گوشت شترمرغ و خواص آن

به گزارش کوه سفید، گوشت شترمرغ در دسته گوشت های قرمز طبقه بندی می گردد و از لحاظ ارزش غذایی از کم چرب ترین و سالم ترین نمونه های گوشت قرمز است و دارای فواید فراوانی است. در ادامه با خواص گوشت شتر مرغ بیشتر آشنا می شوید.

گوشت شترمرغ و خواص آن
گوشت شتر مرغ از کم چربترین انواع گوشت قرمز بوده که دارای مقدار کلسترول بسیار پایین می باشد. از لحاظ طعم با برترین انواع گوشت گوساله قابل مقایسه بوده در مقدار پروتئین تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. این گوشت منبع غنی ویتامین های گروه ب به ویژه ویتامین ب 6 ، ب12 و آنتی اکسیدان های طبیعی محسوب می گردد و به علت طبع گرم و خشکی که دارد، برای افراد سرد مزاج و مبتلا به بیماری های مفصلی و اعصاب که منشأ آن اغلب ناشی از سردی بدن است، مفید می باشد. اهمیت و گسترده بودن خواص گوشت شتر مرغ برای سلامتی و درمان بیماری ها ما را بر آن داشت تا شما را با فواید این منبع غذایی مفید و ارزشمند آشنا کنیم.

معرفی گوشت شتر مرغشتر مرغ بزرگترین پرنده موجود در کره زمین است که گوشت آن ،گوشت قرمز محسوب می گردد. تردی این گوشت بسیار زیاد است وطعم آن با گوشت گوساله قابل مقایسه می باشد. بیشترین گوشت قابل استفاده این پرنده از لحاظ تجاری ، از پاهای شتر مرغ به دست می آید و از کیفیت بالایی نیز برخوردار است. گوشت شتر مرغ را می توان مانند گوشت گوساله با روش های مختلفی طبخ کرد و به علت پایین بودن چربی و کلسترول آن، برای افرادی که رژیم غذایی کم چرب دارند و بیماران قلبی عروقی توصیه می گردد.

البته گفتنی است به عقیده متخصصان علم تغذیه، مصرف گوشت شتر مرغ به صورت دائمی و روزانه مناسب نبوده و بهتر است به عنوان یکی از گوشت های مورد مصرف، در رژیم غذایی روزانه افراد قرار گیرد.

خواص گوشت شترمرغ (طبیعت و خواص درمانی)طبع گوشت شتر مرغ گرم و خشک است. بعضی از مهم ترین خواص گوشت شتر مرغ و مزایای مصرف آن به توضیح زیر می باشد:

استفاده از گوشت شتر مرغ برای درمان دردهای مفصلی مثل سیاتیک، درد کمر و ساق پا که ناشی از غلبه سردی در بدن می باشد، کاربرد دارد.

از خواص گوشت شتر مرغ در طب سنتی، استفاده از آن به منظور درمان بعضی بیماری های زنان ناشی از سردی رحم است.

در طب سنتی آمده است که استفاده از این گوشت از بین برنده سردی بدن، باد و برطرف نماینده بلغم است.

مقدار امگا3 و ویتامین های گروه ب موجود در گوشت شتر مرغ بالا بوده، از این رو مصرف آن برای درمان و برطرف افسردگی مفید است.

به علت مقدار پایین چربی، کلسترول و سدیم موجود در این گوشت، یکی از مهمترین خواص گوشت شتر مرغ و فواید درمانی آن پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی است و از لخته شدن خون نیز جلوگیری می نماید.

گوشت شترمرغ به طور طبیعی در برابر بعضی باکتری های مضر مثل ایکولای و سالمونلا مقاوم است.

به علت مقدار بالای آهن موجود در گوشت شتر مرغ، مصرف آن برای درمان کم خونی مفید بوده، استفاده از آن برای زنان باردار توصیه می گردد.

از گوشت شتر مرغ در طب سنتی برای درمان نقرس و سیاتیک استفاده می گردد.

ارزش غذایی گوشت شتر مرغگوشت شتر مرغ دارای محتوای چربی پایین تری نسبت به سایر گوشت ها می باشد. مقدار پایین چربی، سدیم و مقدار محتوای خوب اسیدهای چرب غیراشباع درآن در مقایسه با گوشت گاو و مرغ آن را از لحاظ تغذیه ای بسیار مورد توجه قرار داده است. در فیله یا استیک این گوشت، کمتر از 1/1 درصد چربی وجود دارد. بعلاوه مقدار کلسترول گوشت این پرنده هم کم بوده، به طوری که در هر کیلو گرم از گوشت آن حدود 600 میلی گرم کلسترول موجود بوده و مقدار پروتئین آن بالای 20 درصد است.

جدول ارزش غذایی و خواص گوشت شتر مرغ

مضرات گوشت شترمرغ (موارد احتیاطی و منع مصرف)گوشت شترمرغ غلیظ و دیر هضم است، به همین علت افرادی که معده ضعیفی دارند باید از زیاده روی در مصرف آن پرهیز نمایند.

به علت طبع بسیار گرم گوشت شترمرغ مصرف آن برای افراد گرم مزاج و فصول گرم سال توصیه نشده و بهتر است همراه با مصلح استفاده گردد.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1545

به "گوشت شترمرغ و خواص آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوشت شترمرغ و خواص آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید