خبرنگاران ادامه گلوله باران و پرواز پهپادها در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان

به گزارش کوه سفید، اردبیل- خبرنگاران- گلوله باران متقابل مواضع نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان و ارمنستان عصر امروز نیز ادامه یافت و همزمان با مساعدتر شدن شرایط جوی، پهپادها در مناطق درگیری دو کشور به پرواز درآمدند.

خبرنگاران ادامه گلوله باران و پرواز پهپادها در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

گزارش خبرنگاران اعزامی خبرنگاران از شهرستان مرزی اصلاندوز مغان حاکی است که به رغم اعلام شروع آتش بس از ظهر دیروز، درگیری بین دو طرف در نزدیکی مرز ایران در آن سوی رود ارس با شدت ادامه دارد.

امروز یکشنبه در دومین روز اعلام آتش بس بین طرف ارمنی و آذری پس از جنگ 2 هفته ای سنگین، عملا آتش بسی بین نیروهای دو طرف برقرار نشد و نیروهای دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان در خطوط تماس به مبادله آتش سنگین پرداختند.

بنا به گزارش خبرنگار خبرنگاران از ساحل جنوبی ارس، نیروهای ارمنستان از نزدیکی شهر اصلاندوز تا نزدیکی سد خداآفرین در امتداد مرزهای ایران در ساحل شمالی رود ارس عقب رانده شده اند و نقاط مرزی به دست آذربایجان افتاده است.

بر اساس این گزارش، شدت گلوله باران مواضع طرفین در شب گذشته شدیدتر بود ولی امروز نیز با شدت کمتری ادامه یافت که هم اکنون نیز ادامه دارد.

عصر امروز به رغم انتقال محل درگیری از نقاط نزدیک مرز ایران به مناطقی در عمق خاک جمهوری آذربایجان، گلوله باران مواضع ارتش آذربایجان توسط نیروهای ارمنی تشدید شد که صدای شلیک گلوله و نیز شواهد ناشی از انفجار گلوله از سمت ایران نیز به راحتی قابل مشاهده بود.

بنا به گزارش خبرنگاران اعزامی خبرنگاران، نیروهای ارمنستان به رغم عقب نشینی از مناطق مرزی، در ارتفاعات آن سوی مرز پناه گرفته اند و به گلوله باران مواضع ارتش آذربایجان ادامه می دهند.

بر اساس شواهد میدانی، پرواز پهپادهای دو طرف در آسمان مناطق درگیری از صبح امروز پس از چند روز توقف به علت شرایط آب و هوایی و مه آلوده بودن منطقه شروع شد.

بنا به اعلام خبرنگاران خبرنگاران، به علت تصرف مناطق نزدیک به مرز توسط نیروهای جمهوری آذربایجان، درگیری به مناطقی دورتر از مرز شهرستان اصلاندوز مغان در آنسوی ارس کشیده شده و مناطق مرزی این شهرستان در شرایط امنیت، ثبات و آرامش قرار گرفته است.

آخرین مورد اصابت راکت های نظامی به خاک ایران مربوط به پنجشنبه شب هفته گذشته بود که در جریان آن، 2 راکت به اراضی کشاورزی روستای مرزی قره قباق شهرستان اصلاندوز مغان اصابت کرد که خسارت جانی به دنبال نداشت.

تنش بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال 1988 میلادی شروع و در سال 1992 میلادی به درگیری های نظامی تبدیل شد.

بر اثر این درگیری نظامی هفت شهرستان جمهوری آذربایجان به تصرف نیروهای ارمنستانی درآمد.

در سال 1994 میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش بس میان طرفین برقرار شد، ولی کوشش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه ای نداشت.

درگیری نظامی بین دو طرف آذری و ارمنی از حدود 2 هفته پیش شروع شده و بر اساس اعلام مقام های جمهوری آذربایجان این کشور توانسته است بخشی از مناطق اشغالی خود را از تصرف ارامنه آزاد سازد.

وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان 2 شب پیش با میانجیگری روسیه درباره برقراری آتش بس به توافق رسیدند ولی ادامه درگیری نشان می دهد که این توافق چندان پایدار و جدی نبوده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 25 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 873

به "خبرنگاران ادامه گلوله باران و پرواز پهپادها در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ادامه گلوله باران و پرواز پهپادها در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید