شیوه عجیب تبلیغات انتخاباتی ، عجیب و آزاردهنده؛ دعوت کن، پول بگیر!
به گزارش کوه سفید، با سلام و درود. گروه انتخابات مجلس. یکی از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی، جهت پیشبرد کمپین تبلیغاتی و دعوت شما ملت عزیز به پای صندوق های رای، اقدام به ایجاد این کمپین تشویقی کرده است. ...
جهت دریافت مشاوره خدمات موشن گرافیک از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی سناریو تا ساخت تیزر و موشن گرافیک حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.
به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، اگر از گوشی هوشمند استفاده می کنید و با پیغام رسان هایی که امکان ایجاد گروه در آن ها وجود دارد، سر و کار دارید احتمالا در روزهای اخیر در گروه هایی به عنوان انتخابات مجلس و مضامینی که به آن اشاره شد برخورد نموده اید.
دوم اسفند 1398 انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می گردد و با نزدیک شدن به زمان تبلیغات کاندیداها و به خصوص با پیشرفت تکنولوژی، هر روز با انواع جدیدی از تبلیغات روبرو می شویم. در سال های گذشته پخش تراکت، برگزاری همایش و سخنرانی، چسباندن پوستر به دیوار و حتی پذیرایی از انواع مختلف تبلیغات انتخاباتی به حساب می آمدند. با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی و پیغام رسان های مختلف، استفاده از تبلیغات در فضای مجازی هم کم کم به روش های گذشته اضافه شد. کاندیداهای انتخابات با ایجاد کانال و گروه در پیغام رسان ها کوشش داشتند صدای خود را به گوش مردم برسانند و برای خود هوادار جمع کنند.
اما یکی از جدیدترین و البته عجیب ترین نوع این تبلیغات اضافه شدن به گروه هایی است که ادعا دارند حامی یک کاندیدا و یا ائتلاف خاص هستند. البته نحوه اضافه شدن به این گروه ها در شبکه های اجتماعی به خصوص پیغام رسان تلگرام، نه به خواست کاربر بلکه به زور و با استفاده از ترفندهای خاص است.
اخیرا گروه هایی در پیغام رسان ها تشکیل شده اند که مدعی حمایت از بعضی کاندیداهای انتخابات مجلس هستند و در شناسنامه گروه برای اعضا، نرخ هایی را برای اضافه کردن افراد بیشتر به این گروه ها معین نموده اند؛ 200 نفر = 385 هزار تومان، 300 نفر = 570 هزار تومان، 400 نفر = 760 هزار تومان و ... یا 100 نفر = یک میلیون تومان، 200 نفر = دو میلیون تومان، 300 نفر = سه میلیون تومان، 400 نفر = چهار میلیون تومان و .... ضمن اینکه در شناسنامه گروه تاکید شده که کلیه واریزها و هزینه های گروه از سوی ستادهای انتخاباتی تامین می گردد. (عکس پایین)
در این گروه ها ابتدا نحوه فعالیت در گروه معین شده و سپس توضیحاتی ارائه می گردد که سوالات و ابهاماتی را ایجاد می نماید. به طور مثال در یکی از این توضیحات نوشته شده: شاید براتون سوال باشه که این هزینه ها از طرف چه کسانی پرداخت می گردد؟ تمامی مبالغ از طرف مسئول تبلیغات کنندگان پرداخت میشه و تا زمان آغاز تبلیغات این کمپین ادامه دارد. پس هیچ نگرانی نیست و با خیال راحت می توانید مخاطبان خودتان را به گروه add (دعوت) کنید.
اینکه این هزینه ها چگونه و از طرف چه کسانی تامین می گردد از ابهامات اصلی این گروه ها و به طور کلی این نوع تبلیغات است چرا که بر اساس قانون هزینه انتخابات، مبدا هزینه و نحوه هزینه کرد باید کاملا شفاف و روشن باشد.
بر اساس ماده 10 طرح شفافیت و نظارت بر تأمین اقتصادی فعالیت های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی که در 6 بهمن 1398 تصویب شد، نامزدها مکلفند، علاوه بر ارائه اسناد و مدارک لازم در طول دوره برگزاری انتخابات به مراجع ذی صلاح، گزارش اقتصادی خود را که بیانگر مجموع منابع تأمین هزینه های انتخاباتی و تبلیغاتی به تفکیک موارد مذکور در ماده (3) این قانون و همچنین تفصیل این منابع به صورت جزء به جزء مشتمل بر معینات کامل اشخاص و یا احزاب یاری کننده و همچنین امکاناتی که از محل منابع عمومی دریافت شده است و مصارف آنها باشد، همراه با اسناد اقتصادی لازم درخصوص دریافت و هزینه از حساب معرفی شده، حداکثر 20 روز بعد از رأی گیری به فرمانداری ذیربط جهت ارسال به وزارت کشور و هیأت مرکزی نظارت ارائه دهند.
براساس ماده 11 این طرح، تخلف از مفاد این قانون و انجام هرگونه هزینه تبلیغاتی و انتخاباتی برخلاف احکام آن جرم بوده و مرتکب به یکی از مجازات های تعزیری درجه شش به استثنای مجازات حبس محکوم می گردد و در صورتی که نامزدهای انتخابات مرتکب این جرم شوند علاوه بر مجازات مقرر منجر به محرومیت آنها از نامزدی در کلیه انتخابات ها از یک تا دو دوره از سوی مراجع صالح قضائی می باشد.
از سوی دیگر بر اساس ماده 6 این طرح، هزینه های انتخاباتی هر داوطلب صرفا شامل موارد زیر است: 1. هزینه های مربوط به دایر کردن محل ستاد انتخابات اعم از اجاره بهای آن و هزینه های خدمات و حمل ونقل و سایر موارد مربوط به ستاد، 2. هزینه های برپایی تجمع عمومی مرتبط با اهداف انتخاباتی، 3. هزینه های تبلیغات مجاز، 4. هزینه و حق الزحمه عوامل اجرایی و کارشناسی ستادها در فعالیت های انتخاباتی.
بر اساس تبصره این ماده سایر هزینه ها و تعهدات به جز موارد موضوع این ماده از جمله ارائه یاری و خدمات نقدی و غیر نقدی به افراد توسط نامزد یا از طرف وی ممنوع و خرید و فروش رای محسوب می گردد.
فرمانداری و بخش داری مربوطه مکلفند ضمن ارائه تذکر کتبی و انجام اقدامات لازم جهت جلوگیری از این اقدامات مراتب را به مراجع قضایی صالح و هیات های اجرایی و نظارت گزارش دهند.
نامزدها مکلفند به وسیله ستادهای انتخاباتی خود نحوه و نوع تبلیغات را مدیریت نموده و از تخلفات مقرر در قوانین جلوگیری کنند.
نکته دیگر درباره این گروه ها نحوه دعوت شدن به آن هاست که علاوه بر زیر پا گذاشتن حریم خصوصی افراد باعث آزار کاربر هم می گردد. این روزها نحوه دعوت شدن به این گروه ها به یکی از معضلات کاربران پیغام رسان ها تبدیل شده چرا که بدون آن که بدانند چه کسی آن ها را به گروه اضافه نموده است، هیچ اختیاری هم در اضافه شدن به گروه وجود ندارد و یک کاربر به صورت کاملا اجباری به طور مثال صبح که از خواب بیدار می گردد متوجه حجم انبوهی از پیغام در گروه هایی که قبلا عضو آن نبوده می گردد که این کار به نوعی تجاوز به حریم خصوصی افراد به حساب می آید و از نظر تبلیغات انتخاباتی هم جرم تلقی می گردد.
جالب تر این که در توضیحات این گروه ها هم به این نکته اشاره شده و به جای احترام به حریم خصوصی دعوت شونده، حریم خصوصی کسی که او را به گروه دعوت نموده حفظ می گردد تا دعوت شونده متوجه نگردد چه کسی او را به این گروه اضافه نموده است. این یکی از توضیحاتی است که این موضوع را در چنین گروه هایی نشان می دهد: ربات داخل گروه 24 ساعت آنلاین هست و دو کار مهم و اساسی انجام میده: 1) حذف اعلان های مربوط به دعوت شما، یعنی با این کار ربات نمیزاره مخاطب شما بفهمه که شما دعوتش کردید. 2) شمارش تعداد دعوت های شما در هر 24 ساعت. پس خیالتون از این بابت هم راحت باشه.
علاوو بر این در این گروه ها نحوه دعوت دیگر کاربران به طور کامل توضیح داده شده و تاکید شده است: شما یه کار بیشتر احتیاج نیست انجام دهید. هر چقدر دوست دارید دعوت کنید و شماره کارت و اسم خودتون رو به ادمین ارسال کنید.
نحوه کار هم ساده است. هر کاربر با اضافه شدن به گروه، در ازای اضافه (دعوت) کردن تعداد نفراتی که به آن اشاره شد مبالغی را دریافت می نماید. البته به نظر می رسد این گروه ها فعلا از سوی عده ای تشکیل شده و در حال بالا بردن اعضای گروه هستند تا احتمالا با رسیدن به تعداد بالایی از کاربران، گروه مورد نظر به یک کاندیدا یا ائتلاف انتخاباتی فروخته گردد.
هر چند در یکی از این گروه ها هم ادعا شده که این مبالغ برای یک کننده مجلس چندان زیاد نیست و شائبه دست داشتن کنندگان فعلی را برای تبلیغات انتخابات آینده ایجاد نموده است. در یکی از پیغام های گروهی با عنوان انتخابات مجلس که تا لحظه انتشار این گزارش بیش از 175 هزار عضو داشته، با انتشار یک مانده حساب هفت میلیارد تومانی، این پیغام نوشته شده: دوستانی که میان پی وی میگن این همه هزینه واسه چی...این پولا برای کننده مجلس پول نیست. عکس بالا فقط موجودی یکی از کارت های حساب اسپانسر ائتلاف کننده های ما هست. ادمین ها و مسئول های واریز آنلاین هستند، هر چه بیشتر اد بزنید و شماره کارت بفرستید و بیایید و پولتونو بگیرید. (عکس پایین)
این ادعا در حالی مطرح شده که بر اساس ماده 5 طرح شفافیت و نظارت بر تأمین اقتصادی فعالیت های انتخاباتی، حداکثر هزینه هر نامزد انتخاباتی، در هر دوره انتخابات متناسب با پراکندگی جمعیت و محدوده جغرافیایی و تعداد کرسی های هر حوزه انتخابیه با پیشنهاد وزارت کشور به تأیید هیئت مرکزی نظارت می رسد.
از طرفی در این گروه ها برای اثبات اینکه دروغی در کار نیست، فیش های واریزی به کسانی که به تعداد کافی کاربر به گروه اضافه نموده اند منتشر می گردد. البته در توضیحات یکی از این گروه ها آمده: دوستان طبق درخواست های شما رسید واریزی همه توی گروه قرار نمیگیره و فقط رسید اونهایی توی گروه قرار میگیره که خودشون این اجازه رو به ما بدن. و سپس در توضیح یکی از این قبوض واریزی نوشته شده: رسید واریز مبلغ 1.400.000 تومان به حساب آقای ... از طرف کمپین انتخاباتی مجلس 98. ایشان 140 نفر واقعی به گروه دعوت کردند. یا خانم ...، 110 نفر اد کردید و مبلغ یک میلیون و 100 هزار تومان به حسابتون واریز شد. تاییدیه تراکنش به پی وی شما نیز ارسال شد. با تشکر. (عکس پایین)
یک نکته نگران کننده درباره این گروه ها، سطح دسترسی آنها به دفترچه تلفن همراه بعضی کاربران است. طبق گزارش ها از سوی تعدادی از کاربرانی که به این گروه ها دعوت شده اند بدون آنکه خود کاربر دخالتی داشته باشد تعدادی از شماره های موجود در دفترچه تلفن همراه وی نیز به این گروه ها اضافه شده است. تمامی این موضوعات علاوه بر آزار کاربرانی که به هر دلیلی دوست ندارند درگیر چنین گروه هایی شوند اما ناخواسته به آنها اضفه می شوند، نگرانی های زیادی را درباره پول های هزینه شده در آنها و همچنین در امان نبودن حریم خصوصی کاربران ایجاد می نماید. با توجه به شواهد موجود، به نظر می رسد که فعالیت های این گروه ها مصداق شاخص خرید و فروش رای به حساب می آید و معین نیست که آیا از سوی مراجع مربوطه نظارت و پیگیری درباره این اقدامات صورت می گیرد یا خیر.
روز چهارشنبه 9 بهمن سردار وحید مجید رئیس پلیس سایبری کشور در هشداری انتخاباتی به کاربران فضای مجازی، گفت که در صورت مشاهده و رویت تخلفات انتخاباتی و تبلیغاتی در فضای مجازی، موضوع به ستاد برگزاری انتخابات وزارت کشور و سایر مراجع ذیصلاح قانونی منعکس می گردد.
سردار مجید با بیان اینکه همه شرایط و ضوابط تبلیغ و اقدام داوطلبان مجاز به تبلیغات کنندگی مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی، تابع قوانین و مقررات ستاد برگزاری انتخابات است، اضافه کرد: پلیس فتا بر حسب ماموریت های ذاتی و محوله خود به صورت عام فضای مجازی را رصد می نماید و هرگونه جرایم و موارد مغایر با قوانین و موازین معین شده را احصاء نموده و به مراجع قضائی اعلام می نماید.
همچنین کنندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح یک شنبه 6 بهمن جزییات طرح شفافیت و نظارت بر تأمین اقتصادی فعالیت های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی را آنالیز و قوانینی را در این زمینه تصویب کردند.
به طور مثال بر اساس ماده 3 این طرح، امکانات و منابع قانونی تامین اقتصادی تبلیغات و فعالیت های انتخاباتی نامزدهای انتخابات، اعم از نقدی و غیرنقدی و مستقیم و غیرمستقیم منحصراً شامل موارد زیر است: 1.اموال و دارایی شخصی نامزد، 2.یاری های احزاب و گروههای سیاسی، 3.یاری های اشخاص حقیقی ایرانی، 4. منابع و امکانات عمومی که مطابق این قانون و سایر قوانین مرتبط استفاده از آن برای انجام فعالیت ها و تبلیغات انتخاباتی مجاز است، از قبیل سالن های اجتماعات، صندلی های نصب تبلیغات، مستندات تلویزیونی(صوتی و تصویری).
براساس تبصره یک این ماده، هرگونه یاری به فعالیت های انتخاباتی تحت هر عنوانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از اشخاص حقوقی به جز احزاب و گروههای سیاسی، ممنوع است، اعم از اینکه به صورت یاری نقدی یا غیرنقدی باشد و یا اینکه اموال، خدمات یا دیگر امتیازات مستقیم و یا غیرمستقیم را به قیمتی کمتر از آنچه قیمت متعارف آن ها است، برای نامزدها و یا در جهت فعالیت های انتخاباتی و تبلیغات فراهم کنند.
همچنین در ماده 4 این طرح آمده است: دریافت و پرداخت یاری اقتصادی نقدی یا غیر نقدی برای تامین منابع اقتصادی فعالیت های انتخاباتی باید شفاف بوده و هویت پرداخت کننده و دریافت کننده آن به توضیح ذیل معلوم باشد:
الف) پرداخت کننده: شخص حقیقی: نام و نام خانوادگی، کد ملی
احزاب و گروههای سیاسی: عنوان حزب، شماره پروانه، نام و نام خانوادگی دبیر حزب.
ب)دریافت کننده: نام و نام خانوادگی، تاریخ دریافت.
بر اساس تبصره 1 این ماده هرگونه پرداخت و یاری نقدی باید به وسیله اسناد بانکی یا به صورت الکترونیکی و به وسیله شماره حساب موضوع ماده (7) این قانون انجام گیرد.
بر اساس تبصره 2 این ماده درصورت عدم رعایت الزامات و ضوابط مقرر درخصوص وجوه پرداختی، نامزدها حق استفاده از آن را نداشته و باید وجوه دریافتی به پرداخت کننده عودت داده گردد. درصورتی که پرداخت کننده یاری معین نباشد و یا اطلاعات ارائه شده از سوی آنها بیانگر موارد فوق نبوده و یا اشتباه باشد، اموال مذکور اعم از نقدی و غیرنقدی مشمول احکام اموال مجهول المالک است.
با توجه به هشدار پلیس سایبری کشور و قوانین سفت و سختی که در زمینه تبلیغات انتخاباتی به تصویب رسیده این نگرانی وجود دارد که این نوع تبلیغات و تشکیل چنین گروه هایی علاوه بر ایجاد فساد، باعث متضرر شدن بعضی کاربران فضای مجازی و حتی کلاهبرداری های اینترنتی و از این قبیل موارد گردد. با توجه به اینکه مبدا و منشا، منبع اقتصادی و گردانندگان این گروه ها معین نیستند، اگر پای کنندگان فعلی مجلس یا کاندیداهای انتخابات و ائتلاف ها و گروه های مختلف سیاسی در میان باشد یا بخواهند از این نوع تبلیغات عجیب استفاده کنند، ممکن است حتی این اقدامات باعث زیر سوال رفتن سلامت انتخابات 1398 مجلس شورای اسلامی شو
منبع: همشهری آنلاین