تعهدات ارزی بخش خصوصی کمتر از 3 میلیارد دلار است

به گزارش کوه سفید، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری با بیان اینکه غالب فعالان اقتصادی ارز حاصل از صادرات را بازگردانده اند، گفت: عدم تعهدات ارزی بخش خصوصی کمتر از 3 میلیارد دلار است درحالی که تعداد بخش خصولتی به حدود 5 میلیارد دلار می رسد.

تعهدات ارزی بخش خصوصی کمتر از 3 میلیارد دلار است

رئیس اتاق ساری با اشاره به بخشنامه ای که در سال 97 از سوی بانک مرکزی مبنی بر اینکه صادرات زیر یک میلیون دلار نیازی به وارد کردن ارز نیمایی ندارند، گفت: با توجه به اینکه 50 درصد صادرات مازندران به عراق و افغانستان و کشورهای حاشیه خزر است، اختصاصاً برای عراق و افغانستان هم نگاه بر این بود که مبادلات با ریال انجام شود.

عبداله مهاجر دارابی در گفت وگو با شبکه اقتصاد ایران، افزود: درخواست فعالان اقتصادی این است که اولاً رئیس کل بانک مرکزی واقعیت های بازار را ببیند و دوم اینکه عدد 27 میلیارد دلاری که درباره ارز برگشت نشده به کشور ارائه شده نیز شفاف سازی شود.

او با اشاره به بررسی هایی اتاق ایران در حوزه بازگشت ارز حاصل از صادرات، شرح داد: مجموع ارز بازگشت نشده به کشور، زیر 9 میلیارد دلار یعنی حدود 8 میلیارد و 700 میلیون دلار است که از این میزان حدود 5 میلیارد دلار معادل 57.5 درصد کل ارز مربوط به شرکت های خصولتی مانند فولاد و پتروشیمی است که از وابستگان بخش دولتی محسوب می شوند.

رئیس اتاق ساری با تأکید بر اینکه کمتر از 3 میلیارد دلار مربوط به بخش خصوصی است که تعهدات خود را انجام نداده اند، گفت: تعهدی که ما به عنوان بخش خصوصی برای خود داریم و تعهدی که دولت و بانک مرکزی برای خود تعریف می کند باید همراه با پایبندی باشد.

رئیس اتاق ساری با بیان اینکه تقبل مسئولیت ها نباید یک طرفه باشد، افزود: وقتی دولت هزار دلار را نمی تواند ازنظر قانونی جابجا کند و این مهم را از بخش خصوصی می خواهد، باید فرصت مناسب را نیز در اختیار فعالان اقتصادی قرار بدهد.

او اظهار کرد: امروز بخش خصوصی می خواهد که ارز حاصل از صادرات را برگرداند و با ریالی که به دست می آورد منافع خود را بیشتر تأمین کند تا اینکه مثلاً بیاید ارز را با قیمت گزاف بفروشد.

مهاجر دارابی با بیان اینکه باید واقعیت ها را ببینیم و اگر واقعیت ها در دسترس نیست آمار غیرواقعی را ارائه ندهیم تأکید کرد: بخش خصوصی تنها 3 میلیارد دلار از تعهدات ارزی خود را انجام نداد و نباید آن قدر این مسئله را بزرگ کنیم و بگوییم 27 میلیارد دلار بوده است.

او ادامه داد: این عدد شاید جفا به بخش خصوصی باشد و این حق او نیست که در شرایط تحریمی این سال ها و این روزها، چنین جفایی را در خود ببیند.

رئیس اتاق ساری با اشاره به اینکه بانک مرکزی اسامی 140 فعال اقتصادی مازندران را نیز در لیست افرادی که به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند آورده است، شرح داد: با رصدی که انجام دادیم، غالب آنها به تعهداتشان عمل کردند، به عنوان نمونه نام یک شرکت لبنیاتی مازندرانی فعال در کشور عراق که 40 تا 45 درصد حجم صادرات مازندران را دارد نیز در لیست قرار گرفته اما این شرکت طبق آمارها، 90 درصد تعهداتش را انجام داده، به طوری که یا صادرات را به ارز نیمایی بازگردانده و یا با صادرات در مقابل واردات تعهد خود را انجام داده است.

مهاجر دارابی ادامه داد: در برخی موارد ممکن است، تعهدات ثبت نشده باشد و این مشکل صادرکنندگان نیست. اگر گاهی در تعهدات قصور می شود که آن هم بسیار اندک است، بخش خصوصی به دنبال انجام ندادن تعهدات نیست اما مشکل دارد، مواردی داشتیم که دوستان ما برای انجام تعهد ارزی نمی توانند به بانک ورود پیدا کنند و کارشان را انجام دهند. هنوز هم کالاهایی از سال 97 و 98 در گمرک مانده که ترخیص نشده اند.

وی با اعلام اینکه در سال 97 حدود 375 میلیون دلار و در سال 98 نیز حدود 270 میلیون دلار صادرات از مازندران انجام شد، گفت: در این دو سال، عدم تعهدات ارزی زیر 100 میلیون دلار بوده است که 70 تا 95 درصد آنها نیز در ادامه به تکلیف خود عمل کردند.

رئیس اتاق ساری بیان نمود: غالب شرکت های مازندرانی زیر یک میلیون دلار صادرات دارند، و باید نگاه را به سمت واقع گرایی ببریم و بدانیم که بخش خصوصی در کنار دولت و نظام است.

این فعال اقتصادی خواستار اعتمادسازی در زمینه تعهدات ارزی شد و بیان نمود که همین حالا بخش خصوصی در زمینه برگشت ارز حاصل از صادرات دلسرد شده است، ازاین رو از بانک مرکزی انتظار می رود که راستی آزمایی پیشه کند.

مهاجر دارابی با بیان اینکه بخش خصوصی با همه مشقت ها به دنبال تولید و صادرات است، یکی از راه های تحقق جهش تولید را صادرات عنوان و اظهار کرد: اگر اعتمادی که بخش خصوصی به دولت و نظام دارد، بشکند، چندان نباید انتظار داشته باشیم که این بخش پای کار بیاید، بنابراین ترمیم این شرایط باید در اولویت باشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 804

به "تعهدات ارزی بخش خصوصی کمتر از 3 میلیارد دلار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعهدات ارزی بخش خصوصی کمتر از 3 میلیارد دلار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید