20 اصطلاح در دنیای عطرها که هرکسی باید بداند

به گزارش کوه سفید، رایحه زبانی است با واژگانی نامرئی، که حتی در غیاب کلمات، دیگران را با شما آشنا می نماید. عطر اولین بیانیه و معرفی است که شما بی سر و صدا منتقل می کنید. هر عطر، نه تنها یک ترکیب بویایی بلکه داستانی خاص است که هویتی را مشخص می نماید. از نت های گورماند گرفته که احساس شادابی را به ارمغان می آورند، تا روایح فوژه که تازگی و زندگی را به ما هدیه می دهند، درک اصطلاحات دنیای عطرها به ما در شناخت بیشتر دنیای مجذوب کننده عطر و ادکلن یاری می نماید. در اینجا یک واژه نامه کوتاه از مهم ترین اصطلاحات رایج دنیای عطرسازی آمده است تا انتخاب های آگاهانه تری در هنگام خرید عطر داشته باشیم.

20 اصطلاح در دنیای عطرها که هرکسی باید بداند

اصطلاحات مهم دنیای عطرها

در صنعت عطر، اصطلاحات متعددی استفاده می گردد. این اصطلاحات ممکن است ریشه ای تاریخی داشته باشند یا در هنرهای دیگر هم به کار بروند. اگرچه فهرست اصطلاحات عطرها طولانی است، در ادامه با 20 اصطلاح مهم دنیای عطرها که هرکسی باید بداند آشنا خواهیم شد.

ابسولو

ابسولو (Absolute) یا مطلق به معنای اسانس خالص یا روغن معطر بسیار غلیظ است. ابسولو در نام ادکلن ها به غلظت بالا و شدید بودن رایحه اشاره دارد. بسیاری از عطرهای پیروز، نسخه هایی با غلظت بالاتری از روایح را عرضه می نمایند.

اکستریت

اکستریت (Extrait) عطری با غلظت 15-45 درصد روغن معطر خالص است. عطرهای حاوی پسوند اکستریت، شدیدترین روایح را دارند و عموما از ابسولو قوی تر هستند.

نت

دنیای عطرسازی واژه های زیادی را از دنیای موسیقی وام گرفته است. در صنعت عطر، روایح همانند یک هارمونی موسیقی هستند که هر رایحه و عنصر بویایی یک نت نامیده می گردد.

آکورد

آکورد واژه ای دیگر از دنیای موسیقی است که در عطرها هم کاربرد دارد و به ترکیبی از چند نت بویایی گفته می گردد که یک نت متمایزی را می سازند. آکوردها اغلب برای نشان دادن رایحه هایی است که نمی توان از روش تقطیر آن ها را به دست آورد. برای مثال نمی توان نت های چرمی را از چرم واقعی تقطیر کرد. بنابراین معمولاً این نت بویایی از آکورد یا همان ترکیبی از نت های دیگر ساخته می گردد.

فلنکر

عطرهای پیروز زیادی وجود دارند که به علت محبوبیت، نسخه های متعدد دیگری از آن ها ساخته می گردد. به عنوان مثال دیور پویزن یا میس دیور دو عطر بسیار محبوب هستند که نسخه های متعدد دیگری از آن ها به وسیله برند عرضه شده است. نسخه های نو عرضه شده، معمولا کمی به نسخه اصلی شباهت دارند. در واقع فلنکر معمولاً شبیه عطر اول است اما با یک یا دو تغییر کلیدی. به عنوان مثال دیور هیپنوتیک یک فلنکر از دیور پویزن است.

ادوپرفیوم

Eau de Parfums یکی از انواع غلظت های عطر است که غلظت اسانس خالص بالایی دارد. ادوپرفیوم ها از درصد کمتری از الکل برخودار هستند و ماندگاری بالاتری ارائه می دهند.

ادوتویلت

Eau de Toilette اصطلاحی است که به عطرهای با درصد بالاتری الکل نسبت به ادوپرفیوم برخودار هستند. ادوتویلت ها روایح ملایم تری دارند و مقدار ماندگاری شان کم تر است.

گورماند

گورماند (Gourmand) به معنای لذیذ و خوشمزه است. عطرهای گورماند به روایحی خوراکی و خوشمزه همانند پرالین، کارامل، آبنبات، مارشمالو، وانیل و روایح مشابه اشاره دارد. عطر محبوب برند فرانسیس کورکجیان با نام باکارات رژ 540 (Baccarat Rouge540) یک نمونه معروف از روایح گورماند است.

سیتروس

سیتروس (Citrus) واژه ای لاتینی است که به درختان لیمو اشاره داشته است. عطرهایی که پایه ای مرکباتی شامل ترنج، نارنج، برگ نارنج، لیمو، پرتقال، گریپ فروت یا ماندارین دارند، عطرهای سیتروسی نامیده می شوند.

چایپر

چایپر یک نام عمومی برای روایحی با پایه خزه ای و چوبی است. شیپر یا چایپر (chypre) در اصل از روایح جزیره قبرس الهام گرفته شده است: نعناع هندی تند و تیز و نت های خزه بلوط در ترکیب با مرکبات. نت های چایپر با نام روایح مدیترانه ای هم شناخته می شوند. مون پاریس از برند ایو سن لوران (Yves Saint Laurent Mon Paris) یک عطر ملایم با روایح چایپر میوه ای است.

نرولی

نرولی به روایحی برگرفته از نت های شکوفه پرتقال و بهار نارنج گفته می گردد. روایحی بسیار سرزنده و شاداب که گویی عطر پوست نارنج و شکوفه های تازه آن را می دهد.

فوژه

فوزه (Fougère) که به روایح فوژری هم شناخته می گردد، اصطلاحی فرانسوی برای برگ سرخس است. روایح فوژه عطرهای گیاهی سبز و معطری هستند که از اسطوخودوس، خزه بلوط، مرکبات و چوب تشکیل می شوند و اغلب در عطرهای مردانه کاربرد دارند. آزارو پور هوم (Azzaro Pour Homme) یک عطر مردانه دارای روایح فوژری است.

سیاژ

سیاژ عطر (Sillage) به طور کلی همان خط بو است. یک اصطلاح فرانسوی که توصیف می نماید یک عطر چقدر خط بو دارد. به عبارت دیگر، سیاژ در خصوص مدت زمانی است که یک رایحه پس از گذر شخصی که از عطر استفاده نموده است، در هوا باقی می ماند.

نیش

در روم و یونان باستانف در معماری دیوارها، فضایی فرورفته شبیه به طاقچه ایجاد می کردند که به نیش (Niche) شناخته می شد. این طاقچه ها محل قرار دادن مجسمه ها و تندیس های خدایان یا قهرمانان بود. از آن موقع، کلمه نیش با لوکس و ارزشمند بودن در ارتباط است. نیش در دنیای عطرها اصطلاحی است که به عطرهای فوق لوکس گفته می گردد. عطرهای دست ساز فراوری شده در مقیاس کم و گاهی به صورت سفارشی که نمی توان به راحتی در هر فروشگاهی پیدا کرد. روایح عطرهای نیش بسیار با کیفیت و گران قیمت هستند.

انیمالیک

انیمالیک (Animalique) یا حیوانی به روایحی گفته می گردد که در ترکیبات آن از روایحی برگرفته از حیوانات استفاده شده است. مانند روایح مشک که از آهوی مشکین به دست می آید، سیوت که از گربه ای به همین نام گرفته می گردد و بعلاوه عنبر که از نهنگ عنبر به دست می آید. این مواد در حال حاضر به علت گران قیمت بودن و البته خطر انقراض حیوانات، به ندرت در عطرهای تجاری استفاده می شوند و با روایح به دست آمده از گیاهان و مولکول های مصنوعی جایگزین شده اند. شالیمار از برند گرلن (Guerlain Shalimar) عطر محبوبی است که از رایحه سیوت در ترکیبات خود استفاده نموده است و عطری انیمالیک به شمار می رود.

سافت فلورال

Soft Floral به روایحی گفته می گردد که پایه ای نرم، گرم و پودری دارند. روایحی که با طراوت شدید یک دسته گل ظریف و نرم توصیف می شوند. سافت فلورال یکی از قدیمی ترین و مهم ترین خانواده های بویایی است.

سافت اورینتال

Soft Oriental به خانواده بویایی تشکیل شده از عود همراه با گل ها، ادویه ها و کهربا که غلظتی سبک و ملایم از روایح شرقی را ایجاد می نمایند، اطلاق می گردد.

شیمی پوست

دریافت پوست هر فرد از عطر فرق دارد و نحوه واکنش پوست شما به یک عطر، یک تجربه منحصر به فرد است که با دیگری فرق دارد. به عنوان مثال عطرها معمولاً در پوست های چرب تر شدیدتر و ماندگارتر هستند.

ماندگاری

ماندگاری در عطر همان چیزی است که به آن طول عمر عطر هم می گویند. به این معنی که یک عطر چقدر روی پوست یا لباس ماندگاری دارد. ماندگاری یک عطر به کل زمانی که نت های بالایی عطر باز می گردد و از میان نت های میانی عبور می نماید و در نهایت در نت های پایه ذوب گردد، اشاره دارد.

کرمی

روایح کرمی به دسته ای از نت ها گفته می گردد که بافت کرم، کره یا خامه را تداعی می نمایند. چوب کشمیر، وانیل، مشک و نارگیل از جمله روایحی هستند که عطرهایی کرمی ایجاد می نمایند.

سخن پایانی

هر عطر، یک تجربه نو است که با آشنایی بیشتر و آگاهی دقیق تر از اصطلاحات به کار رفته برای روایحش، می توانید لذت بیشتری از آن ببرید. به عنوان یک مصرف نماینده هوشمند، این دانش به شما یاری می نماید تا به راحتی عطرهایی که با سبک و سلیقه شما سازگارتر هستند را از بین انبوه تنوع عطرهای موجود در بازار پیدا کنید و تجربه عمیق تری از خرید عطر خود داشته باشید.

منابع: perfumery, luckyscent, phlur, elle

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 تیر 1403 بروزرسانی: 7 تیر 1403 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1992

به "20 اصطلاح در دنیای عطرها که هرکسی باید بداند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 اصطلاح در دنیای عطرها که هرکسی باید بداند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید