اولین مدفوع نوزاد می تواند به پیش بینی خطر ابتلا به آلرژی یاری کند

به گزارش کوه سفید، *به نظر می رسد یک مکان غیرمعمول برای جستجوی پاسخ باشد؛ اما محتوای اولین پوشک کودک می تواند چیز های زیادی در خصوص سلامت آینده یک نوزاد را نشان بدهد. در مطالعه جدیدی که به تازگی در Cell Reports Medicine منتشر شده است، تیمی از محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) نشان داده اند که ترکیب اولین مدفوع نوزاد ماده ای غلیظ و سبز تیره معروف به مکونیوم (Meconium) است که می تواند تا حد زیادی احتمال ابتلای کودک به آلرژی را در سال های آینده نشان بدهد.

اولین مدفوع نوزاد می تواند به پیش بینی خطر ابتلا به آلرژی یاری کند

به گزارش خبرنگاران، دکتر برت فینلای، پژوهشگر ارشد مطالعه و استاد آزمایشگاه های مایکل اسمیت و بخش های بیوشیمی، زیست شناسی مولکولی، میکروبیولوژی و ایمونولوژی می گوید: تجزیه و تحلیل ما نشان داد که نوزادان تازه متولد شده که در سال های اول زندگی خود به حساسیت های آلرژیک مبتلا می شوند، در مقایسه با بچه هایی که حساسیت آلرژیک ندارند، دارای مکونیوم غنی کم تری هستند.

مکونیوم که به طور معمول در اولین روز زندگی از دستگاه گوارش خارج می گردد، از انواع مواد خورده شده و دفع شده در طی رشد، سلول های پوستی، مایع آمنیوتیک و مولکول های مختلف معروف به متابولیت ها تشکیل شده است. مکونیوم همانند یک کپسول زمانی آشکار کننده موادی است که کودک در هنگام رشد با آن ها روبرو شده است. این ماده شامل انواع مولکول هایی است که در رحم مادر جمع شده است و سپس منبع اولیه غذایی برای اولین میکروب های روده می گردد.

به عنوان بخشی از این مطالعه محققان نمونه های مکونیوم را از 100 نوزاد ثبت نام شده تجزیه و تحلیل کردند. آن ها دریافتند که هرچه انواع کم تری از مولکول های مختلف مکونیوم در اولین مدفوع کودک وجود داشته باشد، خطر ابتلا به آلرژی در کودک تا یک سالگی بیش تر می گردد. آن ها همچنین دریافتند که کاهش مولکول های خاص با تغییر در گروه های اصلی باکتری همراه است. این گروه های باکتری نقش مهمی در ایجاد و بلوغ یک اکوسیستم وسیع از میکروب های روده دارند که به عنوان میکروبیوتا شناخته می گردد و نقش قدرتمندی را در سلامتی و بیماری ایفا می نماید.

از سوی دیگر این پژوهش نشان می دهد که شروع تشکیل یک سیستم ایمنی و میکروبیوتای سالم در هر فرد قبل از تولد وی شروع می گردد. محققان می گویند که یافته های این مطالعه پیامد های مهمی برای نوزادان در معرض خطر دارد. ما می دانیم که بچه ها مبتلا به آلرژی بیش ترین خطر ابتلا به آسم را دارند. اکنون ما فرصتی برای شناسایی نوزادان در معرض خطر داریم که می توانند قبل از اینکه علائم و نشانه های آلرژی یا آسم را در اواسط زندگی نشان بدهند، از مداخلات زودتر بهره مند شوند.

*پوریا غیاثی/ ایمونولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

منبع: فرارو
انتشار: 18 خرداد 1400 بروزرسانی: 18 خرداد 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1323

به "اولین مدفوع نوزاد می تواند به پیش بینی خطر ابتلا به آلرژی یاری کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین مدفوع نوزاد می تواند به پیش بینی خطر ابتلا به آلرژی یاری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید