سال 2022، سال ظهور دستاورد های بزرگ فناوری ، از توسعه هوش مصنوعی تا راه چاره هایی برای انرژی پایدار

به گزارش کوه سفید، در شرایط کرونا اثر فناوری روی جامعه و زندگی مردمی اثرات مهمی داشته که در سال 2022 تاثیرات بیشتری را به همراه خواهد داشت.

سال 2022، سال ظهور دستاورد های بزرگ فناوری ، از توسعه هوش مصنوعی تا راه چاره هایی برای انرژی پایدار

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی خبرنگاران، در سال 2022، همه گیری کرونا، از راه های مختلف بر زندگی ما تأثیر خواهد گذاشت. این بدان معناست که ما شاهد افزایش سرعت دیجیتالی شدن و مجازی سازی تجارت و جامعه خواهیم بود. با این حال، با ورود به سال تازه، احتیاج به پایداری، افزایش حجم داده ها و افزایش سرعت محاسبه و شبکه، به اسم مهمترین محرک تحول دیجیتالی شرایط خود را بازیابی می نماید.

برای بسیاری از افراد و سازمان ها، مهمترین درس دو سال اخیر این بوده است که اگر انگیزه وجود داشته باشد، پیاده سازی تغییرات تحول آمیز آنقدر ها که تصور می شد سخت نیست! به اسم یک جامعه، ما بدون شک به توسعه این فناوری تازه برای انعطاف پذیری، چابکی و تفکر ابتکاری ادامه خواهیم داد، زیرا تمرکز از کوشش برای بقا در جهان در حال تغییر به شکوفایی در آن تغییر می نماید.

با در نظر گرفتن این موضوع، پیش بینی هایی درباره فرایند های خاصی است که به احتمال زیاد بیشترین تاثیر را در سال 2022 خواهند داشت. مردم عادی درخصوص محاسبات کوانتومی، رابط های عصبی یا فناوری نانو نظری نخواهند داشت، در حالی که مطمئناً این موضوع روی زندگی همه تأثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید

مهمترین دستاورد ها در سال 2022 احتمالاً بر روی همگرایی گرایش های فناوری متمرکز است، زیرا ابزار هایی ظهور می نمایند که به ما اجازه می دهد آن ها را به روش های تازه و شگفت انگیز ترکیب کنیم. در ادامه تعدادی با تعدادی از فناوری هایی که در سال 2022 ظهور یا توسعه می یابند، آشنا خواهید شد:

لغت هوشمند، پیش تر به معنی اتصال به اینترنت بود. تلفن های هوشمند، تلویزیون های هوشمند و تعداد زیادی از دستگاه های هوشمند دیگر تنها ابزار هایی بودند که توانایی اتصال به اینترنت را داشتند. امروزه، لغت هوشمند، مفهومی مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) و به طور کلی الگوریتم های یادگیری ماشین است و می تواند به طرزی نوآورانه به ما یاری کند. خودرو های هوشمند از الگوریتم های تشخیص چهره برای تشخیص اینکه آیا ما به جاده توجه داریم یا خسته شده ایم، استفاده می نمایند. تلفن های هوشمند از الگوریتم های هوش مصنوعی برای حفظ کیفیت تماس و همینطور یاری به ما در گرفتن عکس های بهتر استفاده می گردد و البته، دستگاه های هوشمند دارای برنامه هایی هستند که از هوش مصنوعی برای یاری به ما در انجام هر کاری استفاده می نمایند. حتی توالت های هوشمند هم در راه هستند که می توانند برای تشخیص مسائل گوارشی با استفاده از بینایی رایانه ای برای تجزیه و تحلیل نمونه مدفوع مورد استفاده قرار گیرند.

هوش مصنوعی به ابزار هایی که برای انجام کار های روزمره استفاده می کنیم نفوذ نموده است، از دستیار های صوتی گرفته تا ترجمه زبان و ابزار هایی که به ما امکان می دهد داده های ساختار یافته را از تصاویر، خطوط تخته سفید و یادداشت های دست نویس استخراج کنیم. هوش مصنوعی بعلاوه بسیاری از اتوماسیون فرآیند های رباتیک را قادر می سازد تا حجم کار را در بخش های مدیریت، لجستیک، حسابداری و منابع انسانی کاهش دهد. صنعت یا عملکرد شغلی افراد هرچه باشد، احتمالاً راهکاری پیدا خواهند کرد که به وسیله هوش مصنوعی طراحی شده است تا زندگی را آسان تر کند.

این فرایند گسترده شامل هوش مصنوعی، اینترنت اشیا (IoT) و شبکه های فوق سریع تازهی مانند 5G است که همه آن ها با هم جمع می شوند تا با قابلیت هایی که چند سال پیش نداشتیم، به ما یاری نمایند. افزایش حجم داده ها، سرعت بیشتر شبکه و پردازنده و دموکراتیزه شدن داده ها (بیشتر در این مورد در زیر) گرد هم می آیند تا جامعه را به نحوی تحت تاثیر قرار دهند که بیشتر از تاثیر هرکدام به تنهایی است.

یکی دیگر از محرک های قدرتمند، دموکراتیزه کردن مداوم داده ها و فناوری خواهد بود. در سال های اخیر صنعت کاملی ظهور نموده است که میخواهد مهارت ها و ابزار های لازم برای نوآوری فناوری را در اختیار بخش وسیعی از افراد جامعه بدون در نظر گرفتن تخصص یا تجربه آن ها قرار دهد. راهکار های ابری برای ذخیره سازی، شبکه و پردازش هزینه بر هستند و خطرات ایجاد زیرساخت های گران قیمت به منظور آزمایش ایده های تازه، کمتر می گردد. راهکار های ترکیبی برای زمانی که سرویس های فضای ابری کاملاً مناسب نیستند، به سطحی رسیده اند که قابلیت اجرایی شدن را دارند.

نوآوری در بعضی زمینه ها به علت بحران مهارت ها محدود شده است که مشکل به نظر می رسد، اما محرک اصلی آن، راهکار خودتان انجام دهید است. هنگامی که هر شرکتی می تواند یک شخص را برای انجام دادن کار های مورداحتیاجش به کار بگیرد، به استخدام ارتشی از نوابغ کامپیوتر برای ساخت مغز دیجیتالی احتیاج ندارد. راهکار های هوش مصنوعی آماده برای همه چیز از بازاریابی تا منابع انسانی، مدیریت پروژه و برنامه ریزی و طراحی فرآیند های فراوری وجود دارد. در سال 2022 ما شاهد شرکت هایی خواهیم بود که زیرساخت های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا را بدون داشتن یک سرور یا قطعه اختصاصی رمز اختصاصی به کارگیری می نمایند.

رابط های بدون کد محبوبیت بیشتری پیدا می نمایند، زیرا فقدان دانش برنامه نویسی یا درک دقیق آمار و ساختار داده ها مانعی برای تحقق ایده تغییر جهان نیست. OpenAI، یک گروه تحقیقاتی که به وسیله ایلان ماسک تأسیس شده و مایکروسافت هم از دیگر منابع اقتصادی آن است که به تازگی از Codex رونمایی نموده که یک مدل برنامه نویسی است که می تواند از زبان طبیعی انسان، کد فراوری کند. با بالغ شدن فناوری هایی این چنینی که در سال 2022 معرفی می شوند و با امکانات ارائه شده به وسیله زیرساخت های ابری، نوآوری و تخیل ما به ندرت با کمبود منابع یا مهارت های فنی محدود می گردد.

در طول سال های 2020 و 2021، بسیاری از ما مجازی سازی دفاتر و محل کار خود را تجربه کردیم، زیرا هماهنگی های کار از راه دور به سرعت انجام شد. این فقط یک موج بحران محور از یک فرایند طولانی مدت بود. در سال 2022، ما به طور فزاینده ای با مفهوم metaverse یا جهان های دیجیتالی مداومی که به موازات جهانی فیزیکی که در آن زندگی می کنیم وجود دارد، آشنا می شویم. طبق گفته مارک زاکربرگ بنیانگذار فیسبوک، بسیاری از کار هایی را که در جهانی واقعی به آن ها عادت نموده ایم، از جمله کار، بازی و معاشرت.

با افزایش نرخ دیجیتالی شدن، این متاورس ها قادر خواهند بود جهانی واقعی را با دقت روزافزون مدل سازی و شبیه سازی نمایند و به ما این امکان را می دهند که تجربیات همه جانبه، قانع نماینده و در نهایت ارزشمندی را در حوزه دیجیتال داشته باشیم. در حالی که بسیاری از ما واقعیت های مجازی را تا حدودی به وسیله هدست ها تجربه نموده ایم، مجموعه ای از دستگاه های تازه که به بازار می آیند به زودی تجربه ارائه بازخورد لمسی و حتی بو را بهبود می بخشند.

شرکت اریکسون که هدست های واقعیت مجازی را برای دورکاری کارکنان کارمندانش در دورکاری ناشی از کرونا پیشنهاد داده بود، پیش بینی نموده است که تا سال 2030 تجربیات مجازی به نحوی خواهند بود که از واقعیت قابل تشخیص نیستند.

برای اینکه فناوری کار کند، ما انسان ها باید بتوانیم به آن اعتماد کنیم. ما در حال حاضر شاهد واکنش های منفی هستیم که در برابر بسیاری از روش های استفاده از فناوری نشان داده می شوند و آن ها را خطرناک، مخرب یا غیرمسئولانه می دانند. به ویژه هوش مصنوعی گاهی اوقات به اسم جعبه سیاه نشان داده می گردد، به این معنی که ما نمی توانیم داخل آن را ببینیم تا نحوه عملکرد آن را درک کنیم. این موضوع اغلب به علت پیچیدگی آن است نه طرح بدخواهانه برای محدود کردن درک ما، با این حال، اثر هردو یکسان است.

ایده هوش مصنوعی شفاف و قابل شرح، توانست در سال های اخیر محبوبیت خود را افزایش بدهد، زیرا تعیین شده است که بخش هایی از جامعه به آن بی اعتماد هستند و به نظر می رسد که دلایل خوبی هم دارند. دولت ها هم به وضوح درک می نمایند که احتیاج به داشتن یک چارچوب نظارتی وجود دارد، همانطور که وجود قانون پیشنهادی اتحادیه اروپا برای هوش مصنوعی نشان می دهد.

قانون پیشنهادی، مقامات را از به کارگیری هوش مصنوعی برای ایجاد سیستم های رتبه بندی اجتماعی و بعلاوه استفاده از ابزار های تشخیص چهره در مکان های عمومی منع می نماید. بعلاوه لیستی از اثرات خطرناک، از جمله سوء استفاده از آسیب پذیری ها و ایجاد آسیب جسمی یا روانی، وجود دارد که ارائه دهندگان راهکار های هوش مصنوعی باید نشان دهند که سیستم های آن ها چنین مسائلی را به همراه ندارند.

با این حال، بعضی ادعا می نمایند که پیشبرد این موضوع کافی نیست، زیرا در شرایط فعلی؛ هیچ شرطی مبنی بر اینکه افراد باید از تصمیم گیری های مبتنی بر هوش مصنوعی مطلع شوند، وجود ندارد.

سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، گفته است که اگرچه به نظر می رسد تنظیم هوش مصنوعی لازم است، اما برای حفظ نوآوری باید تعادل وجود داشته باشد. این اقدام متعادل نماینده احتمالاً در طول سال 2022 به طور فزاینده ای مورد بحث قرار خواهد گرفت، زیرا افراد بیشتری از تأثیرات مثبت و منفی بالقوه بر جامعه که هوش مصنوعی و سایر فرایند های فناوری خواهند داشت، مطلع خواهند شد.

در طول همه گیری کرونا، انرژی تتازهپذیر شاهد افزایش مصرف بود. در ایالات متحده، مصرف انرژی تتازهپذیر در ده هفته اول قرنطینه 40 درصد افزایش یافت. در سراسر جهان، با تعطیلی صنایع و ماندن مردم در خانه، مصرف انرژی های تتازه ناپذیر با کاهش همراه بود. این امر باعث شده است که در سال های آینده سرمایه گذاری بیشتری برای فراوری انرژی از منابع تتازهپذیر انجام گردد.

آژانس بین المللی انرژی (IEA) تخمین می زند که 40 درصد بیشتر از انرژی تتازهپذیر در طول سال 2020 در مقایسه با سال قبل فراوری و مورد استفاده قرار گرفته است و پیش بینی می نماید که این رشد تا سال 2022 ادامه یابد. به طور کلی، هزینه فراوری انرژی های تتازهپذیر از منابع مختلف، از جمله خشکی و باد ساحلی، خورشیدی و جزر و مدی بین هفت تا 16 درصد کاهش یافته است.

این موضوع یاری بزرگی برای کشور ها و کسب و کار هایی خواهد بود که سعی در دستیابی به اهدافی مانند خنثی یا حتی صفر کردن انتشار کربن را دارند، است. علاوه بر این، منابع تازه انرژی در حال ظهور مانند سوخت های زیستی، هیدروژن مایع و حتی همجوشی هسته ای پیشرفته تر می شوند.

با این حال، پیشرفت در همه این زمینه ها به احتمال زیاد خبرساز خواهد شد. شرکت آمریکایی Helion Energy که یکی از پیشگامان در زمینه انرژی همجوشی است، پیش بینی می نماید که بتواند تازهترین نمونه از ژنراتور همجوشی را طی سال آینده میلادی معرفی کند. علاوه بر این انتظار می رود که کاربرد های عملی در حوزه انرژی هیدروژن سبز هم ظاهر شوند. این روش درست مقابل فرآیند های اثبات شده فراوری انرژی از هیدروژن که انرژی کثیف سوخت های فسیلی را به کار می گیرد، واقع شده است و اثر زیست محیطی را هم کاهش می دهد.

گزارش از مائده زمان فشمی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1524

به "سال 2022، سال ظهور دستاورد های بزرگ فناوری ، از توسعه هوش مصنوعی تا راه چاره هایی برای انرژی پایدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال 2022، سال ظهور دستاورد های بزرگ فناوری ، از توسعه هوش مصنوعی تا راه چاره هایی برای انرژی پایدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید