روز جهانی معلولان؛ روزی برای یاری رساندن به افرادی ناتوان

به گزارش کوه سفید، در گوشه ای تاریک نشسته است. حرف نمی زند، نمی خندد و حتی گریه نمی کند تا مبادا کسی صدایش را بشنود و پی به راز دل شکسته اش ببرد و از مردمی که با دید تمسخر به او می نگرند، بیزار است. از پشت پنجره به بچه هایی که با شور و شوق مشغول بازی هستند، چشم دوخته و اشک در چشمانش حلقه بسته است. او نقص جسمی یا ذهنی دارد ولی، با همه این مسائل، امید داشته و عاشق زندگی است. البته، منظور ما فقط معلولین مادرزادی نیستند، بلکه ممکن است در اثر حادثه ای دلخراش یا بیماری، فرد سالم هم دیگر نتواند حتی قدمی به تنهایی بردارد و معلول بحساب آید. با ما در این مقاله همراه باشید تا بدانید روز جهانی معلولان چه روزی است و علت نامگذاری روز جهانی معلولان را هم درک کنید.

روز جهانی معلولان؛ روزی برای یاری رساندن به افرادی ناتوان

تاریخچه

در سال 1992 میلادی، از سوی مجمع عمومی سازمان ملل اعلام شد که هر ساله 3 دسامبر روز دنیای معلولان برگزار می شود. هدف از نامگذاری روز دنیای معلولان، رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت های مختلف بود. این وضع به همین منوال طی شد تا در سال 1999 شعاری با مضمون امکان دسترسی برای همه در هزاره تازه برگزیده شد و سرلوحه قرار گرفت. بیش از پانصد میلیون نفر بدلیل نقص در بدن و فکر خویش از معلولیت رنج می برند. اینان هر کجا که باشند و در هر نقطه ای از دنیا که به سر ببرند، با محدودیت هایی در زندگی روبرو می شوند. در طی بیست سال اخیر، کوششهای چشمگیری در شناساندن و معرفی اشخاص معلول به جامعه اجرا شده و یکی از مواردی که می توان از آن بنام نقطه عطف نام برد، اعلام سال 1981 میلادی به نام سال دنیای معلولین بود که از طریق مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت.

معلولین و امیدی شیرین به زندگی

معلول به کسی گفته می شود که بر اثر نقص جسمی یا فکری، در زندگی و کار دچار مشکل می شود، بطوریکه این اختلال از استقلال فردی، اجتماعی و اقتصادی وی می کاهد. این گروه شامل ناشنوا، نابینا و معلول جسمی، حرکتی و فکری هستند. آمار ارائه شده از سوی سازمان بهداشت دنیای بیان می کند که تا سال 1378 ده درصد از جمعیت جوامع صنعتی و دوازده درصد از جمعیت جوامع رو به توسعه را افراد معلول تشکیل داده و در ایران حدود سه درصد به نوعی دچار معلولیت های جسمی جزئی یا کلی هستند. آنچه در ارتباط با معلولین باید در نظر داشت، این است که ارتباط با آنها باید همراه با احترام بوده و در رفتار با آنان نباید اثری از ترحم باشد.

معلولان باید فرصت داشته باشند تا استعدادهای خود را رشد داده و آن را نه تنها برای خود، بلکه برای جامعه بکار گیرند. از تعداد این اقدامات می توان به تهیه وسایل کمک ارتباطی برای ناشنوایان، منابع و مطالب علمی به خط بریل یا نوارهای صوتی برای اشخاصی که دچار اختلالات بینایی هستند و خواندنی هایی که از لحاظ کمی و کیفی باتوان و استعداد افراد کم توان فکری مناسب باشند، اشاره کرد. تفریح و ورزش موجب سلامت جسمی و بهداشت روانی افراد معلول می شود. بیشتر این افراد نمی توانند از امکانات تفریحی موجود در سطح جامعه استفاده مناسب نمایند، چرا که محیط های تفریحی با شرایط فیزیکی و بدنی معلولان متناسب نیستند. پس، لازم است که مسئولان درصدی از امکانات رفاهی را به معلولان اختصاص دهند تا آنها هم مانند سایر افراد جامعه از این امکانات استفاده نمایند.

کلام پایانی

باید در مقابل معلولان همگی احساس مسئولیت داشته باشیم و بار سنگین رسیدگی به مسائل آنان را فقط بر عهده شخص، نهاد یا سازمان خاصی قرار ندهیم. براساس مقاله روز دنیای معلولان چه روزی است باید بدانید که باید گستره مسئولیت هایمان را وسیع گردانیم و برای داشتن یک زندگی سرشار از آرامش، به فکر کسانی که در کنارشان زندگی می کنیم هم باشیم و این نکته را فراموش نکنیم که شاید، روزی ما هم طعم معلولیت را بچشیم.

منبع: همگردی
انتشار: 4 شهریور 1400 بروزرسانی: 4 شهریور 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1451

به "روز جهانی معلولان؛ روزی برای یاری رساندن به افرادی ناتوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی معلولان؛ روزی برای یاری رساندن به افرادی ناتوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید