کتابخانه تازه های نشر ایران گشایش یافت

به گزارش کوه سفید، به گزارش خبرنگاران، کتابخانه تازه های نشر ایران مشتمل بر 17 هزار و 600 عنوان کتاب چاپ اول که 3500 عنوان آن مربوط به سال 92 و مابقی مربوط به سال 93 است، صبح امروز (دوشنبه بیست و ششم آبان ماه) طی مراسمی با حضور نجفعلی میرزایی و مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل و معاون فرهنگی و پژوهشی خانه کتاب و در محل سابق برگزاری نشست های سرای اهل قلم، گشایش یافت.

کتابخانه تازه های نشر ایران گشایش یافت

جهت دریافت خدمات معماری ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

منیره غلامی مهابادی، مسئول کتابخانه تازه های نشر ایران در توضیحاتی درباره این کتابخانه، گفت: در حال حاضر 17 هزار و 600 عنوان کتاب چاپ اول در این کتابخانه نگهداری می گردد که اطلاعات غالب این کتاب ها در سامانه مربوط به این کتابخانه در سایت www.ketab.ir برگزار شده و نیز این اطلاعات در نرم افزاری مربوط به همین کتابخانه موجود است.

به گفته وی، کتاب های یاد شده که 3500 عنوان آن در سال 92 و مابقی در سال 93 به چاپ رسیده اند، بر اساس رده بندی دیوئی و در موضوعات 69 گانه دسته بندی شده اند. علاوه بر این، این کتاب ها به وسیله معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هر کدام به تعداد یک نسخه از ناشران، خریداری و به این کتابخانه منتقل می شوند. همچنین تعدادی از کتاب ها که مجوز انتشار آنها در قم و بعضی شهرستان های دیگر صادر می گردد، بعد از آنالیز به این کتابخانه انتقال می یابند.

مجید غلامه جلیسه، معاون فرهنگی و پژوهشی خانه کتاب نیز با ارائه توضیحاتی بیشتر در این خصوص، گفت: هدف از راه اندازی کتابخانه تازه های نشر ایران، علاوه بر استفاده برای چرخه داوری جوایزی مانند کتاب سال، جایزه جلال آل احمد و جایزه پروین اعتصامی، بهره برداری برای مخاطبان خاص مانند تحلیلگران و پژوهشگران عرصه کتاب و همچنین خبرنگاران این حوزه است؛ ضمن اینکه امکان امانت این کتاب ها تا 10 روز برای کارکنان موسسه خانه کتاب وجود دارد و ما کوشش می کنیم این سیستم امانت را توسعه بدهیم.

به گفته وی، امکان جستجوی این کتاب ها و ارائه تحلیل از شرایط نشر کتاب و کتاب شناسی ایران برای علاقه مندان به این عرصه در وب سایت کتاب ایران فراهم است. کتابخانه تازه های نشر ایران در حال حاضر با دو نیروی کتابدار کار خود را شروع نموده است.

جلیسه با اشاره به اینکه این کتاب ها سابق بر این هم وجود داشت اما به انبار موسسه خانه کتاب می رفت و پس از آن جهت تجهیز بعضی مراکز فرهنگی و کتابخانه های مختلف به این مراکز و موسسات ارسال می شد، تاکید نمود: با راه اندازی کتابخانه تازه های نشر ایران، کتاب های چاپ اول مستقیما به اینجا می آیند تا مورد بهره برداری توسط افراد متخصص عرصه کتاب قرار گیرند.

معاون فرهنگی و پژوهشی خانه کتاب با بیان اینکه آثار موجود در کتابخانه تازه های نشر همگی چاپ اول هستند، گفت: به محض اینکه هر کدام از این کتاب ها به چاپ های بعدی برسند، با کتاب های جدید چاپ اول جایگزین خواهند شد.

این مقام مسئول در خانه کتاب همچنین از راه اندازی سالن تازه های نشر ایران در نمایشگاه آینده کتاب تهران با استفاده از همین کتاب های چاپ اول اطلاع داد و گفت: این اقدام درواقع گسترش همان ایده سالن کارنامه نشر نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است.

همچنین نجفعلی میرزایی، مدیرعامل خانه کتاب در مورد کتابخانه تازه های نشر ایران، گفت: اهمیت این کتابخانه در این است که تحلیلگران، پژوهشگران و دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی و همچنین خبرنگاران حوزه کتاب، با مراجعه به این کتابخانه و یا استفاده از نرم افزار آن، می توانند به ارائه تحلیل های پژوهشی در مورد آخرین تحولات نشر کشور بپردازند.

به گفته وی، از آنجا که کتابخانه تازه های نشر ایران با آثار چاپ اول تجهیز می گردد، گفت: به محض اینکه کتابی اعلام وصول بگیرد، در قفسه های این کتابخانه قرار خواهد گرفت و لذا ممکن است کتاب هایی در این کتابخانه باشد که هنوز به شبکه توزیع کتاب در کشور راه پیدا ننموده باشد.

بر اساس این گزارش، نگاهی اجمالی به قفسه های کتابخانه های تازه های نشر ایران که آثار موجود در آن در 69 موضوع دسته بندی شده اند، نشان می دهد که بیشترین کتاب ها مربوط به حوزه روانشناسی و کمترین آنها مربوط به حوزه منطق است که شمار آنها به انگشتان دو دست هم نمی رسد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 374

به "کتابخانه تازه های نشر ایران گشایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخانه تازه های نشر ایران گشایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید