مهمترین منابع پروتئین گیاهی را بشناسید!

به گزارش کوه سفید، کینوا بعلاوه منبع غنی از لیزین و ترکیبات فعالی است که دارای خواص ضد باکتری، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی هستند. مصرف منظم کینوا از چندین بیماری مختلف قلبی عروقی محافظت می نماید.

مهمترین منابع پروتئین گیاهی را بشناسید!

با شناخت پروتئین های گیاهی و جای دادن آن ها در رژیم غذایی خود می توانید از فواید بی نظیر آن ها بهرمند شوید.

گوشت، لبنیات و تخم مرغ حاوی اندازه کافی از تمام اسید های آمینه ضروری هستند؛ بلوک های سازنده مولکول های پروتئین که ما خودمان قادر به فراوری آن ها نیستیم.

بیشتر منابع گیاهی فاقد یک یا چند مورد از این اجزای مهم هستند. با این حال بعضی منابع پروتئین گیاهی وجود دارد که به شما یاری می نماید احتیاج خود به پروتئین را تامین کنید. در ادامه به معرفی این منابع می پردازیم.

1- توفو و تمپه: سویا و محصولات آن، مانند توفو و تمپه، یکی از معروف ترین پروتئین های گیاهی هستند. آن ها منابع عالی کلسیم، منگنز و سلنیوم و بعلاوه ترکیباتی به نام ایزوفلاون هستند. مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف منظم سویا و محصولات سویا می تواند منجر به کاهش شدید خطر مرگ در اثر سرطان های سینه، معده، کولورکتال، پروستات و ریه گردد.

2- سیتان: سیتان یک جایگزین گوشت گیاهی است که از گلوتن گندم تهیه می گردد و به همین علت، اغلب به عنوان گوشت گندم نامیده می گردد.

جدا از طعم مرغ مانند، سیتان به علت داشتن پروتئین فوق العاده بالا مشهور است. سیتان یکی از غنی ترین منابع پروتئین گیاهی است، اما به علت محتوای گلوتن بالای آن، نمی تواند به وسیله افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن مصرف گردد.

3- کینوا: یک فنجان کینوای پخته شده کمتر از 10 گرم پروتئین دارد، اما یک غذای اصلی محبوب در بین گیاه خواران است. کینوا بعلاوه منبع غنی از لیزین و ترکیبات فعالی است که دارای خواص ضد باکتری، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی هستند. مصرف منظم کینوا از چندین بیماری مختلف قلبی عروقی محافظت می نماید.

4- گندم سیاه: گندم سیاه مشابه کینوا، حاوی اندازه قابل توجهی اسید آمینه ضروری لیزین است. بعلاوه منبع بسیار خوبی از فسفر، منگنز، مس، منیزیم و آهن و حاوی مجموعه وسیعی از ترکیبات فعال بیولوژیکی مانند فلاونوئید ها و بتا گلوکان هاست.

مصرف منظم دانه گندم سیاه می تواند به تنظیم سطح کلسترول، مبارزه با التهاب سیستمیک و کاهش فشار خون و بعلاوه کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی یاری کند.

5- دانه چیا: این دانه ها اندازه قابل توجهی از تمام اسید های آمینه ضروری را فراهم می نماید. دانه چیا بعلاوه حاوی سطوح بالایی از اسید های چرب اشباع نشده، فیبر های غذایی، ویتامین B، کلسیم، فسفر و پتاسیم است. مصرف منظم دانه چیا می تواند خطر ابتلا به بیماری های عصبی و کبدی و بعلاوه فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و مسائل قلبی عروقی را کاهش دهد.

6- لوبیا، نخود و عدس: حبوبات مقادیر نسبتا کمی از دو اسید آمینه ضروری مهم یعنی متیونین و سیستئین را دارند. آن ها منابع پروتئینی بسیار غنی هستند و خوردن آن ها دوز بالایی از فیبر رژیمی، آهن، روی، فولات، کلسیم و منیزیم و بعلاوه آنتی اکسیدان ر ا به بدن شما می رساند.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرادید
انتشار: 4 شهریور 1401 بروزرسانی: 4 شهریور 1401 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1805

به "مهمترین منابع پروتئین گیاهی را بشناسید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین منابع پروتئین گیاهی را بشناسید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید