نجات جان فرد یخزده با 4 کار ساده

به گزارش کوه سفید، نواب شمس پور مدیرکل روابط آموزش های همگانی جمعیت هلال احمر گفت: با افزایش نزولات جوی و کاهش شدید دما بسیاری از مردم با یاری ناآگاهانه به خود یا دیگران، ناخواسته مسائل جسمی پایداری را ایجاد می نمایند. بنابراین توجه نکات کلیدی در مواجهه با یخ زدگی بسیار اهمیت دارد.

نجات جان فرد یخزده با 4 کار ساده

او هشدار داد: در صورتی که فرد دچار یخ زدگی شد، به هیچ وجه عضو یخزده بدن را به جهت گرم شدن ماساژ ندهید چون این کار باعث آسیب زدن به بافت بدن می گردد.

شمس پور اضافه نمود: یخ زدگی بیشتر در اندام هایی رخ می دهد که به طور مستقیم در هوای سرد قرار می گیرند، همانند گوش ها، انگشتان دست یا پا و بینی و در چنین شرایطی اندام یخزده حس ندارد و رنگ آن تغییر می نماید و حتی در مواردی دچار تاول می گردد.

وی ادامه داد: اگر با فرد دچار یخزدگی روبرو شدید ابتدا از پانسمان خشک بهره ببرید و ناحیه یخزده را بر قسمت هایی از بدن او یا خودتان که گرم تر است، قرار دهید و در صورت امکان به او نوشیدنی گرم بدهید.

مدیرکل روابط آموزش های همگانی جمعیت هلال احمر گفت: اگر فرد یخزده دچار عدم تعادل، کاهش تعداد نبض و تنفس های کم عمق شد و این علائم در حال شدت بود، سعی کنید او را به جای گرم منتقل کنید و در صورت امکان لباس های خیس او را عوض کنید.

شمس پور ادامه داد: اگر فرد حادثه دیده غیرپاسخگو بود یا تنفس مؤثر نداشت، ابتدا آرامش خود را حفظ کنید، سپس او را با لباس یا پتو بپیچید و به کمر خوابانده و با فشار دست بر قفسه سینه احیا یا cpr را شروع کنید.

وی تاکید نمود: هموطنان عزیز می توانند در صورت بروز حادثه در منطقه ها برون شهری، روستایی و صعب العبور با شماره 112 امداد و نجات هلال احمر تماس بگیرند.

لازم به ذکر است، شماره 112 حتی در منطقه های که آنتن مخابراتی وجود ندارد با هر مدل از گوشی های تلفن همراه قابل دسترسی و تماس است.

منبع: همشهری

منبع: فرارو
انتشار: 28 دی 1401 بروزرسانی: 28 دی 1401 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1874

به "نجات جان فرد یخزده با 4 کار ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نجات جان فرد یخزده با 4 کار ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید