 بروزرسانی: 20 تیر 1401 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1768

به "کپسول بلو اوریجین پنجمین پرواز فضایی سرنشین دار را با موفقیت انجام داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کپسول بلو اوریجین پنجمین پرواز فضایی سرنشین دار را با موفقیت انجام داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید