رازهای پنهان در پوست نارنگی که تا امروز نمی دانستید

به گزارش کوه سفید، نارنگی در روزگاران قدیم فقط در جشن ها و تعطیلات خاص به چشم می خورد اما امروز به راحتی در دسترس همه است. این میوه که در آب و هوای گرم پرورش پیدا می نماید پر از انرژی خورشیدی، عناصر ریز و درشت و ویتامین های روزانه لازم برای بدن است. نه تنها گوشت آبدار و خوشمزه نارنگی برای بدن مفید است، بلکه پوست آن هم خواص بسیار زیادی دارد و می توانید از آن در آشپزی، ساخت مواد آرایشی خانگی و حتی دارویی هم بهره ببرید.

رازهای پنهان در پوست نارنگی که تا امروز نمی دانستید

با خبرنگاران مگ همراه باشید تا رازهایی از نارنگی را به شما بگوییم که تا امروز نمی دانستید.

ترکیبات پوست نارنگی

مواد موجود در پوست نارنگی با توجه به منطقه ای که در آن رشد می نماید، متفاوت است اما به صورت کلی خوردن نارنگی مواد لازم برای عملکرد صحیح بدن را تأمین می نماید و سطح آن ها را در بدن متعادل نگه می دارد. مفیدترین موادی که در پوست این میوه موجود است به توضیح زیر است؛

  • ویتامین C : برای مبارزه با رادیکال های آزاد، افزایش عملکرد سیستم ایمنی و عصبی ضروری است.
  • ویتامین P: برای ایجاد خاصیت ارتجاعی در دیواره رگ های خونی مورد احتیاج است.
  • بتاکاروتن: یک کاروتنوئید، رنگدانه گیاهی و آنتی اکسیدان قوی که سیستم ایمنی بدن را تحریک می نماید.
  • روغن گیاهی: در بهبود فعالیت سیستم ایمنی مؤثر است، خستگی را کم می نماید، برای ایجاد آرامش در شرایط استرس زا مؤثر است و استفاده هایی در حوزه زیبایی دارد.
  • هسپریدین فلاونوئید: از بدن در برابر عفوت ویروسی محافظت می نماید، التهاب را از بین می برد و واکنش های آلرژیک را کاهش می دهد.
  • نوبلاتین فلاونوئید: در پیشگیری از دیابت نوع 2، چاقی و سرطان نقش دارد.
  • پتاسیم: در ایجاد تعادل در فشار خون و تبدیل گلوکوز به گلیکوژن نقش دارد.
  • پکتین ها: برای فرآیندهای متابولیکی و کنترل وزن طبیعی ضروری است.

پوست نارنگی و تأثیرات مفید سلامتی و پوستی

ترکیبات شیمیایی که در پوست نارنگی وجود دارد در زمینه های بهداشتی، مراقبت از پوست، آشپزی و استفاده های مختلف در زندگی روزمره کاربرد دارد. البته نباید فراموش کنید که مهم ترین نکته در استفاده از پوست نارنگی، کیفیت آن است. آن هایی که علائم بیماری دارند قابل استفاده نیستند و حتما باید سالم باشند. ضروری است قبل از استفاده حتما نارنگی را با مایع تمیزنماینده یا جوش شیرین بشویید تا مواد شیمیایی که احتمالا روی آن واقع شده است را از بین برده باشید.

  • 15 خوراکی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سلامتی

مدت هاست که از پوست نارنگی برای پیشگیری و درمان بیماری های خاص استفاده می گردد. شما می توانید از پوست نارنگی به صورت خشک یا تازه بهره ببرید. اگر پوست های نارنگی را خشک می کنید ضروری است آن ها را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید.

روش استفاده

اضافه کردن 1 قاشق چای خوری پوست خشک نارنگی به غذا، نفخ شکم را افزایش می دهد و میکروفلور روده را از بین می برد.

برای از بین بردن بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی، مثل برونشیت، 2 قاشق غذاخوری پودر پوست نارنگی را به مدت 5 تا 7 دقیقه با حرارت کم بجوشانید و اجازه دهید تا خنک گردد. پس از یک ساعت آن را صاف کنید و قبل از غذا نصف فنجان از محلول را مصرف کنید.

برای از بین بردن گرفتگی بینی یا سرماخوردگی، مقداری پوست نارنگی را در آب داغ قرار دهید و بخار آن را تنفس کنید. این کار را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید تا گرفتگی بینی شما رفع گردد.

برای ایجاد آرامش پس از گذراندن یک شرایط پر از استرس و تنش، چای سیاه را همراه با پوست خشک نارنگی دم کنید. نوشیدن این چای به ایجاد آرامش یاری می نماید.

اگر روی پاهایتان ضایعات پوستی، مثل قارچ، وجود دارد ضروری است روزی دو بار با پوست نارنگی محل ضایعه را تمیز کنید. این کار به بهبود آن یاری می نماید.

محافظت از پوست

در پوست نارنگی روغن و ویتامین های مختلفی وجود دارد و همین امر باعث استفاده از آن در حوزه زیبایی شده است. محصولات آرایشی و بهداشتی که بر پایه مواد طبیعی تهیه شده اند آسیبی به پوست نمی رسانند و از آن محافظت می نمایند. شما می توانید با یاری پوست نارنگی به راحتی یک اسکراب یا کرم مقوی تهیه کنید.

  • 6 ماسک صورت مخصوص شب برای داشتن پوستی رویایی

روش استفاده

  • تونیک تمیزنماینده: پوست نارنگی را در آب قرار دهید و پس از 24 ساعت از آن برای تمیز کردن پوست صورت بهره ببرید.
  • تونیک تقویت نماینده: پوست 2 یا 3 نارنگی را همراه با نصف پوست یک لیمو، پوست 1.5 پرتقال و چند شاخه نعنا در آب قرار دهید و 12 روز صبر کنید. سپس آن را روی پوست قرار دهید. اگر مایع به دست آمده غلیظ بود می توانید آن را با کمی آب رقیق کنید.
  • اسکراب پوست بدن و صورت: پوست خشک نارنگی را پودر کنید و با کمی آب مخلوط کنید تا یک ماده نرم و خمیری به دست بیاید. با این مخلوط می توانید پوست صورت یا بدن خود را اسکراب کنید.
  • اسکراب رنگدانه ای: پوست خشک شده نارنگی و لیمو را به میزان مساوی مخلوط کنید. مخلوط را به میزان مساوی با پودر قهوه و ژل شستشو مخلوط کنید. اجازه دهید مواد کمی با هم استراحت نمایند و سپس از آن بهره ببرید. با این مخلوط قسمت هایی از پوست را که لکه دارد، مانند رد جوش و آکنه، اسکراب کنید و پس از چند دقیقه بشویید.
  • تمیز کردن ناخن: تمیز کردن ناخن های دست و پا با پوست تازه نارنگی، ناخن ها را تقویت و از آن ها در برابر عفونت های قارچی محافظت می نماید.
  • روغن نارنگی: پوست نارنگی را خرد کنید و در روغن زیتون قرار دهید. پس از یک هفته می توانید از این ترکیب به جای عنوان نرم نماینده بهره ببرید.
  • ماسک مخصوص پوست خشک: زرده تخم مرغ را با کمی پودر پوست نارنگی و یک دوم قاشق چای خوری خامه ترش مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوست خشک قرار دهید و پس از 20 دقیقه محل را با یاری یک لیف پنبه ای و آب گرم بشویید.

آشپزی

به دلیل وجود روغن های مختلف در پوست مرکبات، طعم آن ها در هر ترکیب غذایی دلچسب است. همین موضوع باعث شده است که از پوست تازه و خشک نارنگی در غذاهای گرم و سرد، تنقلات و غذاهای پخته شده آماده استفاده گردد.

پوست شکری

شما می توانید به راحتی این نوع از تنقلات را در منزل تهیه کنید و آن ها را جایگزین قند و آبنبات کنید. برای تهیه پوست نارنگی شکری به روش زیر عمل کنید.

مواد لازم

  • پوست نارنگی: 1 کیلوگرم
  • شکر: 800 گرم
  • آب: 300 میلی لیتر
  • نمک: 1 پانج

1.

بخش های سفید پوست را با یاری پشت چاقو تمیز کنید و آن ها را به شکل نواری خرد کنید. پوست های برش خورده را به مدت 6 ساعت در آب سرد و نمک خیس کنید و سپس با آب سرد بشویید و دوباره خیس کنید. این کار را 2 بار انجام دهید و بعد از آبکشی آخر، پوست ها را فشار دهید تا آب از آن ها خارج گردد.

2.

آب و شکر را با هم بجوشانید تا تبدیل به یک شربت غلیظ گردد. پوست های نارنگی را در شربت ریخته و به مدت 10 دقیقه بپزید. مخلوط را 1 ساعت استراحت دهید و سپس دوباره آن ها را 10 دقیقه بپزید. بعد از اینکه مخلوط خنک شد آن را در آبکش بریزید تا شربت از پوست های نارنگی جدا گردد.

3.

یک کاغذ در سینی فر بگذارید و پوست های نارنگی را روی کاغذ پخش کنید و در فر با دمای 60 درجه سانتیگراد قرار دهید تا خشک شوند. اگر به شربت کمی دارچین یا وانیل اضافه کنید، میوه های شکری شما عطر لطیف و دلچسبی خواهد داشت.

دمنوش پوست نارنگی

اضافه کردن پوست نارنگی به چای سبز یا سیاه باعث ایجاد احساس نشاط می گردد و شرایط عاطفی را بهبود می بخشد. برای تهیه چای پوست نارنگی به روش زیر عمل کنید؛

  • 1 تا 2 قاشق چای خوری پوست خشک یا تازه نارنگی را در یک قوری آب جوش بریزید و اجازه دهید تا دم بکشد.
  • پوست 2 تا 3 نارنگی را در 500 میلی لیتر آب بجوشانید. 3 قاشق چای خوری از این محلول را همراه با دم نموده چای سیاه و نصف قاشق چای خوری دارچین مخلوط کنید و اجازه دهید این محلول 5 دقیقه استراحت کند. برای مصرف، دمنوش را با مقداری عسل یا شکر مخلوط کنید و سپس بنوشید.
  • 1 قاشق چای خوری چای سبز را همراه با 1 قاشق چای خوری پوست تازه یا خشک شده نارنگی و چد برگ نعنا با آب جوش مخلوط کنید و 5 دقیقه زمان دهید تا دم بکشد. این دمنوش را می توانید با شکر یا عسل شیرین کنید و سپس بنوشید.
  • تمام این ترکیب ها در بدن گرما ایجاد می نماید و مقدار زیادی از ویتامین های مختلف را به بدن می رساند. بنابراین اگر سرما خورده اید. یا احساس خستگی می کنید، از این دمنوش ها بهره ببرید.

مربای پوست نارنگی

برای تهیه این مربای خوش طعم، به 200 گرم پوست نارنگی و 300 گرم شکر احتیاج دارید.

پوست های نارنگی را به شکل نواری، مربعی یا هر شکل دیگری که دوست دارید برش دهید. برای از بین بردن تلخی، پوست ها را به مدت 12 ساعت در آب سرد خیس کنید. ضروری است در طول این مدت چند بار آب را عوض کنید. اگر زمان کافی برای خیساندن پوست ها ندارید، می توانید آن به مدت یک ربع در آب بجوشانید و سپس آبکش کنید.

بعد از دریافت تلخی، پوست ها را در آبکش ریخته یا روی پارچه قرار دهید تا آب از آن خارج گردد. حالا پوست ها را در قابلمه ریخته، روی آن شکر بریزید و اجازه دهید مدتی به همین شکل باقی بماند تا رطوبت پوست ها به شکر منتقل گردد و کمی آب بیندازد.

سپس قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید و بگذارید حدود 40 دقیقه بپزد. وقتی پوست ها شفاف شدند و شربت غلیظ شد، مربا آماده است. این مربای خوش طعم و رنگ را باید در یخچال نگهداری کنید.

  • طرز تهیه 6 مربای خانگی مقوی و آسان

نوشیدنی ویتامینه

نوشیدنی ویتامینه پوست نارنگی به راحتی در منزل تهیه می گردد و نوشیدن آن به اندازه نوشابه فانتا یا اسپرایت لذت بخش است. مزیت این نوشیدنی نسبت به نوشیدنی های کارخانه ای این است که مواد نگهدارنده و افزودنی های مضر ندارد و با کمی قند شیرین می گردد.

برای تهیه این نوشیدنی به پوست 7 تا 10 نارنگی احتیاج دارید. 3 لیتر آب جوش را روی پوست های نارگی بریزید و اجازه دهید 1 روز در آب باقی بمانند. سپس آب را خالی کنید و پوست ها را با یاری مخلوط کن خرد کنید. مخلوط به دست آمده را به آب جوش اضافه کنید و پس از جوشیدن، اجازه دهید 1 روز باقی بماند.

در روز بعد، آب 1 تا 3 لیمو را در قابلمه ای که پوست های میکس شده در آن واقع شده است بریزید و به آن شکر اضافه کنید. آب لیمو و شکر اندازه مشخصی ندارد و می توانید آن را بر اساس ذائقه خودتان مشخص کنید. مخلوط را دوباره به جوش آورید تا با هم مخلوط شوند. سپس آن را صاف کنید و در یخچال قرار دهید تا خنک گردد. نوشیدنی ویتامینه شما آماده است.

در صورتی که به نوشیدنی های گازدار علاقه دارید می توانید آن را با آب گازدار مخلوط کنید و سپس بنوشید.

اسموتی انرژی زا

نوشیدن یک اسموتی ساده از مواد طبیعی باعث بهبود متابولیسم می گردد، انرژی را افزایش می دهد و به کاهش وزن یاری می نماید. برای تهیه اسموتی انرژی زا به پوست تازه نارنگی، موز له شده، 1 تا 2 قاشق غذاخوری دانه کتان آسیاب شده و 1 تا 2 ساقه کرفس احتیاج دارید. تمام مواد را همراه با 1 لیوان آب در مخلوط کن بریزید و اجازه دهید 2 دقیقه با هم ترکیب شوند. اسموتی مغذی و خوش طعم شما آماده است.

استفاده از پوست نارنگی در زندگی روزمره

از پوست نارنگی می توانید برای معطر کردن فضای منزل بهره ببرید. آن ها را به نخ بکشید و آویزان کنید یا در کیسه های پارچه ای بریزید و کیسه معطر بسازید.

  • پوست تازه نارنگی را در بشقاب قرار دهید و از آن به عنوان خوشبو نماینده هوا بهره ببرید.
  • پوست نارنگی را بجوشانید تا عطر آن در منزل پخش گردد.
  • پوست خشک شده نارنگی را در آتش بسوزانید تا عطر خوش پخش گردد. می توانید از این کار پس از تهیه کباب یا در شب هایی که در طبیعت کمپ نموده اید بهره ببرید.
  • اگر می خواهید گربه شما وارد جایی نگردد یا در قسمتی از منزل حضور نداشته باشد، پوست نارنگی یا لیمو را در آن محل قرار دهید.
  • پوست خشک شده نارنگی را در کیسه ملافه ها و لباس ها قرار دهید و از آن ها در برابر بو دریافت و بید زدگی محافظت کنید.

برای تمیز کردن فضای داخلی مایکروویو مقداری پوست نارنگی را در آب قرار دهید و آن را به مدت 5 دقیقه با حداکثر قدرت روشن کنید. سپس ظرف را از مایکروویو خارج نموده و با یاری یک دستمال دیواره ها را تمیز کنید. همین کار را می توانید در فر انجام دهید و ظرف را 10 دقیقه در فر روشن قرار دهید، سپس دیواره ها را تمیز کنید. روغن های آزاد شده از پوست نارنگی باعث تمیز شدن چربی ها و جرم های دیواره ها می گردد.

سخن آخر

به دلیل جذب حداکثری نور آفتاب در زمان رشد و خواص مختلفی که در پوست و گوشت نارنگی وجود دارد، می توانیم به آن میوه معجزه هم بگوییم. این میوه هم برای بچه ها مفید است و هم برای بزرگسالان، پس نباید فراموش کنید که از تمام قسمت های مختلف آن در رژیم غذایی خود و اطرافیان بهره ببرید. استفاده از پوست نارنگی در برنامه غذایی علاوه بر رساندن ویتامین ها و مواد لازم برای تقویت سیستم ایمنی و عصبی به بدن، به ما یاری می نماید که زباله کمتری فراوری کنیم و در نتیجه کمتر به طبیعت آسیب برسانیم. پس اگر از شما هم دوست دار محیط زیست هستید، از همین امروز استفاده از پوست نارنگی را آغاز کنید.

منبع: tomathouse

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: agdagh.ir شناسه مطلب: 1074

به "رازهای پنهان در پوست نارنگی که تا امروز نمی دانستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رازهای پنهان در پوست نارنگی که تا امروز نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید