شرایط پذیرش و تحصیل رشته MBA در کانادا

به گزارش کوه سفید، کشور پهناور، پیشرفته و چند ملیتی کانادا هر ساله پذیرای دانشجویان بین المللی زیادی از اقصی نقاط دنیاست که برای ادامه تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی و رشته های متنوع و کاربردی نظیر پزشکی، مهندسی، حقوق و رشته MBA در کانادا به این کشور مهاجرت می نمایند.

شرایط پذیرش و تحصیل رشته MBA در کانادا

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

بر طبق آمار رنکینگ مرکز آمار و رتبه بندی QS World University Ranking در سال 2018، بیش از 7 دانشگاه از برترین دانشگاه های کانادا در بین 150 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند و هر ساله این کشور از دریافت هزینه های دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی همچون رشته MBA در کانادا درآمدی بالغ بر 8 میلیارد دلار کانادایی کسب می نماید.

رشته تحصیلی MBA که مخفف عبارت Master of Business Administration است، در واقع همان مدرک ارشد مدیریت کسب و کار، بازرگانی و یا تجارت است که در سراسر جهان شناخته شده و به منظور گسترش مهارت های مورد احتیاج مشاغل حوزه تجارت و مدیریت طراحی شده است.

همچنین آن دسته از افرادی که به دنبال انجام تحقیقات بیشتر در زمینه کسب و کار هستند می توانند به سراغ مدرک دکترای مدیریت و یا تجارت بفرایند که به عنوان مدرک DBA شناخته می شود.

مدرک تحصیلی MBA برای تمام افرادی که به دنبال پست های مدیریتی هستند یک ضرورت محسوب شده و فرصت های بیشماری نظیر ارتباط با شبکه گسترده فارغ التحصیلان این رشته، کارآموزی در شرکت های ممتاز و دستیابی به بهترین مشاغل ممکن را برای دانشجویان این رشته رقم می زند؛ و همچنین برای آن دسته از افرادی که در کوشش برای سرمایه گذاری در کسب و کار شخصی خود هستند بسیار مفید واقع خواهد شد.

ما قصد داریم تا در ادامه این نوشتار به معرفی رشته تحصیلی MBA در کانادا، جزئیات، مزایا، بهترین بیزینس اسکول ها business school و یا دانشکده های مرتبط و مواردی این چنینی بپردازیم.

معرفی رشته تحصیلی MBA در کانادا

همانطور که مستحضرید کشور کانادا از دامنه وسیعی از صنایع مختلف، شهرهای بزرگ دارای استاندارد جهانی و از همه مهم تر مدارس و یا به اصطلاح بیزینس اسکول های بین المللی و معتبر برخوردار است؛ از این رو رشته MBA در کانادا به یکی از مدارک پر متقاضی و شناخته شده بین المللی تبدیل شده که دانشجویان خواهان مشاغل مدیریتی موجود در سطح جهان و یا در بخش های مختلف کشور نظیر بخش های دولتی و خصوصی و غیره را به خود جذب می نماید.

رشته MBA در کانادا در دانشگاه ها و موسسات آموزشی عالی شهرهای مختلف این کشور نظیر پایتخت معروف و قلب اقتصادی کانادا یعنی تورنتو، ونکوور، مونترال و سایر شهرها قابل پیگیری بوده و تدریس می شود.

دانشجویان بین المللی که قصد دارند در حوزه مدیریت و رشته MBA در کانادا تحصیل کنند می توانند پس از دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا دوره مدیریتی خود را به صورت عمومی بگذرانند و یا به صورت تخصصی و موضوعی در زمینه های اقتصادیه/ اقتصاد / حسابداری ، مشاوره و استراتژی، بیمه و سرمایه گذاری، منابع و مدیریت زیست محیطی، زنجیره تامین و عملیات، فناوری، مراقبت های بهداشتی، مدیریت برند، خرده فروشی و کالاهای مصرفی، صنعت توریسم / مهمان نوازی، املاک، هنر، تخصص های ویژه منطقه ای، آموزش و پرورش و دولت، کسب و کارهای کوچک و استارتاپی، تجارت داخلی، مدیریت صنعتی و مهندسی، مدیریت غیرانتفاعی، پایداری و یا بازاریابی به تحصیل رشته MBA در کانادا بپردازند.

رشته MBA در کانادا به چند صورت مختلف تمام وقت، پاره وقت، اجرایی، دو مدرکی (Dual degree) و از راه دور در دانشگاه ها و بیزینس اسکول های این کشور ارائه می شود.

شاید این نکته به نظرتان برسد که زمانی که می توانید به فراگیری این دروس در ایران بپردازید، تحصیل در کانادا و انتخاب رشته MBA در کانادا چه مزایایی می تواند برای شما داشته باشد؟ با ما همراه باشید تا در ادامه با مطالعه تمام جزئیات مهم و کاربردی مبحث رشته MBA در کانادا، به راحتی پاسخ خود را بیابید.

مزایای تحصیل در رشته MBA در کانادا

به طور کلی رشته MBA در کانادا و دیگر کشورهای پیشرفته و پیروز جهان نظیر آمریکا ، آلمان و انگلیس دارای استاندارد و خروجی مشخصی است که شامل موارد زیر می شود:

  • شناساندن مبانی نظری در مفاهیم کسب و کار
  • فراهم نمودن فرصت های عملی (به وسیله کارآموزی، تکالیف گروهی و پروژه های فردی) برای سنجش میزان یادگیری دانشجویان در کلاس
  • ایجاد مهارت های سخت و قابل اندازه گیری (hard-skills) در حوزه های مدیریت، راهنمایی و رهبری
  • ارتقا دامنه ای از مهارت های نرم (soft-skills) نظیر ارتباطات، انگیزه و توانایی مذاکره
  • ایجاد فرصت های بین المللی برای ارتقا و رشد شغلی
  • ایجاد امکان آغاز یک کسب و کار مستقل برای دانشجویان رشته MBA در کانادا پس از فارغ التحصیلی

اما این موارد تنها توضیح کلیات این رشته بود و مزایای تحصیل در رشته MBA در کانادا علاوه بر از موضوعات ذکر شده شامل 5 مورد دیگر می شود که در ادامه به توضیح شان می پردازیم:

  • شهریه مناسب و مقرون به صرفه: تحصیل در رشته MBA در کانادا نسبت به کشورهایی نظیر ایالات متحده آمریکا، استرالیا و انگلیس مناسب تر بوده و شهریه و هزینه های زندگی به وضوح در کشور کانادا کمتر است؛ همچنین گفتنی است که زندگی در داخل و خارج از فضای دانشکده به طور مستمر در جریان بوده و به شما این امکان را می دهد تا در کنار تحصیل در رشته MBA در کانادا به کاوش انواع غذاها، موسیقی، هنر و ماجراجویی های مختلف پرداخته و از آنها لذت ببرید.
  • کیفیت بالای آموزش: کیفیت آموزشی و فرصت های بی نظیر کاری، اصلی ترین دلایل ادامه تحصیل دانشجویان بین المللی در رشته MBA در کانادا است. همچنین کالج ها و دانشگاه های کانادایی رشته های مدیریت MBA به واسطه بورسیه های تحصیلی کانادا، زیرساخت آموزشی فوق العاده، ارائه عالی و به روز دروس به دانشجویان، به انتخاب و ترجیح اول بیشتر دانشجویان بین المللی در سراسر جهان تبدیل شده است.
  • ارزش بالا در قبال هزینه پرداختی: پرداخت شهریه و تحصیل در رشته MBA در کانادا در واقع تضمینی برای آینده دانشجو است. زمانی که حرف از ادامه تحصیل در خارج از کشور می شود، بحث شهریه و هزینه های تحصیل و زندگی به موضوعی چالش برانگیز و اساسی برای اغلب دانشجویان بین المللی بدل می شود. اما باید خاطرنشان کنیم که تحصیل در کانادا و انتخاب رشته MBA در کانادا همچون سرمایه گذاری با تضمین برگشت کامل هزینه های پرداختی در کوتاه مدت خواهد بود.

از آنجایی که مدارک تحصیلی ارائه شده توسط دانشگاه ها و بیزینس اسکول های کانادا در سراسر جهان شناخته شده و معتبر هستند، شما می توانید با تحصیل در رشته MBA در کانادا ، چشم اندازهای حرفه ای و کاری خود در آینده را به راحتی افزایش دهید.

رشته MBA در کانادا به شما آگاهی های عملی و نظری مکفی برای رویارویی با رقابت در بازار کار می دهد و علاوه بر آن، همیشه امکان کسب تجربه با ارزش کاری به وسیله فعالیت و استخدام در فضای خارج از دانشگاه و به اصطلاح off-campus برای شما وجود خواهد داشت.

  • تجربه فرهنگ های مختلف: یکی دیگر از دلایل تحصیل در رشته MBA در کانادا اینست که شما فرصت و شانس تجربه و زندگی در کشوری با ملل و فرهنگ متنوع و چندگانه را پیدا خواهید کرد. در کنار این موضوع باید خاطر نشان کنیم که کشور کانادا دارای ثبات بالای اقتصادی و محیطی آرام بوده و نرخ جرم پایینی دارد. همچنین بخاطر وجود دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی، دانشجویان می توانند در خلال تحصیل به گسترش و ارتقا مهارت های زبانی خود بپردازند.
  • برترین Business schools بیزینس اسکول: کشور کانادا براساس رنکینگ Financial Times Global MBA Ranking 2014 دارای بیش از 5 بیزینس اسکول در بین 100 business school برتر جهانست؛

و امکان دریافت مجوز کار در هنگام و پس از فارغ التحصیلی در رشته MBA در کانادا و محیط کاری پویا، بالقوه و مناسب دانشجویان بین المللی یکی دیگر از مزایای تحصیل در این کشور است.

دانشجویان همچنین می توانند پس از فارغ التحصیلی در رشته MBA در کانادا در یکی از صنایع قدرتمند این کشور همچون خدمات اقتصادی و یا بخش انرژی مشغول به کار شوند و پس از تکمیل رشته MBA در کانادا ویزای کار این کشور را دریافت کنند.

معرفی بهترین بیزینس اسکول های MBA در کانادا

همانطور که پیش تر نیز به این موضوع اشاره نمودیم بیزینس اسکول های رشته MBA در کانادا در بین بهترین دانشگاه ها و کالج های جهان قرار دارند. از این رو چنانچه مایل به ادامه تحصیل در رشته MBA در کانادا باشید، کار سختی برای پیدا کردن بیزینس اسکول های مطرح این کشور در پیش رو نخواهید داشت. بعضی از بهترین بیزینس اسکول های MBA در کانادا از قرار زیر هستند:

  • York Universitys Schulich School of Business
  • Queens School of Business, Queens University
  • University of Toronto: Rotman School
  • Desautels School, McGill University
  • Sauder Business School, University of British Columbia
  • University of Alberta, Alberta School of Business
  • University of New Brunswick, Saint John Faculty of Business

در کنار موارد ذکر شده در بالا دانشگاه های کنکوردیا، مک مستر، مونترال، واترلو، وسترن انتاریو نیز دارای شهرت زیادی در زمینه رشته MBA در کانادا بوده و از بیزینس اسکول های پیروز در این زمینه هستند.

بازگشت سرمایه که به طور اختصاری به آن (ROI) گفته می شود مقوله مهمی است که به هنگام انتخاب کالج برای تحصیل در رشته MBA در کانادا باید به آن توجه کنید. این بدین معنی است که باید به هنگام تصمیم گیری برای انتخاب بیزینساسکول ، نسبت هزینه و سود خود را ارزیابی نمایید.

اگر درآمد شما پس از فارغ التحصیلی در رشته MBA در کانادا و آغاز کار، بیش از شهریه و هزینه های تحصیلی تان باشد، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) شما رضایت بخش و مورد قبول تلقی می شود؛ این موضوع فاکتوری اساسی و مهم برای دانشجویان بین المللی است که با ادامه تحصیل در رشته MBA در کانادا و انتخاب یکی از بیزینس اسکول های مطرح این کشور بدون شک محقق می شود.

گفتنی است که بعضی از دوره های تحصیلی MBA محبوب و قابل توجه بیزینس اسکول های مطرح کشور کانادا شامل رشته هایی نظیر رشته MBA تجارت بین الملل، کارشناسی ارشد کسب و کار بین المللی (MScIB)، رشته ام بی ای اجرایی (Executive MBA)، مدیریت اجرایی (EMBA)، MBA در توسعه اقتصادی جامعه، MBA در خدمات اقتصادی و MBA در مدیریت کلان جهانی می شوند.

فرد می تواند با توجه به طرح ها و برنامه های کاری و موضوع مورد علاقه خود، یکی از حوزه های محبوب دوره های مدیریت MBA را انتخاب کند و با ادامه تحصیل در رشته MBA در کانادا آینده درخشانی را برای خود ترسیم نماید.

دپارتمان تحصیلی گروه شرکت های خبرنگاران با سالها تجربه پیروز در امر اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کشور کانادا آماده ارائه مشاوره تحصیلی و تخصصی رایگان به شما عزیزان است.

شرایط پذیرش و تحصیل در مقطع MBA

برای دریافت پذیرش تحصیلی و تحصیل در رشته MBA در کانادا در یکی از بیزینس اسکول های این کشور ، باید دارای شرایطی باشید که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  1. مدرک کارشناسی (لیسانس)
  • برخورداری از حداقل نمره میانگین معدل (GPA) 3.0 از آخرین سال تحصیلی مقطع کارشناسی از دانشگاهی معتبر
  • دانشجویان ایرانی با توجه به سیستم آموزشی کانادا میبایست دارای نمره معدل 15 تا 20 (معادل نمره Mid-B) در مقطع کارشناسی و برای تحصیل در مقطع دکترا دارای نمره معدل 16 تا 20 (معادل نمره B+) در کشور کانادا باشند.
  1. نمره آزمون GMAT / GRE
  • نمره و امتیاز کسب شده در آزمون های بین المللی GMAT و یا GRE میبایست حتما به دپارتمان پذیرش دانشگاه و یا بیزینس اسکول ارسال شود.
  • براساس آخرین اخبار، متقاضیانی که هر سه آزمون CFA را با پیروزیت پاس نموده باشند، احتیاج به ارائه GMAT نخواهند داشت.
  1. تجربه کاری مرتبط
  • دو سال تجربه کاری مرتبط با رشته تحصیلی MBA در کانادا مورد احتیاج است.
  • به طور میانگین متقاضیان تحصیل در رشته MBA در دانشگاه های معتبر کانادا دارای 6 سال تجربه کاری مرتبط هستند.
  1. تائید منابع کاری
  • ترجیحا از ناظران و سوپروایزرهای محیط کار فعلی و یا جایی که قبلا در آن اشتغال داشته اید.
  1. مقالات تحقیقاتی
  • ترجیحا دو مقاله تحقیقاتی دست نوشته مرتبط با رشته تحصیلی متقاضی
  1. مصاحبه
  • تمامی متقاضیان پیش از موافقت دپارتمان پذیرش دانشگاه مربوطه، مورد مصاحبه و ارزیابی قرار خواهند گرفت.
  1. مهارت عالی زبان انگلیسی
  • برخورداری از مدرک TOEFL iBT (آزمون آنلاین) با مجموع نمره 100 و حداقل نمره 22 در بخش های مکالمه و نوشتار
  • برخورداری از مدرک آیلتس با نمره 6.5 تا 7

البته گفتنی است که این شرایط بسته به نوع بیزینس اسکول و دانشگاه ارائه دهنده رشته MBA در کانادا متغیر بوده و در بیشتر مواقع فرم درخواست پذیرش رشته تحصیلی MBA، به طور میانگین 200 دلار کانادا هزینه در بر خواهد داشت. همچنین در بعضی از موارد تحصیل در رشته هایی نظیر مدیریت اجرایی (EMBA) احتیاج به مدرک کارشناسی نداشته و فرد با ارائه سابقه کار مکفی و مرتبط، امکان اخذ پذیرش را خواهد داشت.

نکات مهم پذیرش و تحصیل در رشته MBA در کانادا از نگاه خبرنگاران

در کنار موارد ذکر شده در رابطه با شرایط عمومی و نسبتا سخت دریافت پذیرش تحصیلی رشته MBA در کانادا، یکسری نکات و جزئیات مهم از نگاه دپارتمان تحصیلی گروه شرکت های خبرنگاران برای متقاضیان ایرانی رشته MBA وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم:

  • متقاضیان ایرانی بالای 30 سال (30 تا 40 ساله) ادامه تحصیل در رشته MBA در کانادا این امکان را دارند تا با وجود گپ تحصیلی بالا، حتی بدون ارائه سابقه کار مدیریتی و مرتبط، نسبت به دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه ها و بیزینس اسکول های مدیریتی کانادا اقدام کنند.
  • بنابر آمار پفراینده های تحصیلی کارشناسان مجرب تحصیلی گروه خبرنگاران مهاجر، متقاضیان رشته MBA در کانادا در بیشتر مواقع احتیاج به سوپروایزر ندارند.
  • امکان اخذ پذیرش مشروط با حداقل نمره آیلتس 5.5 برای متقاضیان ایرانی تحصیل در رشتهMBA در کانادا وجود دارد.
  • امکان اخذ پذیرش با حداقل معدل 14 مدرک کارشناسی و حداقل معدل 16 مدرک ارشد برای متقاضیان ایرانی ادامه تحصیل رشته MBA در کانادا وجود دارد.
  • با رایزنی های بسیار گروه شرکت های خبرنگاران، اخذ پذیرش تحصیلی رشته MBA در کانادا بدون داشتن توصیه نامه، نمرات GRE و GMAT و همچنین مقالات تحقیقی و مصاحبه حضوری ممکن شده است.
  • در بیشتر مواقع، متقاضیان ایرانی در صورت داشتن مدرک کارشناسی نامرتبط با رشته MBA و یا ناشناخته و نامعتبر از نگاه دپارتمان تحصیلی کشور کانادا، امکان دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه ها و بیزینس اسکول های کانادا را نخواهند داشت.

اما گروه شرکت های خبرنگاران با سالها تجربه پیروز در امر اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی رشته MBA در کانادا، امکان دریافت پذیرش تحصیلی کانادا را با استفاده از هرگونه مدرک کارشناسی و ارشد غیر مرتبط از تمامی دانشگاه های ایرانی (علمی-کاربردی، آزاد، غیرانتفاعی و سراسری) حتی برای رشته هایی نظیر رشته های پزشکی خواهد داشت.

  • البته گفتنی است که چنانچه متقاضی ادامه تحصیلی در رشته MBA در کانادا از هیچ یک از موارد مورد احتیاج مدرک کارشناسی مرتبط، سابقه کار مدیریتی و مدارک GRE و GMAT برخوردار نباشد، میبایست پس از دریافت پذیرش تحصیلی، یکسری دروس را به صورت پیش احتیاج در دانشگاه یا بیزینس اسکول کانادایی بگذراند.
  • دپارتمان تحصیلی گروه شرکت های خبرنگاران با افتخار و بدون هیچگونه محدودیتی در تمامی شهرها، استانها و دانشگاه های خصوصی و دولتی رشتهMBA و دیگر رشته های تحصیلی کشور کانادا، برای خدمات پذیرش و ویزای تحصیلی اقدام می نماید.
  • همانطور که می دانید بیشتر دانشگاه های رشته MBA در کانادا تنها برای ماه های ژانویه و سپتامبر اقدام به پذیرش دانشجو می کنند، اما شما می توانید بدون داشتن دغدغه رسیدن به ضرب العجل های بسته شدن پذیرش تحصیلی دانشگاه های کانادایی و یا به اصطلاح deadline، با استفاده از خدمات گروه تحصیلی خبرنگاران مهاجر، در تمامی فواصل سال اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی نمایید.
  • همچنین گروه شرکت های خبرنگاران با توجه به میزان شهریه دانشگاه و بیزینس اسکول های شهرهای بزرگ کانادا و توان اقتصادی افراد، امکان اخذ بورسیه تحصیلی بر روی شهریه را برای متقاضیان عزیز ایرانی ادامه تحصیل در رشته MBA در کانادا دارد.
  • به هنگام تصمیم گیری برای ادامه تحصیل در رشته MBA در کانادا میبایست با رویکردی واقع گرایانه و دیدی باز به جوانب تحصیل در انواع رشته های مدیریتی این کشور بنگریم. همانطور که می دانید به دلیل مغایرت قوانین و استانداردهای آموزشی سیستم آموزشی کانادا با کشور ایران، موانع ریز و درشتی بر سر راه متقاضیان ایرانی ادامه تحصیل در کانادا وجود دارد؛ از این رو نباید توقع داشته باشید که خیلی سریع و بی دردسر امور پذیرش و ویزای تحصیلی کانادا برای شما انجام پذیرد.

چنانچه شرایط تحصیلی نظیر معدل کل، رزومه تحصیلی و دستاوردهای علمی شما به حدنصاب دانشگاه های برتر ایران نظیر امیرکبیر و شریف نمی رسد، توقع دریافت پذیرش سهل و آسان از بیزینس اسکول های معروف رشته MBA در کانادا نظیر راتمن دانشگاه تورنتو ، سودر دانشگاه بریتیش کلمبیا، شولیچ دانشگاه یورک و غیره که در بین 150 رتبه برتر جهانی قرار دارند و به مراتب سختگیرتر از دانشگاه های ممتاز ایران هستند، کاری بس اشتباه است.

مدت زمان تحصیل در دوره های MBA در کانادا

مدت زمان تحصیل در رشته MBA در کانادا کاملا بستگی به نوع دوره، شرایط دانشجو و برنامه تحصیلی دانشگاهی که پذیرش شده اید دارد، اما به طور کلی انواع آن شامل MBA تمام وقت، پاره وقت، اجرایی، دو مدرکی و از راه دور می شود که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت:

مدت زمان تحصیل در رشته MBA درکانادا ارتباط مستقیمی با نوع دوره تحصیلی و مدت زمان حضور شما در کلاس دارد.

این بدین معنی است که دوره تمام وقت MBA به طور میانگین حضور دو تا سه ساعته شما در کلاس درس را در هر روز می طلبد و در این صورت به طور میانگین 2 سال اتمام آن موقع خواهد برد.

اما اگر شما بخواهید با سرعت و شتاب بیشتری دوره MBA مورد نظر خود را بگذرانید، بدون شک میبایست در کلاس های فشرده یکساله و یا 18 ماهه MBA در کانادا شرکت کنید که معادل 6 ساعت حضور هر روزه در کلاس درس خواهد بود.

دوره INSEAD یکی از مثال های خوب رشته MBA در کانادا است که در مدت زمانی کمتر از یکسال به انتها می رسد.

گفتنی است که دوره های پاره وقت رشته MBA در کانادا احتیاج به حضور کمتری خواهد داشت و افراد می توانند در حین کار، به تحصیل در رشته MBA در کانادا بپردازند و بالطبع بخاطر فرایند کندتر آموزش، مدت زمان اتمام آن معمولا 3 تا 5 سال زمان خواهد برد.

دوره های اجرایی MBA اما مناسب آن دسته از کاربران حرفه ای و با تجربه در زمینه های مختلف است که میخواهند با گذراندن رشته MBA در کانادا توانایی های مدیریتی و پتانسیل شغلی خود را تقویت نموده و از مهارت های رهبری و تجارب بین المللی مدیریت در محیطی چند فرهنگی برخوردار شوند.

بیشتر دوره های اجرایی دو ساله MBA در کانادا از لحاظ برنامه تحصیلی و زمان بندی دارای انعطاف هستند و مخصوص شاغلین حرفه ای طراحی شده اند.

دوره های Dual MBA و یا به اصطلاح دو مدرکی نوعی از رشته MBA در کانادا است که با یک جریان تحصیلی مرتبط در یک گروه قرار گرفته و توسط بعضی از دانشگاه ها ارائه می شود. برای مثال بیزینس اسکول Wharton, Kellogg دوره 3 ساله و مشترک J.D. / MBA را به متقاضیان ارائه می دهد.

دوره از راه دور یا Distance learning رشته MBA در کانادا نیز دوره ای 3 تا 5 ساله است که احتیاج به حضور در دانشکده نداشته و به وسیله دوره های مکاتباتی، محتوا و بحث و گفتگوی آنلاین، تله کنفرانس و ویدیو کنفرانس قابل اجراست و فرد می تواند در حین کار و یا حتی در خانه خود به تحصیل رشته MBA بپردازد.

آنالیز شرایط کار رشته MBA در کانادا

با توجه به امکان داشتن کار دانشجویی حین تحصیل در رشته MBA در کانادا و همچنین امکان دریافت مجوز کار 3 ساله پس از فارغ التحصیلی و اقامت دائم (PR)، بدون شک کشور کانادا یکی از برترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان ایرانی متقاضی ادامه تحصیل در کانادا خواهد بود.

سازمان شهفرایندی و مهاجرت کانادا (CIC) این امکان را به دانشجویان رشته MBA و دیگر رشته های تحصیلی در کانادا می دهد تا به صورت داخل محوطه دانشگاه on-campus، خارج از محوطه دانشگاه (off-campus) و یا کار به عنوان کارآموز و همکاری در پروژه co-op به کار در خلال تحصیل رشته MBA در کانادا بپردازند.

دانشجویان بین المللی واجد شرایط می توانند خارج از محوطه دانشگاه off-campus برای 20 ساعت در هفته به هنگام تحصیل و در زمان تعطیلات به صورت تمام وقت کار کنند؛ همچنین دانشجویانی که به صورت تمام وقت مشغول به تحصیل در کانادا بوده و از مجوز معتبر کار برخوردار باشند قادر به انجام کارهای on-campus نظیر کار در کتاب فروشی، کتابخانه و کافی شاپ هستند.

البته دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی در رشته MBA در کانادا، مجاز به دریافت مجوز کار PGWPP (Post-graduation Work Permit Program) می گردند که به واسطه آن و کسب تجربه در بازار کار این کشور می توانند در نهایت نسبت به دریافت اقامت دائم و یا همان permanent residency (PR) اقدام کنند.

اما در کنار این موارد قصد داریم تا در این بخش به آنالیز مختصر بازار کار و شرایط کار رشته MBA در کانادا بپردازیم، پس با ما همراه باشید:

مشاغل MBA در کانادا به سه بازار کار کلیدی و اصلی کشور کانادا یعنی تورنتو، مونترال و ونکوور منتهی می شود. اما پیش از هر چیز باید به این موضوع توجه کنید که با توجه به چند فرهنگی بودن کشور کانادا باز هم فارغ التحصیلان و دانشجویان رشتهMBA در کانادا با چالش هایی نظیر یادگیری چشم انداز اقتصادی کانادا، سازگاری با هنجارهای فرهنگی، غلبه بر موانع زبان و ساختن شبکه اجتماعی شخصی دوستان و همکاران روبرو خواهند شد.

دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته MBA در کانادا میبایست به این موضوع نیز توجه کنند که یافتن شغل و استخدام در دومین کشور جهان کاملا موضوعی منطقه ای است. این بدین معنی است که اغلب شرکت ها دانشجویان و فارغ التحصیلان بیزینس اسکول های منطقه خود را استخدام می کنند.

به طور کلی فرصت های شغلی دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته MBA در کانادا اغلب به زمینه های کاری زیر معطوف می شود:

  • مشاوره و حسابداری
  • مدیریت و سمت های اجرایی
  • امور دولتی
  • امور اقتصادی
  • مشاغل اکادمیک و دانشگاهی
  • نشریات، مجلات و رسانه های چاپی و الکترونیکی
  • آموزش های دانشگاهی
  • مشاغل مرتبط با بهداشت و سلامت
  • فناوری و استارت آپ

؛ و بیشترین درخواست ها و تقاضاهای شغلی کارفرمایان رشته MBA در کانادا از بین افرادی با سواد دیجیتالی و اشراف بر اطلاعات روز کامپیوتری در حوزه های زیر است:

  • بازاریابی
  • مدیریت اقتصادی
  • مدیریت فروش
  • مدیریت فراوری و پروژه
  • مدیریت محصول
  • مدیریت اجرایی
  • مدیریت فنی
  • مدیریت منابع انسانی

گفتنی است که یکی دیگر از مقاصد جذب نیروهای فارغ التحصیل رشتهMBA در کانادا شرکت های کوچک و متوسط یا به اصطلاح SMEs در کانادا هستند که در بخش خصوصی سالانه بالغ بر 100 هزار فرصت کاری جدید ایجاد می کنند.

اغلب شرکت های در حال رشد SME در کانادا در حوزه فناوری مشغول به کار هستند و بخاطر نوع کار استارت آپی خود همیشه از نیروهای فارغ التحصیل MBA با گرایش تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات برای بهبود کار و فرایند کاری خود استفاده می کنند.

امروزه بسیاری از مشاغل تحت احاطه و کنترل جهانی دیجیتال قرار گرفته اند که به عنوان مثال می توان به استفاده از مصاحبه ویدیویی آنلاین کارفرمایان کانادایی اشاره نمود، از این رو دانشجویان رشته MBA در کانادا علاوه بر دروس خود، برای استفاده از ابزارهای برندینگ و کاریابی آنلاین نظیر لینکدین و دیگر شبکه های اجتماعی و پلتفرم های دیجیتال، آموزش کامل می بینند.

شما می توانید با استفاده از خدمات رایگان مشاوره و ارزیابی تحصیلی گروه شرکت های خبرنگاران، تمامی اطلاعات مورد احتیاج ادامه تحصیل در کشور کانادا و رشته های مدیریتی MBA را کسب نموده و با اطمینان خاطر و یاری کارشناسان مجرب ما، نسبت به اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کشور کانادا اقدام کنید.

متوسط درآمد فارغ التحصیلان رشته MBA

به طور میانگین میزان درآمد فارغ التحصیلان رشتهMBA در کانادا 72.654 دلار در سال و یا معادل 37.26 دلار در ساعت است. در این بین شهرت دانشگاه و بیزینس اسکول ارائه دهنده مدرک MBA، تجربه کاری و مهارت بالا در رشته MBA تاثیر بسزایی در میزان درآمد فرد خواهد داشت. از همین رو فارغ التحصیلان تازه کار در رشتهMBA به طور میانگین سالانه 24.161 دلار و افراد با تجربه و کارآمدتر MBA حدبیشتر درآمدی بالغ بر 104.338 دلار در سال خواهند داشت.

براساس گزارش وب سایت neuvoo استان های انتاریو و آلبرتا بیشترین و کمترین میزان درآمد را به طور سالانه به فارغ التحصیلان رشته MBA در کانادا اختصاص می دهند؛ البته گفتنی است که بالاترین حقوق رشته MBA اغلب مربوط به حوزه های مدیریت اجرایی(EMBA) اقتصادی و استراتژی شده و رشته MBA منابع انسانی یا همان HR دارای کمترین میزان حقوق سالانه رشته های مدیریت در کشور کانادا با درآمد 48.800 دلاری در سال است.

هزینه تحصیل در این رشته چقدر است؟

حتما شما هم با جمع کثیری از مردم در سراسر جهان هم نظر هستید که دوره ای پر تقاضا و تخصصی همچون رشته MBA در کانادا که در زمانی کوتاه شغل و درآمد بسیار خوبی را نصیب فارغ التحصیلان آن می نماید، بدون شک ارزان نیست!

به طور کلی برای تحصیل در رشته MBA در برترین دانشگاه های جهان نظیر استنفورد و هاروارد آمریکا میبایست یکی از گرانقیمت ترین شهریه های ممکن در سراسر جهان را به طور سالانه پرداخت کنید و در عین حال نسبت به پرداخت دیگر هزینه های جانبی تحصیل و زندگی در خلال تحصیل، آگاهی و آمادگی کامل داشته باشید.

اما اگر بخواهید تا با بالاترین کیفیت ممکن همچون کشور امریکا در جایی دیگر به تحصیل در رشته MBA بپردازید، بی شک کشور کانادا و تحصیل رشته MBA در کانادا، بهترین گزینه از لحاظ برابری کیفیت و میزان شهریه مناسب تر نسبت به کشورهایی نظیر آمریکا، انگلیس و استرالیا خواهد بود.

پیش از پرداختن به جزئیات شهریه تحصیل رشته MBA در کانادا باید این موضوع را خاطرنشان کنیم که مزایای کیفیت و هزینه، وجود دانشگاه ها و بیزینس اسکول های معتبر و تراز اول، کیفیت بالای زندگی، امکان انجام کار دانشجویی و کار تمام وقت پس از فارغ التحصیلی با درآمدی عالی و همچنین امکان پیگیری و دریافت اقامت دائم دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی، همگی دلایل محکم و مهم انتخاب این کشور به عنوان اولین و بهترین مقصد دانشجویان بین المللی برای تحصیل رشته MBA در دانشگاه ها و کالج های کانادا است.

بدون شک هزینه تحصیل در رشته MBA در کانادا بسته به نوع دانشگاه کانادایی متغیر خواهد بود. از این رو بر طبق آمار QS MBA rankings، شهریه تحصیل در رشته MBA در برترین بیزینس اسکول کلاس B-school کشور کانادا یعنی Rotman School of Management (مدرسه عالی مدیریت راتمن) برای دوره دوساله مدیریت 120.680 هزار دلار خواهد بود.

پس از بیزینس اسکول معتبر راتمن، بیزینس اسکول آیوی(Ivey Business School)، بیزینس اسکول شولیچ (Schulich School of Business) و بیزینس اسکول اسمیت (Smith School of Business) به ترتیب با شهریه های 92.500 ، 99.400 و 93.000 دلار در رده های بعدی شهرت،کیفیت و بیشترین شهریه تحصیل رشته MBA در کانادا هستند.

در این میان بعضی از بیزینس اسکول های رده متوسط و به اصطلاح Mid-range B-schools کشور کانادا شامل بیزینس اسکول های آلبرتا (Alberta School of Business)، بیزینس اسکول بدی در دانشگاه سیمون فریزر (Beedie School of Business) می شوند که شهریه کل تحصیل رشته MBAدر آنها مبلغی بالغ بر 50 تا 60 هزار دلار خواهد بود.

به زعم بسیاری از دانشجویان بین المللی فارغ التحصیل رشته MBA در کانادا، یکی از مقرون به صرفه ترین بیزینس اسکول های کیفیت بالا برای دوره MBA، مدرسه عالی کسب تجارت جان مولسون (John Molson School of Business) دانشگاه کونکوردیا است.

گفتنی است که بهترین برنامه قابل ارائه مدیریت و تحصیل رشته MBA در کانادا مختص به دوره ارائه شده توسط دانشگاه اچ ای سی مونترال (HEC Montreal) است که شهریه کلی آن تنها 34.000 دلار کانادا بوده و اتمام آن یکسال زمان خواهد برد.

از این رو بعضی از دانشجویان بین المللی می توانند با انتخاب این نوع از دوره های با کیفیت و کم هزینه MBA در کانادا علاوه بر صرفه جویی در هزینه های زندگی و تحصیل، در مدت زمان کوتاه تری به بازار کار فعال و بین المللی فارغ التحصیلان MBA در کانادا و سراسر جهان بپیوندند.

در ادامه توجه شما را به اطلاعات مختلف و کاربردی بیزینس اسکول های معروف کانادا نظیر رتبه جهانی، میزان تجربه کاری متقاضیان، مدت زمان دوره و شهریه کل دوره MBA دانشگاه های مختلف این کشور جلب می نماییم:

گروه شرکت های خبرنگاران و کارشناسان مجرب دپارتمان تحصیلی خبرنگاران مهاجر با سالها تجربه پیروز در امر اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کشور کانادا و اطلاع از آخرین قوانین مهاجرتی این کشور، همیشه آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره رایگان و انواع خدمات نظیر پیکاپ، پذیرش و ویزای تحصیلی، ویزای همراه تحصیلی و دیگر خدمات مرتبط با کشور کانادا به شما عزیزان است.

هزینه های جانبی تحصیل در رشته MBA در کانادا

به غیر از مبحث شهریه رشته MBA در کانادا و هزینه تحصیل در این کشور، هزینه های زندگی که شامل اقامتگاه، حمل و نقل و هزینه های شخصی می شود نیز مسئله ای حائز اهمیت برای دانشجویان بین المللی خواهد بود. همانطور که در مقاله آنالیز هزینه های زندگی در کانادا در سال 2019 به این موضوع پرداختیم، اینگونه هزینه های جانبی و البته مهم وابسته به شهر و استان اقامت دانشجو بوده و به طور میانگین بدون در نظر دریافت محل اقامت بین 965 تا 1160 دلار کانادا هزینه برای دانشجوی بین المللی در بر خواهد داشت.

هزینه محل اقامت دانشجو نیز بنابر نوع آن (مستقل- اشتراکی) موضوعی کاملا متغیر است؛ در عین حال انتخاب محل اسکان واقامت در جایی در نزدیکی دانشکده و بیزینس اسکول رشته MBA در کانادا علاوه بر کاهش چشمگیر هزینه های حمل و نقل، به دانشجویان بین المللی یاری می نماید تا در زمان خود نیز صرفه جویی کنند.

گزینه دیگر نیز اسکان در اتاقی مستقل در داخل دانشکده و بیزینس اسکول مورد نظر شماست که برای مثال در بیزینس اسکول معروف سودر (Sauder School of Business) سالانه در حدود 7.650 دلار کانادا برای فرد هزینه در بر داشته و به صورت همزمان موجب صرفه جویی در هزینه و زمان می شود.

در ادامه می توانید هزینه معمول اقامت در دانشگاه های معروف کانادا را در شهرهای مختلف این کشور را مشاهده کنید.

در کنار موارد ذکر شده در خصوص هزینه های تحصیل در رشته MBA در کانادا، دانشجو باید هزینه دیگری تحت عنوان بیمه سلامت پرداخت نماید. این نوع از بیمه یکی از الزامات بیشتر دانشگاه ها و بیزینس اسکول های رشته MBA در کانادا برای ارائه پذیرش دانشجو است.

گفتنی است که عموما هر دانشگاه و بیزینس اسکول در کانادا بیمه سلامت مختص به خودش را دارد، برای مثال دانشگاه تورنتو دارای برنامه بیمه درمانی دانشگاهی (UHIP) بوده و بیزینس اسکول سودر (Sauder School of Business) از طرح خدمات پزشکی (MSP) مختص به خود برخوردار است.

هزینه بیمه سلامت دانشجو بر طبق نوع رشته MBA در کانادا، مدت زمان دوره، پوشش گسترده و میزان معین شده پوشش فرد کاملا متغیر است و در بعضی از موارد، شهریه کلی ثبت نام دانشجوی ادامه تحصیل رشته MBA در کانادا شامل بیمه پزشکی و سلامت وی نیز می شود.

البته بیمه مسافرتی نیز یکی دیگر از گزینه های مورد احتیاج دانشجوی بین المللی و پیشنهادی دانشگاه ها است که بالطبع هزینه بردار بوده ولی همچون بیمه سلامت، گزینه اجباری و الزامی دانشگاه های کشور کانادا برای پذیرش نیست.

آیا امکان بورسیه برای MBA وجود دارد؟

همانطور که پیش تر در مقاله شرایط بورسیه تحصیلی در کانادا در سال 2019 به این مسئله به طور کامل پرداختیم، به طور کلی هر ساله منابع محدودی برای دریافت بورسیه تحصیلی رشته های مختلف و همچنین رشته MBA در کانادا در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می گیرد.

می توان گفت که با دریافت پذیرش از یکی از دانشگاه ها و یا بیزینس اسکول های کانادا تنها بخشی از راه تحصیل در رشته MBA در کانادا را رفته اید و بخش اعظم و در واقع سخت آن یعنی اثبات تمکن اقتصادی و پوشش هزینه های زندگی و تحصیل در کشور کانادا در خلال تحصیل، آماده سازی مدارک تحصیلی و قانع ساختن آفیسر سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهفرایندی کشور کانادا IRCC برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا هنوز باقی مانده است.

البته با توجه به سختی دریافت ویزای تحصیلی کشور کانادا و اهمیت مدارک اقتصادی و تحصیلی معتبر دانشجو در میزان پیروزیت دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی و کم بودن تعداد بورسیه های تحصیلی اختصاص یافته به دانشجویان بین المللی، باز هم نمی توان به طور کل امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای رشته MBA در کانادا را کتمان کرد و آنرا ناممکن دانست.

اما باید خاطر نشان کنیم که تنها در بعضی موارد، آن دسته از دانشجویانی که دارای سوابق عالی تحصیلی و تجارب کاری مرتبط هستند امکان درخواست و دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاه ها و بیزینس اسکول های کانادا را خواهند داشت.

اغلب بورسیه های تحصیلی دانشگاه های کانادا تنها بخشی از هزینه های تحصیلی دانشجو را پوشش می دهند و به صورت Fully funded (پوشش کامل هزینه ها) نیستند؛ بدین جهت در صورتی که فرد تنها بخواهد با استفاده از بورسیه تحصیلی به تحصیل در رشته MBA در کانادا بپردازد، علاوه بر اینکه انتظاری دور از واقعیت دارد، به دلیل نداشتن آمادگی اقتصادی برای پوشش هزینه های تحصیلی و زندگی در کانادا، حتی در صورت داشتن سوابق عالی تحصیلی، با موضوع ناخوشایند ریجکت ویزای کانادا از سوی آفیسر پفراینده روبرو خواهد شد.

باید خاطر نشان کنیم که در بعضی موارد نیز دانشجوی بین المللی دارای امتیاز بالای آزمون GMAT و دستاوردهای تحصیلی و علمی به طور اتوماتیک از پیشنهاد ویژه دانشگاه و یا اسکول بیزینس کانادایی برخوردار شده و تنها مستلزم پرداخت نصف شهریه تحصیل در رشته MBA در کانادا خواهد بود.

دانشجویان بین المللی همچنین می توانند در صورت داشتن نمرات، رزومه و سوابق تحصیلی عالی برای بورسیه های قابل دسترس رشتهMBA در کانادا که به توضیح زیر می باشد اقدام کنند:

  • بورسیه تحصیلی Ontario Graduate Scholarships (OGS) : بودجه این یاری هزینه تحصیلی به جهت ارائه آموزش عالی توسط دولت تامین شده و مختص دانشجویان واجد شرایط مقاطع ارشد و دکترا است.
  • بورسیه تحصیلی University of Waterloo Graduate Scholarship: دانشجویان شایسته و واجد شرایط مقاطع آموزشی عالی رشته MBA در کانادا می توانند از این یاری هزینه تحصیلی دانشگاه واترلو استفاده کنند.
  • بورسیه تحصیلی (برای همه کشورها به استثناء انگلیس) Central Sector Scheme of National Overseas Scholarship for SC etc. candidates : این یاری هزینه تحصیلی ختص دانشجویان واجد شرایط و ممتازی است که خواهان ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا در دانشگاه های کانادا هستند.
  • بورسیه تحصیلی Go Clean Scholarship : و در نهایت یکی دیگر از یاری هزینه های تحصیلی برای دانشجویان خواهان ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی عالی رشته MBA در کانادا بورسیه Go Clean است.

حقایق مهم تحصیل در رشته MBA در کانادا

به عنوان نتیجه گیری مبحث رشته MBA در کانادا قصد داریم تا به چند نکته مهم درباره این دوره محبوب، پولساز و پر تقاضا اشاره کنیم. پیش از هر چیزی باید به این موضوع توجه کنید که تنها بخاطر تحصیل در رشته MBA در کانادا شما تبدیل به یک مدیر پیروز نمی شوید، برای رسیدن به مدارج بالا و کسب درآمد مورد نظر در این حرفه، میبایست کوشش و ممارست زیادی به خرج داده و با کسب تجربه، صندلی خود را در بازار کار جهانی بیابید.

رشته های متنوع مدیریت MBA همانطور که از اسمشان بر می آید برای آموزش روش های بهینه و کاربردی مدیریت نیرو و امکانات، دوری از خطاهای متداول در اجرایی مدیریت، آشنایی با تاکتیک ها و استراتژی های تحلیلی و مدیریتی روز جهان و روش های بهینه مدیریت امور است و در بعضی مواقع با هدف ایجاد ارتباط مدیران پیروز به یکدیگر تشکیل می شود.

باید خاطر نشان سازیم که سطح و استاندارد دانشگاه ها و بیزینس اسکول های رشته MBA در کانادا بسیار بالا است، اما با توجه به اولویت جذب نیروهای بومی، درآمد بسیار قابل قبول این رشته و رقابت بالا در میان نیروهای کار بین المللی، تنها فارغ التحصیلی و دریافت مدرک MBA کفایت نمی نماید و فرد میبایست با کوشش بسیار، خود را برای واجد شرایط بودن فعالیت در بازار کار کشور کانادا اثبات کند.

یکی از موارد مهم دیگر که میبایست به آن توجه کنید اینست که بعضی از بیزینس اسکول ها و دانشگاه های ارائه دهنده رشته MBA در کانادا دارای شهرت و اعتبار زیادی هستند و علاوه بر شهریه بالاتر نسبتا به دیگر موسسات آموزشی، داشتن نمره بالای GMAT و حداقل دو تا سه سال تجربه مدیریتی، جزو شرایط ثبت نام شان است.

متقاضیان میبایست برای گذراندن شرایط مذکور از مهارت های بالای زبانی و تحلیلی برخوردار بوده و با این آزمون آشنایی کامل داشته باشند؛ بالطبع وجود موانع ثبت نام و شهریه و اعتبار بالای دانشگاه بی دلیل نبوده و فرد با تحصیل رشته MBA و فارغ التحصیلی از هر یک از بیزینس اسکول های این چنینی، در قیاس با دیگر رقبا، به راحتی جذب بازار کار بین المللی خواهد شد.

از همین رو چنانچه شما هم همچون بسیاری از افراد متقاضی در سراسر جهان برای فراهم نمودن شهریه تحصیل در رشته MBA در کانادا با چالشی جدی روبرو هستید و توقع دارید تا در کوتاه مدت پس از فارغ التحصیلی از بازگشت منطقی اقتصادی برخوردار گشت، میبایست علاوه بر کوشش فراوان، در انتخاب بیزینس اسکول مناسب احتیاجهای خود دقت فراوانی داشته باشید.

کارشناسان دپارتمان تحصیلی گروه شرکت های خبرنگاران آماده ارائه مشاوره رایگان و تخصصی تحصیلی و پاسخگویی به تمامی سوالات شما عزیزان است و با ارائه انواع خدمات مهاجرتی کانادا، در تمامی مراحل آماده سازی مدارک، دریافت پذیرش تحصیلی، پیکاپ، ویزای تحصیلی و ثبت نام در دانشگاه های معتبر کانادا با افتخار شما را همراهی خواهد نمود.

منبع: نیلگام
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 385

به "شرایط پذیرش و تحصیل رشته MBA در کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط پذیرش و تحصیل رشته MBA در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید