لیلی شناسنامه نمی خواهد

به گزارش کوه سفید، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انتشارات کتاب نیستان؛ این کتاب از چند منظر در کارنامه کاری نویسنده قابل اعتناست. نخست اینکه یادآور آثار قدیمی ادبیات معاصر ایران است که در قالب شطح نوشته و منتشر شده است. متونی شوریده و آکنده از احساسات غلیان نموده و پرخروش نویسنده اش که عالی ترین نمونه های آن را در بعضی از آثار احمد عزیزی و سید مهدی شجاعی می توان سراغ گرفت. حجتی در کتاب تازه خود سعی نموده نیم نگاهی به این سنت نویسندگی و روایت در ادبیات معاصر ایران داشته باشد و در قالب روایی نزدیک به آن با مخاطب خود صحبت کند.

لیلی شناسنامه نمی خواهد

حجتی در کتاب خود اهل زیاده گویی نیست. مجمل می نویسند و بسیار احساسات برانگیز. نجابت زنانه روای در کنار طعم شیرین دلداگی نویسنده که او را به پرده دری در بیان حس و حال خود نسبت به محبوبش دارد از این اثر متنی قابل اعتنا ساخته است.

فصول کوتاه و جملات به دور از اطناب نویسنده و ارتباط معنایی و محتوایی هر بخش با بخش دیگر از همین منظر قابل اعتنا و توجه است.

لیلی شناسنامه نمی خواهد همانطور که از نامش معین است روایتی است از یک شیدایی. شوریدگی که جغرافیا نمی شناسد. در هر بامداد و شامگاهی و در هر افقی از زیست فکری و جسمی نویسنده می توان تعریفش کرد و البته صلاه ظهر آن را باید در خراسان و نگاه نویسنده به خورشید این دیار جست.

حجتی کتاب خود را با توصیف خود از محبوبش شروع می نماید و در ادامه متن را اوج می دهد. مقام محبوب را از دوست داشتن زمینی بالاتر می برد و نگاهش به او را در قامتی الهی و فرا انسانی می بیند. سعی دارد تا از المان های زیست انسانی و مختصات طبیعی زیست در پیرامونش برای توصیف شیدایی و شوریدگی خود بهره ببرد و بی آنکه در دام اغراق های شاعرانه بیافتد مانند شعری ناب که با ساده ترین کلمات حس برانگیزاننده ترین احساسات شاعر را روایت می نماید، با عبارات و کلماتی که در مختصات فکری خود مرتب نموده است، تصویری ناب از ارتباط میان خود و محبوبش را به تصویر بکشد.

به اعتبار چنین اتفاقی کتاب لیلی شناسنامه نمی خواهد اثری ممتاز و بی بدیل برای مخاطبان خود به شمار می رود. کتابی برای ترسیم و بازگویی ناب ترین لحظات عاشقانه خود با محبوب ازلی شان که شاید به سختی بتوان آن را از قالب حس به قاب کلمات نشاند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1080

به "لیلی شناسنامه نمی خواهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیلی شناسنامه نمی خواهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید