رونمایی از یک گاف بزرگ درباره استقلال و پرسپولیس

به گزارش کوه سفید، خبرنگاران: استقلال و پرسپولیس، دو تیم مطرح ایرانی، در آستانه حذف از رقابت های لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفته اند. مدارک مربوط به حرفه ای سازی این دو باشگاه از سوی AFC مورد تایید قرار نگرفته و به این دو باشگاه فقط تا عصر امروز، دوشنبه، مهلت داده شده است.

رونمایی از یک گاف بزرگ درباره استقلال و پرسپولیس

به گزارش خبرنگاران، سه ایراد اساسی که کنفدراسیون فوتبال آسیا از تیم های ایرانی گرفته مربوط به بدهی به اشخاص، بدهی اقتصادیاتی و البته مالکیت مشترک است. در خصوص این آخری حرف و حدیث زیادی وجود دارد، چون عنوان شده کنفدراسیون فوتبال آسیا از دولتی بودن این دو باشگاه مطرح ایرانی به تازگی بو برده و می داند که هر دو زیر نظر وزارت ورزش در این کشور اداره می گردد.

با این حال اخیرا موردی رو شده که در نوع خود عجیب و البته جالب است؛ عنوان شده که دو تیم ایرانی از دهه 90 تا کنون، مدارک مربوط به باشگاه های مربوطه را به عنوان تیم های خصوصی بارگذاری می نمایند و حتی اسامی سهامداران این دو باشگاه هم ذکر نموده است. در واقع تیم های ایرانی برای اینکه بتوانند AFC را در این زمینه دور بزنند هر ساله مدارکی را بارگذاری نموده اند که نشان می دهد این دو تیم دولتی نیستند و خصوصی هستند. با این حال اتفاق مهمی که در این بین اتفاق افتاده این است که AFC، نهادی که تا سال پیش هم خبر از این موضوع نداشت، حالا از گاف پرسپولیس و استقلال در این پرونده خبردار شده و به همین علت آن ها را در آستانه حذف قرار داده است.

اینکه چه کسی این گاف را داده و جزئیات این پرونده چیست سوژه ای است که ایران ورزشی تقریبا مفصل به آن پرداخته است؛ در بخشی از این گزارش اینطور آمده است که پرسپولیس و استقلال، اما تا همین سال گذشته به عنوان دو باشگاه خصوصی به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی می شدند. از سال 90 که سازمان لیگ مقدمات ثبت این دو باشگاه را در ثبت شرکت ها فراهم کرد، نام های محمد علی آبادی، منصور پورحیدری، امیدوار رضایی، علی فتح ا... زاده، خسرو دانشجو، به عنوان سهامداران باشگاه استقلال معرفی شدند. مسئولان باشگاه

پرسپولیس البته زودتر و در چند مرحله اقدام به ثبت باشگاه به عنوان شرکت خصوصی نموده بودند. از کشمکش های اسماعیل وفایی با عباس انصاری فرد و امیر عابدینی در ثبت دو شرکت پیروزی و پرسپولیس که بگذریم، به مدارکی می رسیم که بر اساس آن باشگاه در شهریور 83 به عنوان شرکت پرسپولیس ثبت شده است. بر اساس این مدارک سازمان تربیت بدنی به اضافه اسامی حجت الله خطیب، سید ضیاالدین شجاعی برهان، ابراهیم آشتیانی، محمدحسین دادکان، محمدرضا زادمهر، جعفر کاشانی و سیدحمید پورمحمد گل سپیدی به عنوان سهامداران پرسپولیس معرفی شدند.

دو باشگاه هم هر سال مدارک مربوط به همان شرکت های ثبت شده را در سامانه AFC بارگذاری می کردند. حتی با وجود اینکه هر سال وزرای ورزش با تأکید بر لزوم خصوصی سازی این دو باشگاه به ماهیت دولتی شان صحه می گذاشتند، اما باز هم مدارک بارگذاری مورد تأیید قرار می گرفت. حالا سؤال اساسی اینجاست که چه اتفاقی باعث لو رفتن این مدارک صوری شده است؟

بعضی نمایندگان ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام می نمایند که گزارش های رسیده از سوی طلبکاران این دو باشگاه که علی رغم رضایت دادن، به پول خود نرسیده اند، باعث حساس شدن AFC روی مالکیت مشترک آن ها شده است.

کاظم اولیایی، اما معتقد است که مصاحبه مدیرعامل باشگاه استقلال در واکنش به ضمانتنامه بانکی که باید در ازای عقد قرارداد با بازیکنان خارجی به سازمان لیگ ارائه می داد، باعث لو رفتن ماهیت دولتی باشگاه های استقلال و پرسپولیس شد. همانجا که او تأکید داشت که به علت دولتی بودن استقلال و پرسپولیس، بانک ها ضمانت نامه ای به این دو باشگاه ارائه نمی نمایند. بحثی که البته در ماجرای تبلیغات محیطی هم ادامه دار شد و دو باشگاه نتوانستند ضمانتنامه بانکی ارائه نمایند و بنابراین نشان دادند که فعالیت های اقتصادی شان مطابق قانون تجارت بین الملل نیست.

منبع: فرارو
انتشار: 9 بهمن 1400 بروزرسانی: 9 بهمن 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1621

به "رونمایی از یک گاف بزرگ درباره استقلال و پرسپولیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از یک گاف بزرگ درباره استقلال و پرسپولیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید