40 درصد زندانیان زندانهای کشور به طور مستقیم مرتبط با جرائم موادمخدر هستند

به گزارش کوه سفید، دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: 40 درصد زندانیان زندانهای کشور به صورت مستقیم و 30 درصد به طور غیرمستقیم مرتبط با جرائم موادمخدر هستند و بسیاری از آسیبهای اجتماعی از جمله طلاق، جرائم خشن و سرقتها ریشه در معضل موادمخدر دارد.

40 درصد زندانیان زندانهای کشور به طور مستقیم مرتبط با جرائم موادمخدر هستند

به گزارش گروه حوادث خبرنگاران و نه نقل از خبرگزاری تسنیم، اسکندر مؤمنی صبح امروز در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان نظام پزشکی ایران اظهار کرد: موادمخدر آسیبی است که همه کشور را مستقیم و غیرمستقیم درگیر خود نموده و امروز بالغ بر چهار میلیون نفر در کشور مصرف کننده مستمر و تفننی موادمخدر هستند.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر اضافه کرد: 40 درصد زندانیان زندانهای کشور به صورت مستقیم و 30 درصد به طور غیرمستقیم مرتبط با جرائم موادمخدر هستند و بسیاری از آسیبهای اجتماعی از جمله طلاق، جرائم خشن و سرقتها ریشه در معضل موادمخدر دارد.

وی توضیح داد: برای حل معضل اجتماعی موادمخدر، باید از ظرفیت گروه های مرجع به ویژه جامعه پزشکی استفاده کرد تا با یاری یکدیگر، این امر ساماندهی گردد.

این مقام مسئول با بیان اینکه مردم کشورمان به جامعه پزشکی احترام می گذارند و اعتماد دارند، گفت: جامعه پزشکی ایران، سرمایه اجتماعی بسیاری عظیمی است که در جهان حرف برای گفتن دارد و اگر تا دهه 70 پزشکانی از کشورهای همسایه در کشورمان بودند اما افتخار جمهوری اسلامی است که امروز نه تنها در این امر خودکفا شده بلکه پزشکان ایرانی در سراسر جهان مشغول خدمت رسانی هستند و کمبودی در دانش پزشکی ندارد.

مؤمنی، استفاده از شیوه های نوین درمان، آموزش، کاهش آسیب و پیشگیری از اعتیاد را از محورهای مهم این تفاهم نامه خواند و بیان نمود: سازمان نظام پزشکی حدود 300 هزار عضو دارد که می توان از این فرصت در زمان مراجعه بیماران به پزشکان چه در حین انتظار ویزیت و چه وقت دیدار با پزشک، درباره ارائه آموزش های پیشگیری از اعتیاد و مضرات انواع موادمخدر استفاده کرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ابزار امیدواری کرد که امضای این تفاهم نامه مقدمه ای برای راهی عظیم باشد تا با استفاده از ظرفیت جامعه پزشکی از بازگشت مجدد افرادی که به بهبودی رسیده اند، جلوگیری کرد.

دکتر محمدرضا ظفرقندی؛ رئیس سازمان نظام پزشکی نیز در این مراسم گفت: با این تفاهم نامه در حوزه های پیشگیری از اعتیاد و کاهش آسیب قدمهای خوبی برداشته می گردد و با تمام توان پزشکی، در حوزه درمان اعتیاد اقدام خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: سازمان نظام پزشکی با حدود 300 هزار عضو ظرفیت مناسبی است که اگر این سرمایه اجتماعی به کار گرفته گردد در سه حوزه جامعه پزشکی، عموم مردم و درمانگران اعتیاد می توان وارد شد و فعالیتهای پیشگیرانه را ارائه کرد.

این مقام مسئول یادآور شد: استفاده از ظرفیت انجمنهای علمی نیز در این حوزه تأثیرگذار است که می توان از آن استفاده کرد لذا امیدواریم بتوانیم وظیفه خود را در مقابل این معضل ملی انجام دهیم .

لازم به ذکر است؛ این تفاهم نامه در هشت ماده تنظیم شده که به امضای اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر و محمدرضا ظفرقندی؛ رئیس سازمان نظام پزشکی رسید.

همچنین همکاری و مشارکت در تهیه و تدوین محتوای آموزشی استاندارد براساس قوانین، آئین نامه ها و دسـتورالعملهای اجرایی، اسناد راهبردی، طرح و برنامه های مرتبط با پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد، همکاری و هم افزایی در برگزاری دوره های آموزشی کاهش تقاضای موادمخدر و روان گردان ویژه پزشکان، همکاری و مشارکت در برگزاری همایشها، جشنواره های علمی و آموزشهای تخصصی در سطح ملی و منطقه ای ویژه درمانگران و عموم مردم، همکاری و مشارکت برای افزایش آگاهی عمومی با اولویت بهره برداری از فضای مجازی در راستای کاهش تقاضای موادمخدر و روان گردانها و همکارس در برگزاری رویدادهای یاری نوآور (استارت آپ) کارآفرینی اجتماعی با موضوع کاهش تقاضای موادمخدر و روان گردانها از اهم مفاد این تفاهم نامه است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 آذر 1399 بروزرسانی: 10 آذر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 968

به "40 درصد زندانیان زندانهای کشور به طور مستقیم مرتبط با جرائم موادمخدر هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "40 درصد زندانیان زندانهای کشور به طور مستقیم مرتبط با جرائم موادمخدر هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید