تملک و نجات بخشی برج های تاریخی کبوتر صفا در نجف آباد

به گزارش کوه سفید، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نجف آباد از اجرای طرح تملک و نجات بخشی برج های تاریخی کبوتر صفا خبر داد.

تملک و نجات بخشی برج های تاریخی کبوتر صفا در نجف آباد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، علیرضا حبیبی امروز یازدهم خردادماه 99 با اعلام این مطلب گفت: این برج های تاریخی تنها برج های کبوتر ایران است که به صورت مکعب مستطیل طراحی شده و مربوط به دوران صفوی است.

او در خصوص مسائل نگهداری از این برج های دوقلو گفت: این برج ها اگرچه در تاریخ 25 اسفند 1379 به شماره 3482 به ثبت ملی رسیده بود، اما مالکان متعددی از طریق ارث این برج ها و زمین های اطراف آن را به تملک خود درآورده و در نگهداری از این مجموعه منحصربه فرد تاریخی اهمال می کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نجف آباد افزود: طی چند سال اخیر مالکان این مجموعه که متأسفانه با یکدیگر اختلاف هم داشتند در نگهداری از این مجموعه کم توجهی کرده و حتی نسبت به تخریب برخی بخش ها و الحاقات این برج ها اقدام کردند که با حضور به موقع یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان برخورد قضایی با آن ها صورت گرفت.

او در خصوص اقدامات اجرا شده در زمینهٔ نجات بخشی این برج ها گفت: با توجه به بررسی های کارشناسی در نهایت با هماهنگی اداره شهرستان، شهرداری و شورای اسلامی شهر نجف آباد، با بودجه ای معادل 50 میلیارد ریال بخش عمده ای از این مجموعه را از مالکان خریداری کرد و برج های تاریخی صفا به تملک شهرداری نجف آباد درآمد.

حبیبی گفت: به زودی طرح بازسازی این برج ها که نمونه ای منحصربه فرد از برج های کبوتر در کشور است ارائه و عملیات بازسازی آن آغاز می شود.

منبع: میراث آریا
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 722

به "تملک و نجات بخشی برج های تاریخی کبوتر صفا در نجف آباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تملک و نجات بخشی برج های تاریخی کبوتر صفا در نجف آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید