بازسازی خانه: بازسازی بردنشانده مسجدسلیمان با 120میلیون تومان اعتبار شروع شد

به گزارش کوه سفید، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مسجدسلیمان از بازسازی اثر تاریخی بردنشانده با استفاده از اعتبارات ملی و امکانات شهرستان اطلاع داد.

بازسازی خانه: بازسازی بردنشانده مسجدسلیمان با 120میلیون تومان اعتبار شروع شد

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، موسی احمدپوریا شنبه 20 شهریورماه 1400 اظهار کرد: بازسازی و سامان دهی این اثر با تعامل و استفاده از امکانات بین بخشی شهرستان و براساس دستور کار ابلاغی از سوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با تخصیص اعتبار ملی به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون ریال در حال اجرا است.

او با بیان این که بازسازی این اثر تاریخی از چندی قبل شروع شده است و کوشش می گردد تا اوایل مهرماه به انتها برسد، اضافه نمود: با گذر زمان و عوامل طبیعی شکاف هایی در محوطه به وجود آمد که به برهم زدن نظم پلکان های ضلع غربی منتهی به معبد چهارستون منجر شد؛ اما با پیگیری های نماینده مردم در مجلس و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کار بازسازی و سامان دهی این اثر از محل اعتبارات ملی در دستور کار نهاده شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مسجدسلیمان اسم کرد: پس از مستندنگاری و پاک سازی، ترمیم و تعویض جداره های کناری و اجرای سنگ فرش منتهی به تراس نخست به صورت خشکه چین و با استفاده از نوع سنگ های مشابه انجام شد.

او افزود: در مرحله بعد، براساس شیوه نامه، با اجرای گابیون بندی ها، گُسل های موجود در این سازه ایمن سازی می گردد.

معبد بردنشانده یکی از عبادتگاه های روباز و ارزشمند دنیا هست که در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است. این اثر در 10 کیلومتری شهرستان مسجدسلیمان و در جهت جاده اندیکا واقع شده است.

معبد بردنشانده همانند صفه سرمسجد به صورت کاملاً خشک چین ساخته شده وهیچ گونه ملاتی در آن به کار نرفته است.

به گفته پروفسور گیرشمن و باتوجه به اشیاءِ به دست آمده، نقوش برجسته و سنگ های حجاری شده، احتمالاً پایه اصلی این معبد متعلق به دوره هخامنشیان و الگوی سنتی بنای تخت جمشید و پاسارگاد است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1472

به "بازسازی خانه: بازسازی بردنشانده مسجدسلیمان با 120میلیون تومان اعتبار شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی خانه: بازسازی بردنشانده مسجدسلیمان با 120میلیون تومان اعتبار شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید