برنج را با آب سرد خیس کنیم یا آب گرم؟

به گزارش کوه سفید، مسئول بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: خیساندن برنج سفید با آب سرد و برنج قهوه ای با آب گرم در دفع آرسنیک بسیار موثر است.

برنج را با آب سرد خیس کنیم یا آب گرم؟

به گزارش گروه استان های خبرنگاران از بوشهر، حمیرا دهقانی مسئول بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان بیان نمود: آلودگی برنج با فلزات سنگین یکی از موارد احتمالی آلودگی های محیطی است که در آن تحت شرایط خاصی مانند آلودگی آب، خاک و نزدیکی مزارع برنج به مراکز صنعتی و فاضلاب های مربوط، عناصر سنگین به برنج منتقل می گردد و در آن تجمع پیدا می نمایند.

او اضافه کرد: شایع ترین موارد آلودگی برنج با آرسنیک، کادمیم، جیوه و سرب است که نقشی در رشد و حیات انسان ندارد اما دریافت آن ها در مدت طولانی، با تجمع در اندام هایی مانند کبد، کلیه، خون و استخوان و اختلال در عملکرد آن ها موجب مسمومیت و عوارضی از جمله سرطان زایی و ایجاد نقص مادرزادی در نوزادان می گردد.

مسئول بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان ادامه داد: از آنجایی که برنج دومین غذای اصلی در ایران بعد از گندم است خیساندن آن به مدت 3 ساعت و 3 بار شستشو با آب فراوان برای از بین بردن آرسنیک توصیه شده است.

دهقانی عنوان نمود: در برنج 10 برابر غلات دیگر آرسنیک تجمع می یابد و شستن برنج هنگام طبخ باعث کاهش آرسنیک به مقدار 50 درصد می گردد. در برنج سفید، بیشتر فلزات سنگین به وسیله آب سرد و در برنج قهوه ای، بیشتر به وسیله آب گرم خارج می گردد.

بیشتر بخوانید

او گفت: نحوه پخت برنج بر مقدار آرسنیک به جامانده در برنج پخته شده موثر است و در روش کته کردن برنج یا پخت با مایکروفر، آب در برنج باقی می ماند و هیچ گونه آرسنیکی از آن خارج نمی گردد، ولی در روش آبکشی مقداری از آرسنیک برنج خارج می گردد.

مسئول بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان عنوان نمود: پختن برنج با حجم زیاد آب، روش دیگر پخت و برترین روش برای کاهش مقدار آرسنیک با کاهش حداقلی مواد مغذی برنج است و در این روش مقدار ریز مغذی های برنج مثل ویتامین های گروه B از بین نمی رود و ارزش غذایی آن حفظ می گردد.

ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 آبان 1400 بروزرسانی: 19 آبان 1400 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1539

به "برنج را با آب سرد خیس کنیم یا آب گرم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنج را با آب سرد خیس کنیم یا آب گرم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید