امیرعبداللهیان: تجارت ایران و پاکستان به بیش از 2 میلیارد و 300 میلیون دلار رسیده است

به گزارش کوه سفید، وزیر امور خارجه گفت: تجارت ایران و پاکستان از روند افزایشی برخوردار بوده و به بیش از 2 میلیارد و 300 میلیون دلار رسیده است.

امیرعبداللهیان: تجارت ایران و پاکستان به بیش از 2 میلیارد و 300 میلیون دلار رسیده است

به گزارش خبرنگاران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) 13 مرداد ماه در نشست فرصت های مالی و سرمایه گذاری بین ایران و پاکستان در شهر کراچی حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

سند همکاری های مالی و تجاری بین اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی کراچی در حضور وزیر امور خارجه و مقامات ایالتی سند پاکستان به امضا رسید.

وزیر خارجه در این نشست گفت: از اینکه در شهر کراچی، قطب مالی و تجاری پاکستان، در جمع برادران و خواهران عزیز پاکستانی و تجار و فعالان مالی این کشور حضور دارم، بسیار خرسندم. جمهوری اسلامی پاکستان، به عنوان یک کشور همسایه و مسلمان همواره از اهمیت بالایی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: وجود بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک زمینی و اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و دینی، روابط دو کشور را پایدار ساخته است. در سال های اخیر، اقدامات مهمی برای توسعه روابط دو کشور شامل همکاری مالی به عمل آمده است. به عنوان مثال با همکاری طرفین، دو پایانه مرزی تازه در منطقه ریمدان-گَبد و پیشین- مند ایجاد شده است.همچنین، یادداشت تفاهم همکاری برای ایجاد 6 بازارچه مرزی مشترک به امضا رسیده است.

وزیر خارجه بیان نمود: علاوه بر این، با توجه به برخورداری هر دو کشور از موقعیت جغرافیایی استراتژیک و قرار داشتن در مسیر کریدورهای حمل و نقل بین المللی، از جمله ابتکار کمربند-راه، تلاش شده است تا از ظرفیت های موجود برای توسعه همکاری های دوجانبه و منطقه ای در حوزه حمل و نقل و ترانزیت بهره برداری شود.

وی افزود: موقعیت جغرافیایی دو بندر چابهار (در ایران) و گوادر (در پاکستان) از دیگر ظرفیت هایی است که می تواند در راستای افزایش همکاری های مالی دوجانبه و منطقه ای دو کشور مورد بهره برداری قرار گیرد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه اقتصادهای ایران و پاکستان مکمل یکدیگر هستند، گفت: به عنوان مثال پاکستان می تواند تامین کننده نیازهای ایران در بخش کشاورزی باشد و ایران می تواند نیاز پاکستان به انرژی را پوشش دهد. به این دلیل، خط لوله گاز ایران-پاکستان (IP) ، از طریق دولت ایران تا نزدیکی مرز پاکستان کشیده شده است. صادرات برق ایران به پاکستان نیز افزایش یافته است.

وزیر خارجه افزود: تجارت ایران و پاکستان از روند افزایشی برخوردار بوده و به بیش از دو میلیارد و 300 میلیون دلار رسیده است. همچنین، عضویت همزمان ایران و پاکستان در ترتیبات منطقه ای مانند سازمان همکاری مالی (اکو)، گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه (D8)، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه پایاپای آسیایی (ACU) و همچنین همکاری های سازنده دو کشور در مجامع بین المللی مانند بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، شورای مالی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) نیز بستر مناسبی را برای ارتقای مناسبات تجاری و مالی دو کشور ایجاد کرده است.

وی یادآور شد: با این وجود، بخش های خصوصی، نقش مهمی را در توسعه همکاری های مالی دوجانبه بر عهده دارد.

وزیر خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران از توسعه گردشگری بین دو کشور حمایت می کند و آمادگی خود را برای میزبانی از گردشگری سلامت به خواهران و برادران عزیز پاکستانی اعلام می کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: امیدواریم با افزایش همکاری ها بین دو کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان، ارتقای روزافزون همکاری های مالی و تجاری دوجانبه را ببینیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 مرداد 1402 بروزرسانی: 13 مرداد 1402 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1956

به "امیرعبداللهیان: تجارت ایران و پاکستان به بیش از 2 میلیارد و 300 میلیون دلار رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیرعبداللهیان: تجارت ایران و پاکستان به بیش از 2 میلیارد و 300 میلیون دلار رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید