7 شیوه جدید خرید تا 7 سال آینده

به گزارش کوه سفید، روزنامه جام جم: شاید تعجب کنید اگر بشنوید نخستین خرید الکترونیک سال 1358 شمسی/ 1979 میلادی صورت گرفته است؛ آن موقع یک مخترع انگلیسی تلویزیون را با خط تلفن به رایانه ای با قابلیت پردازش مبادلات پولی متصل کرد و به این ترتیب پایه گذار صنعت تجارت الکترونیک شد. امروزه خرید اینترنتی به یکی از جنبه های فناوری مدرن تبدیل شده و توانسته است با موفقیت خودش را وارد همه جنبه های زندگی ما کند.

7 شیوه جدید خرید تا 7 سال آینده

حالا مصرف نمایندگان این امکان را دارند که تقریبا هرچیزی را از اینترنت بخرند و محصول مورد نظرشان را فقط با چند کلیک به طور مستقیم دریافت نمایند. پیشرفت های فناوری ابعاد تازه دیگری نیز به تجارت الکترونیک داده و قوانین تازه ای برای آن تعریف نموده است که ارمغان آن ها تجربه ای آسان تر و لذتبخش تر برای خریداران و مصرف نمایندگان است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به چند فناوری جدید که در حال تغییر قوانین بازی و بازتعریف مفهومی به نام مشتری هستند.

1. انتخاب کالا با عینک واقعیت مجازی

رویاپردازی درباره واقعیت مجازی از دهه 1360/ 1980 شروع شد و اکنون این رویا به گونه ای که در گذشته غیرممکن به نظر می رسید به واقعیت تبدیل شده است. حالا کاربران می توانند یک عینک واقعیت مجازی را روی سر خود قرار دهند و وارد دنیای واقعیت مجازی با جزئیاتی جذاب و دلفریب شوند. امکان استفاده از این فناوری برای خرید آنلاین هم وجود دارد. مصرف نمایندگان به یاری عینک های واقعیت مجازی وارد فروشگاه های واقعیت مجازی می شوند و در میان محصولات این فروشگاه ها گردش نموده و اقلام مورد نظر خود را جست وجو می نمایند.

اگر کیت واقعیت مجازی مورد استفاده، دارای حسگر های دستی یا کنترلر ها باشد، کاربران حتی می توانند قبل از تصمیم گیری برای خرید، اقلام مجازی را انتخاب نمایند و آن ها را مورد آنالیز قرار دهند؛ سپس مواردی را که تصمیم به خریدشان دارند در سبد مجازی قرار داده و فرآیند خرید را با ارائه اطلاعات پرداخت خود تکمیل نمایند.

2. خلق محصول مورد نظر با پیکربندی سه بعدی

معمولا کسانی که احتیاج به محصولات سفارشی از کشو، کمد و در و پنجره گرفته تا جواهراتی مثل انگشتر دارند، باید برای دریافت اطلاعات و توصیه های احتمالی به فروشگاه های تخصصی مراجعه نمایند یا با آن ها تماس بگیرند. اما استفاده از پیکربندی سه بعدی سرعت این فرایند را افزایش می دهد.

پیکربندی سه بعدی یک کالا یا محصول، فرایندی جدید در خرید آنلاین و تجارت الکترونیک است که به لطف توسعه سریع فناوری نمایش گرافیک سه بعدی (WebGL) در مرورگر وب مشتریان امکان پذیر شده است. تنها مسئله ای که مانع سریع تر شدن فرایند رشد این فناوری می گردد نداشتن ابزار کارآمد است. خوشبختانه با ورج تری دی (Verge3D) می توانید سفارشی ساز سه بعدی تعاملی را به راحتی ایجاد کنید. با استفاده از این فناوری، مصرف نمایندگان می توانند محصولی خلق نمایند که بیشترین تناسب را با احتیاج و سلیقه آن ها داشته باشد.

3. تصمیم گیری برای خرید با فناوری واقعیت افزوده

واقعیت افزوده راه دیگری برای کسانی است که از خرید آنلاین استقبال می نمایند. خرید وسایل خانه یا دیگر اقلام مورد احتیاج منزل به صورت آنلاین کار آسانی است، اما کاربران همواره نمی توانند ببینند چیزی که سفارش داده اند وقتی بیاید و در اتاق در محل خود قرار بگیرد چه شکل و شمایلی دارد. فناوری واقعیت افزوده این امکان را فراهم می نماید و به افراد به عنوان مثال این امکان را می دهد که ببینند وسیله مورد نظر در چیدمان منزلشان چگونه به نظر می رسد (تصویر سمت راست).

مصرف نمایندگان می توانند با گوشی هوشمند یا یک ابزار قابل حمل دیگر، محصولی را که به آن علاقه مند هستند با رنگ ها، اندازه ها و مدل های مختلف در محیط مورد نظر با فناوری واقعیت افزوده ببینند و از مناسب بودن آن برای چید مان منزل شان پیش از خرید مطمئن شوند. شرکت هایی که محصولات کیفی ارائه می نمایند هم می توانند با این روش و ایجاد اطمینان برای مشتریان، میزان فروش خود را افزایش دهند.

4. خرید صوتی با استفاده از دستیار هوشمند

توانایی خرید کالا و خدمات از یک رایانه کار را به سطح کاملا جدیدی از سهولت رسانده است. با پیشرفت فناوری مردم از این امکان برخوردار شده اند به جای این که سوار خودرو شوند و به فروشگاه بفرایند با چند کلیک محصولات مورد احتیاجشان را خریداری نمایند.

در مرحله بعد این امکان برای مصرف نمایندگان ایجاد شد که با تلفن های همراه و تبلت های خود خرید نمایند. به نظر می رسد خرید صوتی فرایند بعدی است که بازار آن را تجربه خواهد نمود. مصرف نمایندگان اطلاعات خرید مثل نام، نشانی، شماره تلفن و شماره کارت اعتباری خود را در یک دستیار دیجیتال ذخیره می نمایند. سپس هنگامی که قصد خرید یک کالای روزمره را دارند از دستیار دیجیتال خود می خواهند کالای مورد نظرشان را سفارش دهد. پس از آن دستیار دیجیتال کاربر را از نشان تجاری، نام و قیمت محصول آگاه می نماید و کاربر یا سفارش را تایید می نماید یا آن را تغییر می دهد.

5. جست وجوی تصویری با هوش مصنوعی

یکی از فرایند های فروش خرده فروشی که با یاری هوش مصنوعی صورت می گیرد خریداران را قادر می سازد با واردکردن یک عکس از محصول مورد نظر خود، آن را پیدا نموده و بخرند. هوش مصنوعی کار معجزه آسایش در شناسایی محصول (یا مشابه آن) در چند وبگاه و خرده فروشی را فقط با یک کلیک انجام می دهد. برای مثال، ویژگی Pinterests Lens در نرم افزار همراه Pinterest از فناوری هوش مصنوعی و دوربین برای جست وجوی تصاویر الصاق شده مشابه استفاده می نماید. بین سال های 2017 تا 2018 میلادی، استفاده از این نرم افزار همراه تا 140 درصد افزایش یافته و این نشان می دهد جست وجوی تصویری یک فرایند درحال پیشرفت است.

برای این که این فرایند سال جاری نیز به نفع خرده فروشان باشد آن ها باید مطمئن شوند آنچه به صورت تصویری به نمایش می گذارند از کیفیت بالایی برخوردار است. جست وجو با یاری هوش مصنوعی مطمئنا رواج هرچه بیشتری پیدا می نماید و یافتن کالای مورد نظر برای خریداران را هرچه بیشتر آسان می نماید.

6. مصاحبه با ربات های چت

شرکت ها امروزه از چت بات یا ربات های چت برای در تماس بودن لحظه به لحظه با مشتریان، ارائه سریع اطلاعات به آن ها و حل مسائل کاربران در پلتفرم های مختلف مثل فیس بوک یا فروشگاه آنلاین استفاده می نمایند. در این ربات ها از هوش مصنوعی برای استنباط علائق مشتریان و ایجاد تجربه خرید شخصی و ارزشمند برای آن ها استفاده می گردد. شاید انتظار برای صحبت با نماینده یک شرکت زمانبر باشد. اما ربات هایی که قادر به رسیدگی سریع به هرگونه مشکل مشتریان هستند روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می نمایند.

هرچند بسیاری از افراد تمایل دارند با افراد انسانی در خصوص مشکل شان صحبت نمایند، اما واقعیت این است که ربات های چت به اندازه کافی به روزرسانی می شوند تا بتوانند مشتریان را به سمت خود جذب نموده و آن ها را راضی نیز نگه دارند. ارتباط با این ربات ها هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی صورت می گیرد تا در هر دو شکل، جوابگوی احتیاج مشتریان باشد.

7. راهنمایی بهتر و سریع تر با اینترنت اشیا

فروشگاه های بزرگ پر از محصولات متنوع هستند و دنبال کردن یک محصول و پیدا کردن آن معمولا کار دشواری است و مشتریان باید زمان زیادی را در سوپرمارکت ها برای جست وجوی کالای مورد نظر خود اختصاص دهند. با این حال با استفاده از فناوری اینترنت اشیا در حسگر هایی که به فروشنده و مشتری یاری می نمایند جای یک محصول خاص را بیابند می توان در وقت مشتریان و صاحبان فروشگاه ها صرفه جویی کرد. افزون بر این، نمایشگر های دیجیتال نیز می توانند این حسگر ها را بخوانند و به مشتریان در خصوص ویژگی های یک محصول و مزایای آن ها آگاهی بدهند.

تصور کنید چنین کاری برای مثال می تواند در خصوص ارزش تغذیه ای مواد غذایی صورت گیرد؛ بیشتر مواد غذایی دارای عمر فروشگاهی کوتاهی هستند. اینترنت اشیا می تواند افراد را مطمئن کند زمان انقضای محصولات به انتها نرسیده است. پیش بینی می گردد تا سال 1400/ 2021، نزدیک به 79 درصد از خرده فروشان بتوانند با یاری اینترنت اشیا به محض اطلاع از حضور یک مشتری خاص در فروشگاه خود، بازدید از محصولات را برای او شخصی سازی نمایند. همچنین بر اساس پیش بینی ها، فناوری مکان یابی در ابعاد کوچک تری تا چهار سال آینده در زمینه شخصی سازی محصولات به کار گرفته خواهد شد.

منابع: twikit و bbvaopenmind و cpcstrategy

منبع: برترین ها
انتشار: 27 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 236

به "7 شیوه جدید خرید تا 7 سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 شیوه جدید خرید تا 7 سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید