حکومت وحدت ملی و فرصت استفاده از نقش کلیدی چین در ثبات افغانستان

به گزارش کوه سفید، مجله آمریکایی نوشت که بر اساس اعتقاد دولت کابل ، کشور چین به عنوان قدرت مالی آسیا باید نقش سازنده ای را در حل مسائل افغانستان ایفا نماید.

حکومت وحدت ملی و فرصت استفاده از نقش کلیدی چین در ثبات افغانستان

با تور چین قیمت مناسب سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران به نقل از مجله دیپلمات، جاده مالی ابریشم یکی از برنامه های چین برای گسترش نفوذ مالی و سیاسی این کشور به وسیله شبکه ادغام ابتکارهای مالی در کشورهایی مانند افغانستان است.

این کشور به عنوان قدرت مالی در آسیا، مدت هاست که در افغانستان به وسیله سرمایه گذاری یا شرکت در مذاکرات صلح نفوذ دارد.

مقامات افغانستان در اجلاس های مختلفی همواره بر نقش کلیدی چین در کشورشان برای حل مسائل مالی و سیاسی تاکید نموده اند.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در نشست سال گذشته سازمان همکاری شانگهای در شهر اوفا به دنبال حل مسائل و مسائل افغانستان بود.

دولت افغانستان به طور آشکار بر این باور است که چین باید به جای نظاره گر بودن نقش سازنده ای را در مسائل افغانستان ایفا نماید.

چین با وجود حضور نظامی و مالی آمریکا در افغانستان، دو دلیل عمده برای حضور در مسائل افغانستان دارد: نخست این که چین خواهان یاری به بازیابی مالی افغانستان است و دومین دلیل نگرانی مقامات پکن در خصوص شرایط این کشور است.

پکن نگران است که هر بی ثباتی جدیدی در افغانستان ممکن است به جنوب آسیا و آسیای میانه گسترش یابد و تاثیر جدی بر ثبات و امنیت ایالت سین گیانگ این کشور داشته باشد.

اگرچه هدف اولیه جاده مالی ابریشم گسترش قدرت مالی و ایجاد بازار جدید برای کالاهای چینی است، اما این جاده فرصت های مالی مهمی برای کشورهای منطقه از جمله افغانستان به وجود می آورد.

ادغام افغانستان در پروژه مالی جاده ابریشم فرصت رسیدن به ثبات مالی را با افزایش فرصت های تجاری، اتصال به خط ریلی منطقه ای و شبکه جاده ای، ظهور به عنوان شریک مهمی در بازار انرژی منطقه ای و مبارزه با تجارت مواد مخدر منطقه ای می دهد.

در گزارش ماه اکتبر سال 2015 میلادی صندوق بین المللی پول در خاورمیانه و آسیای مرکزی برآورد کرد که چین در جاده ابریشم افغانستان 100 میلیون دلار سرمایه گذاری می نماید.

دولت افغانستان برای سود بیشتر احتیاج دارد تا به این ابتکار بپردازد. مقامات کابل باید پروژه های انرژی و زیرساختی کوچک را در نظر بگیرند و آغاز نمایند تا در پروژه جاده ابریشم ادغام شوند.

افغانستان در بلند مدت نیز باید ظرفیت سازی فن آوری خود را افزایش دهد تا کالاهای باکیفیتی برای صادرات فراوری کند در غیر این صورت سود بردن از این فرصت مالی به وجود آمده بسیار سخت است.

چین همسایه قدرتمندی محسوب می گردد و به موفقیت توسعه مالی افغانستان احتیاج خواهد داشت اما افغانستان نمی تواند از فرصت های احتمالی مالی جاده ابریشم بر اساس سرمایه گذاری و حمایت چین به تنهایی استفاده کند.

همچنین دولت افغانستان احتیاج دارد تا ابتکاری را برای همکاری بیشتر در منطقه روی دست گیرد.

افغانستان در مرکز جاده ابریشم قرار گرفته است و ناامنی و جنگ در این کشور می تواند آینده این کمربند مالی را با خطر روبرو کند.

چین و دیگر کشورها احتیاج دارند تا برای حمایت از فرایند صلح افغانستان همکاری نمایند و تهدید احتمالی کریدور تجاری و مالی را از بین ببرند.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 336

به "حکومت وحدت ملی و فرصت استفاده از نقش کلیدی چین در ثبات افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حکومت وحدت ملی و فرصت استفاده از نقش کلیدی چین در ثبات افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید