لباس هایی که زنده اند؛ آینده شگفت انگیز پوشیدنی ها

به گزارش کوه سفید، ساخت لباس هایی که خودشان قابلیت ترمیم و بازسازی خود را دارند، آینده صنعت مد و پوشاک را تغییر خواهد داد؟

لباس هایی که زنده اند؛ آینده شگفت انگیز پوشیدنی ها

به گزارش خبرآنلای به نقل از interestingengineering، محققان ماده تازهی ساخته اند که قابل پوشیدن است. این ماده از نخ های ریشه مانند قارچ ها ساخته شده و با خاصیت خود ترمیمی که دارد می تواند به عنوان جایگزینی برای چرم استفاده گردد.

صنعت مد همواره در حال پیشرفت است. با این حال همه ما بیاد داریم که وقتی لباس مورد علاقه مان پاره یا خراب شده است چه احساسی داشته ایم. اما آیا تابحال به این موضوع فکر نموده اید که چه خوب بود اگر هرگز مجبور به تعویض یا تعمیر لباس خود نمی شدید؟

به لطف پیشرفتی که اخیرا به وسیله محققان دانشگاه نیوکاسل و دانشگاه نورثومبریا در بریتانیا صورت گرفته است، شاید تحقق این رویا چندان دور از فکر نباشد.

این تیم دریافتند که نخ های ریشه مانندی که به وسیله بسیاری از قارچ ها فراوری می شوند، این پتانسیل را دارند تا به عنوان ماده ای زیست تجزیه پذیر و پوشیدنی استفاده شوند؛ بعلاوه آن ها این قابلیت را دارند که خود را ترمیم و بازسازی نمایند.

محققان در آزمایشات خود بر روی قارچ گانودرما لوسیدوم تمرکز کردند. آن ها پوستی را از رشته های شاخه ای آن به نام نخینه (hyphae) فراوری کردند که با هم به ساختاری به نام میسلیوم (mycelium، یا جلینه به دسته ای نخینه گفته می گردد) تبدیل می شوند.

در حال حاضر مواد ساخته شده بر پایه میسلیوم، در زمینه های مختلف، از ساخت و ساز گرفته تا منسوجات استفاده می شوند. اما فرآیندی بکار گرفته شده در فراوری این مواد، باعث از بین رفتن هاگ های قارچی (که به ارگانیسم خود بازسازی یاری می نمایند) می شوند.

محققان از یک رویکرد تازه شامل ترکیب کردن میسلیوم، کلامیدوسپور، کربوهیدرات، پروتئین و سایر مواد مغذی در یک مایع، برای رشد یک پوست استفاده کردند؛ و نهایتا می توان این پوست را برداشت و خشک کرد.

آیا ماده فراوری شده برای فراوری انبوه کافی است؟

در حال حاضر ماده به دست آمده آنقدر نازک و ظریف است که نمی توان آن را به یک لباس تبدیل کرد. اما محققان مطمئن هستند که با نوآوری های آینده، مثلا با ترکیب لایه ها باهم یا به حالت پلاستیکی درآوردن آن ها با گلیسیرین، می توانند آن را به لایه ای ضخیم تر و سخت تر تبدیل نمایند.

بعلاوه، کلمیدوسپور ها در فرآیند فراوری از بین نرفتند. با احیای آن ها می توان نخینه های تازهی را بر روی شکاف های پوست پرورش داد. آزمایشات صورت گرفته نشان داد که اگر این ماده در شرایط مشابهی که در آن رشد می نماید قرار گیرد، امکان ترمیم صدمات ایجاد شده در بافت خود را دارد.

هنوز راه زیادی تا پوشیدن لباس های قارچی مانده است. در حال حاضر فرآیند های رشد و ترمیم چندین و چند روز طول میکشند، اما محققان امیدوارند که این روند با گذشت زمان کاهش یابد.

محققان در مقاله منتشر شده خود نوشتند: مواد زنده مهندسی شده که کاملا از سلول های قارچی تشکیل شده اند به علت ویژگی های خاص عملکردی شان مانند قابلیت خودسامانی، خود ترمیمی و داشتن حس، پتانسیل قابل توجهی دارند. توانایی این ماده میسلیوم، با قابلیت احیا نماینده گی برای ترمیم و بازسازی، منظره جالبی از کاربرد های منحصر به فرد این محصول در جایگزینی آن با کالا های چرمی مانند مبلمان، صندلی های خودرو و لباس را در صنعت مد می گشاید.

چنین پیشرفتی این قابلیت را دارد که طرز فکر ما در خصوص مواد اولیه فراوری لباس را تغییر دهد. با ظهور و ترویج مد پایدار، استفاده از این ماده زیست تخریب پذیر و خود ترمیم شونده می تواند آینده صنعت مد باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 20 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1402 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1921

به "لباس هایی که زنده اند؛ آینده شگفت انگیز پوشیدنی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لباس هایی که زنده اند؛ آینده شگفت انگیز پوشیدنی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید