نمایندگانی که دیگر تن به کار نمی دهند، چرا مجلس آنلاین نمی گردد؟

به گزارش کوه سفید، نهاد قانون گذاری کشور مدتی است به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شده است، در حالی که پیش از این تمهیدی برای برگزاری جلسات مجلس در شرایط خاص در نظر گرفته نشده است.

نمایندگانی که دیگر تن به کار نمی دهند، چرا مجلس آنلاین نمی گردد؟

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری خبرنگاران، بازگشایی مجلس شورای اسلامی پس از انتخابات با شیوع ویروس کووید 19 در کشور همراه بود؛ تمهیدات مراقبتی برای مقابله با ویروس یکی پس از دیگری از سوی وزارت بهداشت اعلام می شد؛ نمایندگان که در تبلیغات انتخاباتی بیشترین تماس را با مردم داشتند، جزو گروه پر خطر شناخته شدند و تصمیم وزارت بهداشت بر آن شد که جلسات علنی مجلس تعطیل گردد.

اسفند دهه اول را به آخر می رساند که اسدالله عباسی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس از تصمیم هیئت رئیسه مجلس برای تعطیلی جلسات علنی تا اطلاع ثانوی خبرداد و گفت: این تصمیم هیئت رئیسه در پی درخواست رئیس ستاد مقابله با کرونا گرفته شد و موضوع به قدری جدی بود که حتی جلسه رأی اعتماد وزیر جهاد کشاورزی و تصویب بودجه کل کشور سال 99 را هم تحت تأثیر قرار داد و سبب شد تصمیمات ویژه ای در این زمینه گرفته گردد.

تعطیلی مجلس البته با انتقادهایی همراه بود و بعضی چهره های سیاسی و حتی عده ای از نمایندگان آن را به صلاح کشور نمی دانستند.

محمد حسینی در اینباره به خبرنگار خبرنگاران گفت: تعطیلی صحن علنی مجلس به خاطر شرایطی بود که در انتخابات وجود داشت و ارتباطی که نمایندگان با اکثریت مردم داشتند، اما با روشن تر شدن مسائل نمایندگان هم مانند دیگر نیروهای کشور باید سر کار خود حاضر باشند.

وی افزود: نمایندگان مجلس در شرایطی که مردم گرفتار هستند و حسب احتیاج منطقه و شرایط کاری نمی توانند در قرنطینه بمانند و میان مردم و جامعه تردد می نمایند و پیگیر امور هستند، اکنون روشن شدن مسائل مربوط به بیماری و با تستی که نمایندگان دادند امکان برگزاری جلسات علنی وجود دارد.

به اعتقاد حسینی؛ نمایندگان مجلس می توانند با اطلاعاتی که از مناطق گوناگون کشور دارندف به فرایند پیشگیری و درمان بیماری یاری کند.

ادامه شرایط قرنطینه هیئت رئیسه مجلس را مجاب کرد تا تصمیمی برای برگزاری جلسات صحن علنی با کمترین خسارات و مطابق با قوانین قرنطینه اتخاذ کند، اسدالله عباسی در اینباره به خبرنگاران گفت: با توجه به مسئولیت های مجلس شورای اسلامی و اینکه نمایندگان درخواست دارند کار روی زمین نماند تمهیداتی اندیشیده شد تا نرم افزار دیجیتال برای برگزاری جلسات صحن به صورت دو سویه طراحی گردد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره نحوه کارکرد این نرم افزار توضیح داد: این نرم افزار شرایط را مانند زمانی که نمایندگان داخل صحن بودند و به وسیله مانیتورهای خود پیشنهادها، نظرات و مخالفت های خود را اعلام می کردند، فراهم می نماید تا نمایندگان مجلس بتوانند در موضوعات منطبق با دستور کار مشارکت نمایند.

عباسی افزود: تمهیدات این نرم افزار اندیشیده شده و در صورتی که به هر دلیل قرنطینه ادامه پیدا کند، جلسات علنی مجلس به صورت دیجیتال و دوسویه برگزار خواهد شد. جلسات غیرحضوری نمایندگان که گفته شده بود با یاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می گردد، در چند نوبت به صورت غیر رسمی برگزار گردید که طبق آنچه گفته شد، استقبال مناسبی از طرف نمایندگان نداشت. به طوری که جلسه دهم فروردین نمایندگان که مقرر شده بود به صورت آنلاین برگزار گردد، به گفته سخنگوی هیئت رئیسه به دلیل حد نصاب نرسیدن رسمیت نیافت و فقط 102 نماینده حضور خود را اعلام کردند در صورتی که رسمیت یافتن جلسات مجلس حداقل به حضور 192 نماینده احتیاج دارد.

گفته می گردد بعضی نمایندگان به دلیل مسائل اینترنتی نتوانستند در جلسه صحن مجلس حضور آنلاین داشته باشند، اما سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی معتقد است: برای تشکیل جلسات به مشارکت و همکاری نمایندگان احتیاج است که گاه دریغ می گردد و اسامی نمایندگان غایب در جلسات دیجیتال به چشم می خورد.

برگزاری جلسات مجلس شورای اسلامی در زمان شیوع بیماری کرونا در حالی با مسائل عدیده روبرو بود که جلسات هیئت دولت با در نظر دریافت شرایط ویژه برگزار می شد، به گفته عباسی؛ هیئت رئیسه مجلس در ایام شیوع کرونا چندین بار در هر هفته جلسه داشت و انواع راه چاره ها را برای حضور نمایندگان و تشکیل جلسات صحن آنالیز کرد. اما ستاد مقابله با کرونا صریحاً مخالفت خود را به هیئت رئیسه ابلاغ کرد و اجازه برگزاری جلسات مجلس را نداد.

آنچه مسلم است؛ تجربه برگزاری جلسات آنلاین و غیر حضوری نمایندگان مجلس به شکست انجامیده و طبق اعلام هیئت رئیسه مجلس جلسات سه شنبه و چهارشنبه مجلس شورای اسلامی به صورت حضوری و علنی برگزار خواهد شد، اما باید در نظر داشت که وقوع شرایط خاص در کشور و ضرورت تعطیلی مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری در آینده نیز دور از ذهن نیست، بنابراین به نظر می رسد مجلس یازدهم به رغم پیگیری طرح های مالی باید شرایطی را در آیین نامه داخلی مجلس فراهم کند تا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان صدا و سیما و دیگر مجموعه های مرتبط با موضوع، از قوانینی پیروی نمایند که شرایط برای برگزاری جلسات آنلاین نهاد قانونگذاری کشور فراهم باشد.

انتهای پیغام/4034/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 7 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 591

به "نمایندگانی که دیگر تن به کار نمی دهند، چرا مجلس آنلاین نمی گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایندگانی که دیگر تن به کار نمی دهند، چرا مجلس آنلاین نمی گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید