آمار جالب از چاق و لاغرها در جهان، چقدر چربی بخوریم تا بیمار نشویم؟

به گزارش کوه سفید، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی به امار جمعیت چاق در دنیا اشاره نمود و درباره سوء تغذیه و گرسنگی چند میلیون نفر در دنیا شرح داد.

آمار جالب از چاق و لاغرها در جهان، چقدر چربی بخوریم تا بیمار نشویم؟

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت وگو با خبرنگار ، درباره شعار سال جاری روز جهانی غذا اظهار کرد: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) شعار سال جاری را این گونه قرار داده است رفتار ما، آینده ما را می سازد و رژیم غذایی سالم برای جهانی بدون گرسنگی که منظور از رفتار، الگوی تغذیه ای است.

او اعلام کرد: منظور از گرسنگی فقط فقر غذایی نیست.امروزه ما به فقر بسیاری از ریز مغذی ها دچار هستیم و باید به سمتی برویم که بتوانیم رژیم غذایی متعادل و متناسب را برای همه افراد جامعه فراهم کنیم.

جوزدانی اضافه نمود: در گذشته رژیم غذایی افراد نسبت به رژیم غذایی کنونی سالم تر بود، ولی امروزه مصرف فست فود ها و غذا های آماده در جامعه گسترش پیدا نموده , حتی آشپزی افراد در خانه ها هم کمتر شده, بنابراین بسیاری از عادات غذایی تغییر پیدا نموده است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید نمود: رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی در شیوع چاقی بسیار موثر هستند. چاقی علاوه بر اینکه در کشور های توسعه یافته وجود دارد در کشور های در حال توسعه هم دیده می گردد. گرسنگی با چاقی در ارتباط است.امروزه افراد مواد غذایی کافی را دریافت نمی نمایند بنابراین به سمت چاقی پیش می روند به طور مثال اگر فردی پروتئین کافی را از رژیم غذایی روزانه خود دریافت نکند، به مصرف زیاد کربوهیدرات ها روی می آورد و چاق می گردد.

چاقی در کمین 670 میلیون نفر بزرگسال در جهان

او توضیح داد: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی 670 میلیون نفر بزرگسال در جهان به چاقی دچار هستند. 120 میلیون نفر بین 5 تا 12 سال هم در معرض چاقی قرار دارند و 40 میلیون کودک زیر 5 سال هم از چاقی رنج می برند. 820 میلیون نفر در جهان هم به گرسنگی و کمبود دریافت مواد غذایی دچار هستند.

جوزدانی گفت: رژیم غذایی ناسالم با میزان مرگ و میر افراد ارتباط مستقیم دارد به طوری که یک پنجم مرگ و میر های جهان ناشی از تغذیه ناسالم است. تغذیه ناسالم همچنین با بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و بعضی از انواع سرطان ها ارتباط مستقیمی دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: افراد باید از مصرف اسید های چرب اشباع، قند و نمک تا حد امکان پرهیز نمایند. اسید های چرب اشباع در روغن های جامد گیاهی، چربی گوشت و لبنیات وجود دارند.

او اعلام کرد: امروزه در جهان از هر سه نفر، یک نفر به چاقی و سوء تغذیه دچار است که این آمار در سال 2025 میلادی به یک نفر از هر 2 نفر می رسد. چاقی نوعی سوء تغذیه است، زیرا کمبود بسیاری از ریز مغذی ها مانند ویتامین D و آهن می تواند فرد را به سمت دریافت بیشتر مواد غذایی و چاقی سوق دهد.

رژیم غذایی سالم چه ویژگی هایی دارد؟

او اضافه نمود: رژیم غذایی سالم به رژیمی گفته می گردد که در آن مواد غذایی را در محدوده امن به مقدار کافی دریافت کنیم تا بتوانیم به سمت زندگی فعال تر پیش برویم. منظور از محدوده امن این است که محصول تراریخته نباشد، فرآورده برداشت سالم و دام هم تغذیه سالم داشته باشد. افراد با رعایت رژیم غذایی سالم می توانند از ابتلا به بیماری های مختلف در امان بمانند.

جوزدانی یادآوری کرد: میزان کل اسید های چرب اشباعی را که روزانه می توانیم دریافت کنیم باید در حدود 10 درصد کل چربی دریافتی روزانه ما باشد.اسید های چرب اشباع می توانند در بروز بیماری های قلبی عروقی نقش داشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 134

به "آمار جالب از چاق و لاغرها در جهان، چقدر چربی بخوریم تا بیمار نشویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار جالب از چاق و لاغرها در جهان، چقدر چربی بخوریم تا بیمار نشویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید