این 2 ویتامین بر کاهش التهاب سیستمیک تاثیری ندارند

به گزارش کوه سفید، نتایج یک مطالعه نو نشان داد نه تنها مکمل هایی، چون ویتامین دی و اُمگا 3 تاثیر چندانی بر کاهش التهاب سیستمیک ندارند، بلکه استفاده از ویتامین دی در مواردی حتی می تواند به تشدید این نوع التهاب نیز منجر گردد.

این 2 ویتامین بر کاهش التهاب سیستمیک تاثیری ندارند

نتایج مطالعات اجرا شده در بیمارستان بریگهام و زنان، دومین بیمارستان آموزشی دانشکده پزشکی هاروارد، نشان داد که در اغلب موارد نه امگا 3 که معمولا در قالب روغن ماهی به فروش می رسد و نه ویتامین دی، هیچکدام التهاب را در بدن کاهش نمی دهد.

التهاب سیستمیک راه را برای بروز شمار زیادی از امراض از جمله بیماری های خودایمنی، سرطان و ... باز می نماید. در باور عموم، ویتامین دی و اسید های چرب امگا3 معمولا به عنوان دو مکملی شناخته می شوند که می توانند به کاهش التهاب سیستمیک یاری نمایند، اما طی مطالعات جدیدی که در این باره انجام شد، هیچ مدرکی دال بر تاثیر این محصولات بر شاخص های زیستی که از وجود التهاب در بدن حکایت دارند، پیدا نشد.

سطح این شاخص ها در ابتدای آزمایش و یک سال پس از آن مقدار گیری شد. interleukin-6 از سیتوکین های پیش التهابی که از وجود التهاب سیستمیک در بدن خبر می دهد، یکی از آن شاخص های زیستی بود که مورد مقدار گیری نهاده شد. آنالیز های محققان نشان داد که سطح این شاخص زیستی در بین آن دسته از افرادی که در جریان آزمایش از مکمل ویتامین دی استفاده نموده بودند، 8.2 درصد افزایش یافته است، به این معنا که استفاده از این مکمل در واقع التهاب را در بدن این شرکت نمایندگان تشدید نموده بود.

با این حال شاخص زیستی دیگری برای التهاب موسوم به hs-CRP در بین شرکت نمایندگانی که از مکمل امگا3 استفاده نموده بودند، کاهش پیدا کرد. البته این تاثیر فقط در بین آن دسته از شرکت نمایندگانی مشاهده شد که از ابتدای مطالعه از مقادیری کمتری از ماهی در رژیم غذایی خود استفاده نموده بودند. یافته های این مطالعه نشان می دهد که استفاده از مکمل های روغن ماهی تنها بین افرادی که زیاد ماهی مصرف نمی نمایند، تا حدی در کاهش التهاب سیستمیک موثر است.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرارو
انتشار: 18 خرداد 1402 بروزرسانی: 18 خرداد 1402 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1933

به "این 2 ویتامین بر کاهش التهاب سیستمیک تاثیری ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این 2 ویتامین بر کاهش التهاب سیستمیک تاثیری ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید